Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Математика и информатика Съдържание на сп. "Математика и информатика", 2019 г.

„Математика и информатика“, книжка 1, година LXII, 2019

от
08-03-2019
в Съдържание на сп. "Математика и информатика", 2019 г.
A A

CONTENTS of issue 1/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 1/2019

 

EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – стр. 7
icon Отвори пълния текст

 

EDUCATIONAL MATTERS / НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ

Архивите говорят: Национални състезанията по информатика
[The Archives Speak: National Competitions in Informatics] /
Павел Азълов / Pavel Azalov – стр. 11
icon Отвори пълния текст

 

Методическая система формирования информационной культуры педагогов – психологов в информационной образовательной среде
[A Methodical System for the Formation of Information Culture of Teachers – Psychologists in Information Educational Environment] /
Геннадий Киселев, Альбина Червова / Gennady Kiselev, Albina Chervova – стр. 32
icon Отвори пълния текст

 

Increasing the Digital Competences of Students /
Lyubka Slavova, Kosta Garov – стр. 43
icon Отвори пълния текст

 

EDUCATIONAL TECHNOLOGIES / ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ

Система от задачи в обучението по математика
[System of Tasks in Mathematics Education] /
Петя Асенова, Марин Маринов / Petya Asenova, Marin Marinov – стр. 53
icon Отвори пълния текст

 

Euler- Gergonne’ s Theorem and Its Applications /
Šefket Arslanagić – стр. 72
icon Отвори пълния текст

 

Едно твърдение за конкурентност на педални окръжности на точка в равнината на четириъгълник
[A Statement for Concurrence of Pedal Circles of a Point in the Plane of a Quadrilateral] /
Хаим Хаимов / Haim Haimov – стр. 77
icon Отвори пълния текст

 

Polynomials of Fourth Degree with Colinear Central Symmetric Roots
[Полиноми от четвърта степен с колинеарни централно симетрични корени] /
Sava Grozdev, Veselin Nenkov
– стр. 91
icon Отвори пълния текст

 

Problem 6. From IMO’2018
[Задача 6. От IMO’2018] /
Sava Grozdev, Veselin Nenkov – стр. 97
icon Отвори пълния текст

 

CONTEST PROBLEMS / КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ

Решения на задачите от брой 2, 2018
[Solutions of the Contest Problems from Issue 2, 2018] – стр. 108
icon Отвори пълния текст

 

Конкурсни задачи на броя
[Contest Problems of this Issue] – стр. 113
icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– стр. 115

нагоре


АРХИВИТЕ ГОВОРЯТ: НАЦИОНАЛНИ СЪСТЕЗАНИЯТА ПО ИНФОРМАТИКА

 

Павел Азълов

Пенсилвански държавен университет (САЩ)

 

Резюме. В статията са представени основните събития, допринесли за инициирането и утвърждаването на първите състезания по информатика за ученици в България. Подробно е описана предисторията на Националната олимпиада по информатика (НОИ). Тя включва първите състезанията по програмиране у нас. Те са проведени в Шумен, Пловдив и Пазарджик съответно през 1982, 1983 и 1984 година и са инициирани от автора на статията. В тях учениците използват компютри от Единната серия и ФОРТРАН като основен език за програмиране. Подробно е описана Първата НОИ, проведена през 1985 г. По-накратко са представени някои от следващите олимпиади. Дадени са сведения за Зимните математически празници и ученическата секция на Пролетните конференции на Съюза на математиците в България. Представена е и кратка история от създаването на Пролетния турнир по информатика. Поради документалния характер на статията в нея са цитирани много статии, има извадки от текстове на публикации, както и снимки, с които точно се документират фактите в представените състезания по информатика.

Keywords: programming contests; оlympiad in informatics; national olympiad in informatics; NOI; national spring tournament in informatics

 

THE ARCHIVES SPEAK: NATIONAL COMPETITIONS IN INFORMATICS

 

Abstract. The article discusses the key events leading to the ideation, initiation, and establishment of the first programming contests for high school students in Bulgaria. The competitions preceding the First National Olympiad in Informatics (NOI) are presented in detail. More specifically, they include the programming contests, initiated by the author and held in Shoumen, Plovdiv and Pazardjik in 1982, 1983, and 1984 respectively. At the time, the main programming language used was FORTRAN for IBM/360 compatible computers. Next, the first NOI is discussed at length. Some of the subsequent NOIs are also outlined. The paper also includes facts about the Winter Mathematics Competitions and the high school student competitions held during the Spring Conferences of the Union of Bulgarian Mathematicians. A brief historical data about the Spring Tournament in Informatics is also presented. Due to its factual nature, the article contains an extensive list of references, including text excerpts, citations, pictures, and other relevant materials, supporting the historical facts related to the competitions in informatics.

 

Dr. Pavel Azalov

Professor Emeritus of Computer Science

Penn State, U.S.A.

 нагоре


 

МЕТОДИЧЕСКАЯ СИСТЕМА ФОРМИРОВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ПЕДАГОГОВ – ПСИХОЛОГОВ В ИНФОРМАЦИОННОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЕ

 

Киселев, Геннадий Михайлович,
АНО ВО «Московский региональный социально-экономический институт» (Россия)

Червова, Альбина Александровна,
Шуйский филиал ФГБОУ ВО «Ивановский государственный университет» (Россия)

 

Аннотация. Применение информационных технологий в современном образовательном пространстве продолжает вызывать повышенный интерес как отечественной, так и зарубежной психолого-педагогической науки. Это в первую очередь связано со стремлением участников психолого-педагогического процесса совершенствовать свои технологии. Фрагментарность существующей информационной подготовки в вузе, направленной преимущественно на инструментально-технологический уровень информационной деятельности, ее репродуктивный характер не способствует формированию мировоззренческих, ценностно-смысловых аспектов информационной деятельности бу­дущих педагогов-психологов. В статье рассматриваются особенности разработки и реализации методической системы формирования информационной культуры педагогов – психологов в информационной образовательной среде вуза. Авторы пытаются сформировать и повысить уровень информационной культуры интегрируя информационные и психолого-педагогические дисциплины при постоянном применении информационных и коммуникационных технологий на всех видах и формах психолого-педагогической деятельности.

Keywords: information culture; information technologies in professional activity; information educational environment; methodical system

 

A METHODICAL SYSTEM FOR THE FORMATION OF INFORMATION CULTURE OF TEACHERS – PSYCHOLOGISTS IN INFORMATION EDUCATIONAL ENVIRONMENT

 

Abstract. The use of information technologies in the modern educational environment continues to cause increased interest in both domestic and foreign psychological and pedagogical science. This is primarily due to the desire of participants in the psychological and pedagogical process to improve their technologies. The fragmentary nature of the existing information training in universities, aimed mainly at instrumental and technological level of information activity, its reproductive nature does not contribute to the formation of ideological, value-semantic aspects of information activities of future teachers-psychologists. The article discusses the features of the development and implementation of a methodical system for the formation of information culture of teachers – psychologists in the information educational environment in universities. The authors try to form and improve the level of information culture by integrating information, psychological and pedagogical disciplines with the constant use of information and communication technologies in all types and forms of psychological and pedagogical activity.

 

Prof. Dr. Gennady Kiselev

Moscow Regional Social-Economic Institute

Vidnoe, Russia

 

Prof. Dr. Albina Chervova

Shuisky Branch of Ivanovo State University

Shuya, Ivanovo region, Russia

 нагоре


 

INCREASING THE DIGITAL COMPETENCES OF STUDENTS

 

Lyubka Slavova, Kosta Garov

Plovdiv University “Paisii Hilendarski” (Bulgaria)

 

Abstract. The present paper examines the digital competences of secondary school students in Bulgaria in the light of the National External Evaluation of the 10th grade that has been held during the last years by the Ministry of Education and Science. There are ways to raise these competences and to improve the practical experience using the results of a specific experiment in a school in the city of Plovdiv. The main results are discussed in the paper.

Keywords: digital competence; national external evaluation; information literacy; information technology; education

 

Ms. Lyubka Slavova, PhD student

Prof. Dr. Kosta Garov

Faculty of Mathematics and Informatics

Plovdiv University “Paisii Hilendarski”

Plovdiv, Bulgaria

 нагоре


 

 СИСТЕМА ОТ ЗАДАЧИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА

 

Петя Асенова, Марин Маринов

Нов български университет

 

Резюме. Статията разглежда понятието „система от задачи“ като метод за обучение, което означава обучение чрез задачи. Тя покрива всички етапи на усвояване на новото знание – въвеждане, затвърждаване и приложение. Предложен е модел на система от задачи на различни равнища. Проектирането на системата е йерархично и включва: цел; очаквани резултати; подбор на задачите; организация, методи и средства при преподаването. Реализацията на системата е илюстрирана върху система от задачи първо равнище по темата „Сечение на многостен с равнина“ за свободноизбираема подготовка в XI клас. Методиката предполага използване на компютърни системи за визуализация и анимация.

Keywords: education in Mathematics; intersections; system of tasks; computer visualization and animation

 

SYSTEM OF TASKS IN MATHEMATICS EDUCATION

 

Abstract. This paper presents a view to the notion System of tasks as a peda-gogical approach, which means education trough tasks. It covers all steps in the teaching process – introduction of a new knowledge, training and application. The multilevel model of the system of tasks is proposed here. Its design is based on hierarchy: objectives and planned achievements; selection of the tasks; organiza-tion, teaching technics and tools. The implementation of the system of tasks is il-lustrated for the first level on the Solid geometry topic on Intersections for upper secondary school, elective form of education. The teaching technics proposed are strongly based on using computer software as a tool for visualization and animation.

