Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 34, 2020

Проф. д-р Евгени Станимиров, ректор на Икономическия университет – Варна: Излизането от кризата ще стане с икономика на различни скорости

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
19-08-2020
в Брой 34, 2020
A A

Интервюто взе
Айсехел РУФИ

Проф. Евгени Станимиров е завършил „Икономика и управление на индустрията“ в ИУ – Варна, през 1994 г. Работи три години за Териториално управление „Данъчна администрация“ (Варна). Академичната му кариера започва през 1998 г., като през 2014 г. става най-младият професор по маркетинг в България. Има над 130 публикации в специализирани издания у нас и в чужбина. Консултантската му дейност в сферата на маркетинга се свързва с над 50 успешно приключени бизнес проекти, повече от 35 научни и изследователски проекти по програми на ЕС и Световната банка. Член е на 6 редакционните колегии в България и Великобритания.

Проф. Станимиров, честит юбилей от екипа на в. „Аз-буки“! Навършиха се 100 години от създаването на Икономическия университет – Варна, първото висше икономическо училище в България. Каква е равносметката в годината на юбилея?
– Икономическият университет – Варна, успя да се позиционира през годините като социален и предприемачески универститет. Работим в 4 професионални направления – икономика, туризъм, информатика и компютърни науки, администрация и управление.
80 са програмите за обучение. Имаме над 7000 студенти. Броят им беше по-голям, но се наложи редукция на профилите „Икономика“ и „Админис-
трация и управление“. Към момента обучаваме над 300 чуждестранни студенти от 52 държави.
Гордеем се с нашата система за взаимодействие с бизнеса UEBN (University of Economics Business Network), в която са регистрирани над 1900 работодатели от цялата страна и над 16 000 студенти и преподаватели. Функционалността е припозната от Министерството на образованието и науката, като има идея Платформата да стане основа за национален кариерен център.
С новите политики за развитие на висшите училища нашият университет е определен за координатор на клъстер по маркетинг и предприемачество. С ректорите на УНСС и Стопанската академия – Свищов, предвиждаме учредяване на клъстера в началото на месец септември. Икономическияг университет – Варна, е национален координатор и на консорциум за развитие на туризма.

 

– Десет са целите за развитие на висшето образование до 2030 г., заложени в Стратегията, която се обсъжда. Сред тях са разработване на устойчив механизъм за осъвременяване на съществуващите и създаване на нови учебни планове и програми, въвеждане на съвременни, гъвкави и ефективни форми и методи на обучение, повишаване качеството на образование, стимулиране участието на младите преподаватели, активизиране на научната дейност във висшите училища, изграждане на ефективна връзка образование – наука – бизнес, повишаване ролята на висшите училища като активен фактор за регионално развитие. Как те ще променят облика на стогодишното висше училище?
– Според мен обликът на висшето образование, като цяло, ще бъде повлиян по линия на по-активното партниране с бизнеса. Образователните институции все повече се отварят към бизнеса. За нашия университет мога да кажа, че не само вратите, но и прозорците ни са отворени към практиката.
Голям акцент се поставя на научните изследвания, които влияят на рейтинга на висшите училища и на субсидията. Поставените стратегически цели ще допринесат за по-сериозно обвързване между наука, образование и бизнес. Досега често сме били свидетели на научни проекти, които не виждат практическа реализация. Ние трябва да правим наука, която добавя стойност към обучението и бизнес резултатите в икономиката.
Висшите училища са фактор в регионалната икономика, който не се отчиташе достатъчно, и логично МОН поставя акцент в тази посока. Осъзнаването на ролята на университетите вече е факт и на местно ниво. Например Община Варна организира няколко икономически и инвестиционни форума за региона с участие на университетите, които присъстват и в анализите за местната икономика.
Стратегията на Министерството ще ускори и интернационализацията на висшето образование.
В момента е нисък делът на чуждестранните студенти, което означава, че нашата образователна система има невероятен потенциал за развитие.

 

– Икономическият университет също подготвя чужди граждани от много страни. Как се справяте в сложната ситуация при приема и обучението им?
– Отчитаме доста запитвания, не са по-малко от предходни години. Наши доволни студенти ни препоръчват в чужбина. Справихме се доста добре в тази ситуация. На студентите е осигурен отдалечен достъп до платформи с електронни учебни материали, осъществяваха непрекъсната синхронна и асинхронна комуникация с преподавателите си.
– Необикновената ситуация даде тласък на дигитализацията на образованието и положи основите на по-тясна връзка на образователната система с високите технологии. Важи ли това и за ръководеното от Вас висше училище?
– С дигитализацията на образованието само за 3 – 4 месеца постигнахме напредък, който очаквахме да реализираме за
3 – 4 години. Когато започна извънредното положение, успяхме само за 3 дни да подготвим подробни инструкции за студенти и преподаватели – процедура за използване на електронната платформа. На десетия ден вече имахме 1700 виртуални аудитории, на 14-ия – над 7000 виртуални сесии. Станахме първият университет в България, който отвори библиотеката си до 6500 виртуални ресурса.
В дигитално отношение сме сред първенците и работим в тази посока и с бизнеса. Наши партньори дариха камери за дистанционно обучение на студенти, което е поредното доказателство за доброто сътрудничество с бизнеса и социалната насоченост на Университета.

