Критерий за модерното средно образование е да персонализира обучението в клас чрез технология и да дава възможност на учениците да виждат и взаимодействат с автентични репрезентации на научни термини, процеси и явления. Това разбиране се различава значително от традиционните средства за обучение по природни науки, технологии и математика. То предполага изместване от плоските двуизмерни изображения и сглобени мултимедийни презентации чрез триизмерна проекция и създаване на ефективно и практически ориентирано учебно „изживяване“.
В допълнение, образователна технология, която обединява триизмерните, интерактивните (позволяващи взаимодействие) и виртуалните технологии, създава усещане за реализъм чрез зрение, допир и звук. Изследвания в тази посока показват, че виртуалните учебни среди предлагат богато и смислено учебно изживяване, което е едновременно реалистично и ангажиращо вниманието на учениците.
Виртуална и добавена реалност в клас
Днес в употреба има разнообразие от иновативни технологични конфигурации, базирани на виртуална или добавена реалност, включително десктоп системи, VR очила, стереоскопични дисплеи или лаптопи и други. Малко обаче от тях са специално създадени с образователна цел. Към момента две от най-често използваните конфигурации от подобен тип са: VR очила и стереоскопичните дисплеи и лаптопи zSpace.
zSpace е цялостно комплексно решение, насочено към STEM обучението, състоящо се от хардуер (стереоскопичните лаптопи zSpace Inspire), софтуер (по различни теми и направления) и учебно съдържание (подготвени уроци и академични разработки). Лаптопите zSpace Inspire са последно поколение образователна VR/AR технология, съчетаваща елементи на виртуална и добавена реалност, чрез която учениците работят с виртуални 3D холограми, които могат да докосват, дисектират, разглобяват, сглобяват и поправят. Технологията може да се използва най-вече от ученици и студенти, изучаващи STEM дисциплини или конкретни професионални направления, като медицина, автомобилостроене, ветеринарна медицина и други.
zSpace и учителите
След запознаването си с технологията на zSpace голяма част от действащите учители споделят, че използват zSpace като обучителна технология заради потенциала ѝ да повиши интереса на учениците в областта на природните науки и креативните индустрии и заради възможностите за персонализирано обучение, отговарящо на нуждите на учениците им.
В допълнение преподавателите също споделят и своето виждане, че обучението в класната стая следва да бъде ориентирано около използването на технологии и инструменти, до които учениците трудно биха имали достъп извън рамките на училището. Това, от една страна, води до пряко повишаване на ангажираността и интереса към учебния процес в училище, а от друга – повишава имиджа на образователната институция като такава.
zSpace и учениците
Виртуалните среди в процеса на обучение в класната стая използват реализъм и интерактивност, за да завладеят учениците и да изградят учебна среда, отговаряща на техните нужди и интереси. Обучението чрез виртуална и добавена реалност със zSpace предлага страхотни възможности за учениците да експериментират, тестват и работят в по-рискови ситуации от практиката без абсолютно никаква заплаха за живи организми или за самите тях. В допълнение учениците могат да изследват, извършват дейности и да взаимодействат със STEM съдържание без засягане на икономически или етични въпроси за скъпи краткотрайни материали и устройства или защитени видове животни. Освен това имат повече възможности да тестват и усетят на практика контролирана експериментална грешка, от която да извадят изводи и да затвърдят познанията си.
zSpace в контекста на процедурата „Училищна STEM среда“
Предстои една от най-сериозните модернизации на учебния процес като част от Националния план за възстановяване и устойчивост. Процедурата е част от по-мащабния европейски финансов план NextGenEU, който почива на шест основни принципа, два от които са фокусирани върху зеления преход и цифровата трансформация. В този контекст zSpace е технология, която е насочена към изучаването на STEM съдържание по напълно нов начин. Той позволява осъществяването на невъзможни за стандартна класна стая дейности и наблюдения, давайки възможност на учениците да тестват и надграждат своите познания и умения в контролирана, безопасна и максимално доближаваща се до реалността виртуална среда без никакъв отпечатък върху околната среда. А ние, от „Юнион Интерактив“ сме убедени, че бъдещето вече е тук.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg