С мисия за национална и културна индивидуалност (по повод 135 години от откриването на първия Висш педагогически курс в България (1888))
Надежда Кръстева, Йордан Колев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.01
Резюме. Правно-педагогическият анализ е върху откриването на първия Висш педагогически курс (1888) и осъществяването му като висше училище с основна задача подготовка на учители, които да работят за национална и културна индивидуалност на българите…
Революция 5.0 (Индустрия 5.0) и някои дименсии на Образование 5.0
Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски”
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.02
Резюме. В тази статия е направен опит да се представи революция 5.0 и произтичащите от нея промени в Индустрия 5.0 и Образование 5.0…
The Role of the Special Teacher in the Formation of Motivation for Educational Activities of Students with Intellectual Disabilities
Svitlana Mykhalska, Svitlana Myronova,
Tetiana Dokuchyna, Maryana Buinyak
Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.03
Abstract. Motivation for learning activities of students with intellectual disabilities is one of the factors of their success and development…
Педагогическото образование и значението му за качеството на институцията детска градина – училище
Магдалена Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.04
Резюме. Виждането за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти вече четири години е на вниманието на педагогическата общност в университетите…
Здравно възпитание за превенция на зависимости
Любка Атанасова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.05
Резюме. Статията е подробен анализ на адекватността на учебната програма и извънкласните дейности в борбата срещу злоупотребата с вещества…
Правото на образование на децата със специални образователни потребности
Мария Дишкова
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.06
Резюме. Правото на образование е конституционно право на всеки гражданин на Република България, включително и на децата със специални образователни потребности…
Main Current Problems of Education for Democratic Citizenship in Two EU Countries – the Netherlands and Bulgaria
Anna Jonkers
University of Groningen (Netherlands)
Tsetska Kolarova
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.07
Abstract. This publication is a result of the joint work of an Erasmus student from the Netherlands and a lecturer at Sofia University in Bulgaria as a host country…
Постижения и предизвикателства пред гарантирането на най-добрия интерес на непридружените малолетни и непълнолетни лица, търсещи международна закрила в България
Даниела Рачева
Софийски университет ,,Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.08
Резюме. Непридружените малолетни и непълнолетни лица, търсещи международна закрила, са специфична група деца със специфични проблеми и нужди…
“Children’s Rights in Pandemic Times?” – Germany’s Handling of Children’s Rights during the Pandemic Put to the Test
Maike Nadar
University for Applied Sciences (Germany)
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.09
Abstract. Children are the age group least at risk of getting infected with COVID-19. However, children are (or have been) the hardest hit by almost all Corona public health measures…
Концепцията за емоционалната интелигентност в контекста на възпитателното явление в творчеството на Януш Корчак
Евгения Чаушева
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
https://doi.org/10.53656/ped2023-6.10
Резюме. Настоящата статия е посветена на концепцията за емоционалната интелигентност в творчеството на Януш Корчак…
