Умението да извлечеш полза
от трудната ситуация, е генерална репетиция за обучение в облак
Светлана КРУМОВА
Кризата предоставя нови възможности, така по чърчилски поглеждат преподавателите от СУ „Йоан Екзарх Български“ в Шумен към реалната вече ситуация в страната, породена от COVID-19. Училището е готово и технически обезпечено, за да приложи дистанционно обучение за всичките си ученици.
За да науча как ще стане това на практика, отивам на място. Група преподаватели са в учителската стая и оживено коментират и споделят своя опит от приложенията, които използват в клас. Ръководството от години работи в посока подсигуряване на дигитална обезпеченост и подготовка на педагогическите кадри, така че компетенциите им да отговарят на новото време и на непрекъснато развиващите се технологии. От разговора разбирам, че те ползват много и актуални уеббазирани образователни платформи, както и мобилни приложения, чрез които материалът да бъде преподаван, без по никакъв начин това да застраши качеството на учебния процес. Досега не са имали причина да приложат виртуалната класна стая в реална ситуация.
Какво е необходимо? Само телефон или друго дигитално устройство с дисплей и интернет. Така че, ако детето ви поиска по-нов телефон или таблет, не мислете, че е, за да играе, а защото в училище използва дигитален дидактически материал, даден от учителя му. Преподавателите от СУ „Йоан Екзарх Български“ споделят, че образователните уеб платформи им дават неограничени възможности. Част от тях им позволяват лесно създаване и бързо споделяне на визуални съдържания, презентации, изработка на медийни уроци за всяка възраст и степен на обучение. Други платформи използват за изготвяне на тестове за самостоятелна работа, които да ангажират учениците в дома. Уеббазираните приложения им позволяват споделянето на екран, материалите да достигат до всеки ученик, някои от тях имат виртуална бяла дъска, знаещите вдигат ръка посредством емотикона. Възможно е разпращането както на индивидуални, така и на групови файлове. Използвайки платформа за безплатни видеоразговори с до 40 участници, учителите могат да изберат няколко от тези приложения, за да преподадат необходимия материал. Така че класната стая винаги може да се превърне във виртуална, при това за секунди. Чрез телефона, таблета или лаптопа учениците имат пълен достъп до всички ресурси на една нормална класна стая, в която им се преподава всеки ден.
Такава организация на учебния процес, макар и в непълната му дистанционна форма, е създадена отдавна в училището. И не само учителите са обучени, но и учениците могат и ползват тези приложения. От съществено значение в едно такова обучение е и ролята на родителя, казват преподавателите и не крият, че също отдавна са създали екипност в общуването учител – ученик – родител. Последният също е ангажиран с обучението на децата си и следи да не се получават пропуски в учебното съдържание. Така е още от начална степен. Децата в иновативното училище от I клас работят с уебплатформите, така че виртуалната класна стая е напълно приложима и при тях, разбира се, под родителски надзор.
И още нещо, което не е никак маловажно – чрез онлайн обучението всеки, който участва в процеса, се чувства свободен, без ограничения на времето, да използва целия наличен образователен ресурс тогава, когато му позволяват собствените възможности и нагласи.
Ето защо точно в този момент преподавателите от иновативното училище в Шумен виждат шанс да реализират чрез онлайн обучение прилаганите от години само в клас дигитални компетентности.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg