Динамика на езиковите процеси, книжовни норми и явления в процес на преустройство или кризи на общуването в българското общество
Владислав Миланов
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2024-04-01
Резюме. Статията проследява динамиката на няколко езикови процеса, свързани с: употребата на умалителните форми в съвременния български език като динамика и като предизвикателство за усвояването на тези форми в българския език като роден и като чужд;…
За някои проблеми на използване на терминологията и нейното тълкуване в римскоправни текстове
Малина Новкиришка-Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2024-04-02
Резюме. Статията е посветена на изучаването и преподаването на латинската правна терминология в Юридическия факултет на Софийския университет…
A Note on the Language Components of Aphasia
Kostadin Chompalov
Dobrinka Georgieva
Medical University of Plovdiv
https://doi.org/10.53656/for2024-04-03
Abstract. This study investigated the specific language deficits observed in persons with aphasia through a theoretical analysis of some of the classic and more recent literature in the field…
Вербална и невербална комуникация между треньор и обучаеми по време на занятия по плуване с деца със СОП
Биляна Рангелова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Департамент по спорт
Красимира Дешева,
Петър Тодоров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
https://doi.org/10.53656/for2024-04-04
Резюме. Статията представя процеса по комуникация между треньор и обучаеми по време на занятията по плуване…
Педагогическо приложение на дигиталните технологии в обучението по чужд език: предимства и предизвикателства
Ирена Димова, Пламен Цветков, Михал Павлов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2024-04-05
Резюме. Целта на тази статия е да разгледа педагогическото приложение на дигиталните технологии в сферата на чуждоезиковото обучение в България, като постави акцент върху предимствата и предизвикателствата, свързани с включването на новите технологии в часовете по чужд език…
Дебатът като форма на убеждаваща комуникация в университетското обучение по английски език
Мария Нейкова
Нов български университет
https://doi.org/10.53656/for2024-04-06
Резюме. Убеждаващата комуникация играе важна роля в ежедневието и в професионалната комуникация както на роден, така и на чужд език…
О “переносном» употреблении местоимения «я»
Золян Сурен Тигранович
Балтийский федеральный университет «Им. Канта»
https://doi.org/10.53656/for2024-04-07
Резюме. Принято считать, что местоимение «Я» может обозначать только говорящего, и не может быть употреблено иным способом…
Лингвокултурологични аспекти на превода на шеги и анекдоти (върху примери от три английски и американски комедийни сериала)
Неда-Мария Панайотова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/for2024-04-08
Резюме. Статията разглежда някои лингвокултурологични аспекти при превода на комедийни сериали, като във фокуса на вниманието са избрани два английски сериала, създадени между 1977 – 1992 година – „Внимавай какво говориш“ (1977), „Ало, ало“ (1982 – 1992) и американският „Гувернантката“ (1993)…
За един принос към историята на обучението по немски език в края на XIX – началото на ХХ в.
Весела Белчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/for2024-04-09
Резюме. Представеното тук „Ръководство за начално изучаване на немски език за ученици от всички националности“ (Leitfaden für den ersten Unterricht im Deutschen. Zum Gebrauche für Schüler aller Nationalitӓten) е достъпно за българската аудитория в края на XIX – началото на ХХ в., но е било по-популярно в общоевропейския образователен контекст, тъй като дава интересни лингводидактологически насоки за първите уроци по немски език…
Памяти Юрия Дерениковича Апресяна (1930 – 2024)
Димитър Веселинов, Надя Делева
Софийский университет имени святого Климента Охридского
https://doi.org/10.53656/for2024-04-10
New Approach to Socio-Phonetic Studies оf American Spontaneous Speech Prosody in Gender-Age Paradigm
Viktoriia Olinchuk
National University “Odessa Maritime Academy”
https://doi.org/10.53656/for2024-04-11