Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 35, 2020

Гаранция за деца в нужда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-08-2020
в Брой 35, 2020
A A
Редица изследвания през последните години показват, че все още всяко четвърто дете
в ЕС е заплашено от бедност

Европейската комисия публикува пътна карта, отнасяща се до основните услуги за деца в нужда – Европейска гаранция за деца. Тя е предназначена да гарантира, че всички деца в Европа, които са изложени на риск от бедност, социално изключване или са в неравностойно положение, имат достъп до основни качествени услуги. Пътната карта ще препоръча държавите от ЕС да инвестират и да разработват стратегии и планове за действие, за да гарантират, че децата в нужда имат достъп до безплатни или достъпни услуги като образование, включително образование и грижи в ранна детска възраст, здравеопазване, хранене и настаняване, култура и развлекателни дейности.
Тази пътна карта е отворена за обратна връзка до 7 октомври 2020 г. Комисията ще обобщи получените предложения в доклад и тези, които са приложими, ще бъдат приети. Инициативата „Гаранция за деца“ ще бъде приета от ЕК през 2021 г

 

В целите за устойчиво развитие на ЕС е заложено, че до 2030 г. трябва да се намали наполовина броят на децата, жените и мъжете в бедност. ЕС разработва няколко инструмента на политиката за борба с бедността и социалното изключване на децата. Сред тях е и стратегия, фокусирана върху осигуряването на адекватен доход на родителите, осигуряването на достъп до качествени услуги като грижи за деца и правата им да участват в игра, отдих, спорт и културни дейности, както и в процеса на вземане на решения, които засягат живота им. По отношение на ранното образование и услугите за отглеждане на деца ЕС приема Препоръката на Съвета на Европа за висококачествените системи за образование и грижи в ранно детство (2019 г.), която призовава държавите членки на ЕС да подобрят достъпа до образование и грижи в ранна детска възраст.
Пандемията има отрицателен ефект върху здравето, социалното и материалното благополучие на децата. Следователно са необходими спешни действия за смекчаване на вредните последици, по-специално за деца във вече неравностойно положение или в уязвими ситуации.
Въпреки че бедността на децата в ЕС намалява, все още 1 на 4 деца остава в риск от бедност и социално изключване. Общият проблем, който се стреми да реши инициативата, е, че не всички деца в ЕС имат достъп до услугите, от които се нуждаят за своето благосъстояние и развитие. Многобройни изследвания потвърждават, че бедността и лишенията в детството имат както кратки (например глад), така и дългосрочни ефекти (несъответствия с физическото и когнитивното развитие), които водят до цикъл на неблагоприятно поколение. Липсата на достъп до основни услуги като здравеопазване, хранене и настаняване, както и тези, които подпомагат децата да достигат своя потенциал – достъп до качествено образование и грижи в ранна детска възраст, образование, култура и дейности за свободното време, означава, че развитието и благополучието на децата могат да бъдат значително нарушени.
Инициативата за гарантиране на деца ще се съсредоточи върху нуждаещите се. Деца от несигурни домакинства (бедност, материални лишения или други социални рис-
кови фактори), деца с мигрантски произход, деца в институции и деца с увреждания се определят като особено застрашени. Без достъп до тези услуги е по-малко вероятно децата в нужда да се справят добре в училище и да се радват на добро здраве.
Проучване установи на равнище държави членки слабо прилагане на съществуващите разпоредби, свързани с децата. Въпреки че съществуват значителни различия между държавите членки, недостатъците по отношение на националното управление са липсата на цялостно политическо приоритизиране и липсата на ефективна стратегия, фрагментиране на отговорностите на национално, регионално и местно равнище, липса на данни и мониторинг на уязвимите деца. По отношение на услугите, основните пречки, които възпрепятстват достъпа, са непосилните такси и разходи, недостъпност или лошо качество на услугите.
Разглеждайки всяка от предлаганите услуги по инициативата „Гаранция за дете“, са установени няколко пропуска в достъпа.
Образование и грижи в ранна детска възраст – само 7 държави членки (Дания, Германия, Естония, Латвия, Словения, Финландия и Швеция) осигуряват място в обществени заведения за всички деца на възраст от 6 до 18 месеца.
Здравни грижи – повечето държави членки имат политики за безплатно здравеопазване за деца, но дефиницията на „безплатно“ значително се различава – в някои държави всички услуги, свързани със здравеопазването за деца, са безплатни, а в други – само някои. Около 2% от всички деца в ЕС страдат от неудовлетворени медицински нужди по данни на „Евростат“.
Образование – макар във всички държави членки задължителното образование да е безплатно, семействата все още имат разходи, свързани с обучението – учебници, пътувания, столова, транспорт. През 2016 г. в 15 държави членки за поне едно от две домакинства разходите за формално образование представляват значително бреме за техните бюджети. Най-високите проценти се отчитат в Гърция (89%), Кипър (82%), Румъния (78%) и Хърватия (77%).
Хранене – децата в нужда са по-склонни към недохранване, свързания с него недостиг на микроелементи и наднормено тегло, затлъстяване и свързани с начина на хранене заболявания. Делът на децата, живеещи в домакинства, лишени от поне едно хранене на ден с месо – пилешко или риба, или вегетариански еквивалент, е 21,4% в Унгария и 40% в България.
Жилище – делът на децата, страдащи от тежки лишения
(т.е. живеят в жилище, смятано за пренаселено), е над 20% в Румъния и Латвия и над 15% в България, Унгария, Литва и Полша.
Култура и развлекателни дейности – в пет държави членки над 15% от населението не може да си позволи екипировка за отдих на открито за всички деца в тяхното домакинство – най-високите стойности са декларирани в Румъния и България, съответно 52,4% и 49,8%.
Гаранцията за деца може да бъде особено актуална в контекста на социално-икономическите последици от Covid-19, тъй като произтичащата от пандемията икономическа криза вероятно ще се отрази още повече на нуждаещите се. Инициативата ще помогне за смекчаване на отрицателните ефекти – ще работи за отстраняване на пропуските на национално ниво относно достъпа до услуги и ще насърчава равенството на възможностите, като гарантира, че уязвимите деца имат достъп до най-важните услуги.
Гаранцията за деца ще допълни други инициативи, като предстоящите стратегии за правата на детето и за хората с увреждания. Миналите усилия на ЕС за справяне с тази детска бедност не се оказаха достатъчно ефективни. Следователно е необходим по-силен инструмент, а именно препоръка на Съвета на Европа, който може да позволи ЕС да „подкрепя и допълва“ дейностите на държавите членки в борбата срещу социалното изключване в името на най-добрия интерес на детето.
Що се отнася до действията, насочени към децата в нужда, целевите групи, политики и подходи значително се различават в държавите членки на ЕС. Въпреки това те са изправени пред подобни предизвикателства, когато става въпрос за прекъсване цикъла на неравностойно положение. ЕК предприема действия, за да насърчи, подкрепи и допълни дейностите на държавите членки в предложените области на интервенции. Напредъкът в целия ЕС допринася за изграждането на сближаване и за намаляване на неравенствата в рамките на ЕС. .

 

Цели на инициативата

Гаранцията за деца ще предложи политическа рамка на равнище ЕС, както и набор от сфери на обслужване, до които държавите членки трябва да осигурят или засилят достъпа за нуждаещи се деца. Целта е да се осигури достъп на уязвимите деца до услугите, от които се нуждаят – образование и грижи в ранна детска възраст, здравеопазване, образование, хранене, настаняване и участие в културни и развлекателни дейности.
Очаква се инициативата да намали разликата между нуждаещите се и техните връстници по отношение на достъпа до набор от ключови услуги и да допринесе за осигуряване на равни възможности за децата в ЕС. Целта е да се прекъсне цикълът на бедността, пред който са изправени милиони деца, и да се изградят устойчиви общества в целия ЕС.
Инициативата ще се състои от препоръка на Съвета на Европа, която изисква от държавите членки да направят необходимата политика и инвестиции, така че децата в нужда да имат достъп до основните услуги, необходими за тяхното благосъстояние, здраве и личностно развитие. Този подход ще позволи адаптирани индивидуални решения според специфични ситуации във всяка държава.
За да изпълнят инициативата, държавите членки ще приемат многогодишни национални стратегии, обхващащи периода поне до 2030 г. В тях ще се предвидят действията за постигане и подобряване на достъпа до услугите на уязвимите деца. Те може да са част от по-широкообхватни стратегии за бедността и правата на децата. За да приложат стратегията си за деца в нужда, държавите членки приемат национални планове за действие за гарантиране на деца.
В тях ще се идентифицират уязвимите деца, техните нужди, мерките за справяне с тях и необходимите финансови инвестиции чрез национално и допълнително целево финансиране от ЕС, както и мерки за мониторинг и оценка.

Your Image Description

Свързани статии:

Зам.-министър Карина АгелиеваНовият програмен период е с акцент образование Мария Габриел, еврокомисар: Учителите превръщат образованието в успех Япония търси български ИТ и ядрени специалисти „Наука на сцената“ с девето издание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Спортни салони в още 15 школа

Следваща статия

Зелената сделка

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Зелената сделка

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

„Право на лечение“

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Ваше Светейшество, Негово Превъзходителство, Техни Величества

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"