 

– Имате специалности изцяло на английски език и съвместни програми с чуждестранни университети. Има ли нови партньорства в тази посока? Ще видим ли ИУ – Варна, като член на европейска университетска мрежа?
– Имаме 6 договора за двойни дипломи с университети от Великобритания, Германия, Финландия, Индия и Русия. Има интерес и от други висши училища, но проучваме сериозно потенциалните партньори, за да сме убедени, че са авторитетни. По отношение на инициативата за европейски университети тази година бяхме един от координаторите на консорциум с още 6 университета от Западна и Централна Европа. Въпреки високия си брой точки останахме сред резервите. Продължаваме работа по допълнителни проектни и научни инициативи и ще кандидатстваме отново с подобрено предложение.

 

– Вече говорим за новата академична година – какви са вариантите за откриването и как ще продължи? Какви мерки предвиждате в контекста на сложната ситуация?
– На този етап плановете са за стандартно откриване на академичната година. Надяваме се ситуацията да го позволи. Придържаме се стриктно към предписанията на Министерството на здравеопазването и Министерството на образованието и науката. Разработена е процедура за бърза реакция в случаи с Covid-19, за да може институцията да продължи да работи.
Другата ни задача е обединяване и развиване на двете електронни платформи, с които разполагаме – за дистанционно и за електронно обучение.

 

– Разполагате с Научноизследователски институт (НИИ), който работи по проекти с бизнеса и публичната администрация. Какви са мястото и ролята на науката във висшето училище?
– Към НИИ работят 7 изследователски центъра с консултативни функции. Реализираме годишно над 35 академични и бизнес проекти с участието на студенти, което показва връзката „обучение – наука – бизнес“. Преди дни участвах във форум по темата в „София Тех Парк“, на който в противовес на някои остри критики казах, че работещите в сферата на образованието сме невероятни щастливци, защото разполагаме с необятно поле за реализация на идеи. Печелившата карта е да си подадем ръка и да работим по проекти, да привличаме ресурси и да добавяме стойност.

 

– През юли се учреди Алианс за сътрудничество и партньорство на университетите от Северна България. През октомври Вие поемате председателството на Алианса. Кои са основните цели пред организацията и какви са първите задачи?
– Една от политиките, провеждани от МОН, е споделянето на ресурсите – кадрови, финансови, информационни. За целта трябва да си партнираме. Така възникна идеята за Алианса – инициативата е на чл.-кор. проф. д.т.н. Христо Белоев. Виждам ролята на Алианса в съвместно участие по образователи и научноизследователски инициативи. Например ние планираме съвместни образователни програми с Шуменския универститет, ВВМУ „Никола Вапцаров“ и Медицинския университет – Варна.

– Член сте на УС на Съюза на икономистите. Каква е Вашата прогноза за икономическата ситуация у нас, Европа и света – криза и бързо възстановяване или трудно преодолими икономически последици?
– Сценариите са три – песимистичен, оптимистичен и реалистичен. Според мен реалистичният е за негативни ефекти, които ще продължат около година и половина. Има браншове, които ще се възстановяват по-бързо. Със сигурност ще се оформи икономика на различни скорости. В българската икономика най-силно засегнати са секторите, в които имаше различни рестрикции. Кризата се усеща силно в сферата на търговията, транспорта, строителството, а по-слабо – в информационните и комуникационните технологии, образованието, при доставчиците на електрическа енергия, здравеопазването, държавното управление. Вторично засегнати на принципа на скачените съдове са туризмът и преработващата индустрия.
Наблюденията на ефекта върху световната икономика показват, че обобщените прогнози са трудни. За следващата година Световната банка дава рамка за спад в БВП между минус 4,4 до минус 2,8%, а за България – минус 3,7%. Това е твърде глобално. Не всички бизнеси се влияят еднакво от кризата. Някои даже получават перспектива за развитие – онлайн бизнес услуги, аутсорсинг, софт-
уер, фармация и др. Прекъснаха се много вериги на стойността, за които има шанс да се изградят наново и по-високотехнологично.
Първоначалният спад между 23% и 37% в потреблението в различните държави директно повлия негативно икономическия растеж. Консолидирането на лидерите на ЕС около рамката за бюджета за следващите 7 години е позитивен сигнал. Част от средствата обаче не са грантове, а заеми, което в дългосрочен план ще доведе до по-висока задлъжнялост и преосмисляне на фискални политики.

 

– Какви мерки бихте препоръчали да вземе българското правителство, за да се избегнат песимистичните сценарии?
– Мярката 60/40 имаше резултат. От нея се възползваха над 11 000 фирми. Важно е също държавата да се разплаща бързо при изпълнение на обществени поръчки и да съкрати срока за възстановяване на ДДС.
Според мен трябва да се преосмисли и изпреварващият растеж на минималната работна заплата спрямо ръста на производителността на труда. В случай че производителността на труда не расте или нараства с по-бавни темпове, тогава административното вдигане на минималната работна заплата ще доведе до инфлационен натиск и ще изведе някои браншове в сивия сектор.
Необходимо е да се обезпечи ликвидност за стабилизиране на семейните и фирмените бюджети, с което ще се даде глътка въздух на бизнеса и по този начин ще се създадат предпоставки междуфирмената задлъжнялост да не се мултиплицира. Това ще подкрепи и вътрешното потребление, което е основен фактор за развитие на икономиката.

Your Image Description

Свързани статии:

Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността Ваня Грашкина – изпълнителен директор на Националния център за информация и документация: Наукометричните данни показват кой кой е в науката Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Учителят на XXI век е в нова роля Еврокомисар Илиана Иванова пред „Аз-буки“: Искаме да привлечем нови участници в „Хоризонт Европа“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Танда“ в надпревара за „Оскар“

Следваща статия

Уроци, които си струва да бъдат повтаряни

Следваща статия
Уроци, които си струва  да бъдат повтаряни

Уроци, които си струва да бъдат повтаряни

Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Тийноваторите – новата сила

Тийноваторите – новата сила

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"