 

Dr. Petya Asenova, Assoc. Prof.

Prof. Dr. Marin Marinov

Department of Computer Science

New Bulgarian University

Sofia, Bulgaria

 нагоре


 

 

EULER- GERGONNE’ S THEOREM AND ITS APPLICATIONS

 

Šefket Arslanagić

University of Sarajevo (Bosnia and Herzegovina)

 

Abstract. The present paper considers a proof of the Euler-Gergonne’s theorem and its application to two assertions.

Keywords: triangle; circumcentre; orthocentre; incentre; centroid; radius of the circumcircle; radius of the incircle of a triangle

 

Prof. Šefket Arslanagić, DSc.

Faculty of Mathematics and Natural Sciences

University of Sarajevo

Sarajevo, Bosnia and Herzegovina

 нагоре


 

 

ЕДНО ТВЪРДЕНИЕ ЗА КОНКУРЕНТНОСТ НА ПЕДАЛНИ ОКРЪЖНОСТИ НА ТОЧКА В РАВНИНАТА НА ЧЕТИРИЪГЪЛНИК

 

Хаим Хаимов

 

Резюме. В тази публикация се доказва, че педалните окръжности на произволна точка в равнината на четириъгълник относно триъгълниците, определени от страните и диагоналите на последния, се пресичат в една точка. С помощта на това твърдение се дефинира едно изображение в равнината на произволен четириъгълник. Намират се образите на някои забележителни точки в четириъгълника. Описват се връзките на изображението с други трансформации в равнината на четириъгълник.

Keywords: quadrilateral; pedalcircles; transformations; remarkablepoints

 

A STATEMENT FOR CONCURRENCE OF PEDAL CIRCLES OF A POINT IN THE PLANE OF A QUADRILATERAL

 

Abstract. It is proved in the present paper that the pedal circles of an arbitrary point in the plane of a quadrilateral, determined by its sides and diagonals, are concurrent. With the help of this statement a transformation is defined in the plane of an arbitrary quadrilateral. The images of some notable points in the quadrilateral are found. The connection of this transformation with other transformations in the plane of the quadrilateral are described.

 

Mr. Haim Haimov, Resercher

Varna, Bulgaria

 нагоре


 

 

POLYNOMIALS OF FOURTH DEGREE WITH COLINEAR CENTRAL SYMMETRIC ROOTS

 

Sava Grozdev,
University of Finance, Business and Entrepreneurship – Sofia (Bulgaria)

Veselin Nenkov,
Nikola Vaptsarov Naval Academy – Varna (Bulgaria)

 

Abstract. A geometric relation is considered between a polynomial of fourth degree with symmetrically located roots on a line and the roots of its derivative. A special ellipse is used for the purpose, which is generated by the roots of the polynomial.

Keywords: polynomial of fourth degree; derivative; symmetric points; equilateral triangle; square; center; ellipse; circle; vertices

 

Prof. Sava Grozdev, DSc.

University of Finance, Business and Entrepreneurship

Sofia, Bulgaria

 

Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.

Nikola Vaptsarov Naval Academy

Varna, Bulgaria

 нагоре


 

PROBLEM 6. FROM IMO’2018

 

Sava Grozdev,
University of Finance, Business and Entrepreneurship – Sofia (Bulgaria)

Veselin Nenkov,
Nikola Vaptsarov Naval Academy – Varna (Bulgaria)

 

Abstract. The International Mathematical Olympiad is one of the respectable events and one of the most long-lived international educational and scientific competitions. It is the largest, oldest and most prestigious scientific Olympiad for high school students. The 59th edition of the event took place in Cluj-Napoca, Romania, 3 – 14 July 2018. The present paper is dedicated to the sixth problem on the Olympiad paper. A detailed analysis of the problem is proposed in a methodological way, which will be useful for students and teachers in the preparatory process for future participations in mathematical competitions.

Keywords: Olympiad; problem solving

 

Prof. Sava Grozdev, DSc.

University of Finance, Business and Entrepreneurship

Sofia, Bulgaria

 

Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.

Nikola Vaptsarov Naval Academy

Varna, Bulgaria

 нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailSome Math Quizzes for Presenting a Number by Using Equal Digits and Math Operations Default ThumbnailOne Type of Problems with Infinite Number of Cube Roots Default ThumbnailМатематическите софизми и използването им в училищния курс по алгебра Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 3, година LXII, 2019

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Новозеландски овце по старозагорските ливади

Следваща статия

Професионално образование, година XXI, книжка 1, 2019

Следваща статия

Професионално образование, година XXI, книжка 1, 2019

Сп. „Химия“, книжка 2/2019

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLVI, 2019

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"