Професионално образование
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2017 Брой 24, 2017

Това лято ще реновирам кухнята

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28/05/2019
в Брой 24, 2017
0
Защо „мекането“ е толкова заразно?
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Не мисля, че езикът е нещо свято и беззащитно, което чуждите думи ще наранят или изцапат. По-скоро виждам езика като здрав организъм с добра имунна защита, който отхвърля (веднага или постепенно) ненужните му чужди тела.
Това не означава, че може безрезервно да приемаме и да използваме в речта си всичко, което по стечение на обстоятелствата попада в българския език. Грамотният човек трябва да преценява.
Думата, за употребата на която от известно време се съмнявам, е реновирам. Тя допълва редицата на популярните думи заемки с ре-: ремонтирам, реанимирам, ренесанс и др. Смятам, че за носителите на българския език е лесно да разберат какво е реновирам: ‘правя нещо пак да е ново’. Ако проверим в академичния тълковен речник, ще видим, че това е почти така: ‘обновявам и възстановявам нещо чрез ремонтни дейности’ (http://ibl.bas.bg/rbe/).
Любопитно е, че голяма част от чуждиците с ре- отпред имат пълноправни домашни аналози: ремонтирам – поправям, реанимирам – съживявам, ренесанс – възраждане. Тогава възниква въпросът за какво са чуждиците: вагонът на влака защо трябва да е реновиран, а не просто обновен/подновен или пък ремонтиран? Няма да дам категоричен отговор, но ще посоча, че в езика тече процес на „прецизиране“ на значението. Така реанимирам вече не е просто ‘съживявам’, а ‘съживявам под медицински контрол/оборудване’, ренесансът е не просто ‘възраждане’, а ‘период в културното развитие на Европа’ и реновирам не е просто ‘обновяване’, а ‘обновяване на промишлен продукт чрез ремонтна дейност’. Е, тогава за кухнята остава да кажем, че ще я обновим или ще я ремонтираме.

 

Иво Панчев
е гл. асистент в Секция за общо и сравнително езикознание на ИБЕ „Проф. Л. Андрейчин“.
Занимава се с превод, лингвокултурология, съпоставително езикознание.

 

Четете повече в бр. 24, 15 – 21 юни 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Превеждам или привеждам? Полуграмотност или грамотност и половина Прилагателни, образувани от собствени имена – кога се пише главна буква? Съгласувайте правилно!

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Български език и литература, книжка 3, година LIX, 2017

Следваща статия

Всяко дете в клас – задача на задачите за държавата

Следваща статия
Всяко дете в клас – задача на задачите за държавата

Всяко дете в клас - задача на задачите за държавата

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1-2/2025, година XXVII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.