Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 36, 2020

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-09-2020
в Брой 36, 2020
A A

Препоръчителните мерки се обсъждат и приемат от педагогическите съвети. Те се прилагат доколкото и където е възможно. Училищата изготвят собствен списък от приложими за тях логически и организационно свързани мерки. Списъкът с препоръчителни мерки е първоначален и отворен. На електронна страница
https://www.mon.bg/bg/100876 той ще бъде постоянно допълван на база решения, приложени и споделени от училищата чрез РУО.

А. За осигуряване на дистанция между паралелките
1. Класни стаи и организация на учебния процес:
– отказ от кабинетната система и определяне на отделни класни стаи за различните паралелки;
– ограничаване използването на кабинети само при липса на други възможности за осъществяване на обучението по съответния учебен предмет – ИКТ, лаборатории, работилници и физкултурен салон;
– отделяне на паралелките от начален етап на отделен етаж/крило;
– провеждане на максимален брой часове на открито, когато обстановката го позволява;
– ползване на материална база на съседна сграда (напр. читалище); тя трябва да е подходяща и благоприятна като физическа среда и придвижването до и обучението в нея да не са свързани с допълнителни рискове за децата;
– използване на един учебен чин или маса от един ученик и шахматно разполагане на учениците.
– Осигуряване на физическо разстояние между бюрото на учителя и първия ред чинове на учениците, в т.ч. и чрез освобождаване на първия ред с цел дистанция от поне 1,5 м по време на обучение;
– ограничаване на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден в рамките на паралелката;
– разпределение на часовете между учителите по един предмет с цел формиране при възможност на норма преподавателска работа в рамките на един випуск;
– намаляване на ненужни предмети в коридори/класни стаи;
поставяне на плексигласова преграда пред бюрото на учителя.
2. Коридори и стълбища:
– организация за еднопосочно придвижване в коридорите и по стълбите;
– правила за регулиране на влизането и излизането в училището, без струпване на входа и при спазване на дистанция.
3. Междучасия. Санитарни помещения:
– различно начало на учебните занятия и на различен график за междучасията;
– правила учениците да не се струпват (да се определи максимален брой ученици, които могат да влизат, в зависимост от капацитета);
– свободен режим за ползване на тоалетните, подходящ при седмично разписание със слети часове.
4. Входове:
– по възможност да се отворят повече входове, така че да не се допуска струпване; условието е обаче да има лице за осигуряване на пропускателния режим на всеки вход;
– разделяне на паралелките при ползване на различните входове.

5. Стол и бюфети:
– хранене по график;
– обособени зони за хранене за отделните паралелки;
– правила да не се допускат опашки от близкостоящи ученици (когато са паралелки, които не си взаимодействат);
– недопускане на споделяне на храни и напитки;
– организация за хранене под формата на кетъринг в класните стаи с индивидуални прибори;
– хранене в училищния двор, в шатри, беседки.

6. Училищен двор:
– максимално ограничаване влизането на външни лица в училището чрез маркиране на зони за достъп на родители в двора и в близост до входа;
– допускане на придружители на деца със СОП в училището при спазване на физическа дистанция и дезинфекция;
– разделяне на дворовете на зони за отделни паралелки;
– провеждане на повече занятия навън;
– провеждане на занятия извън училището, когато това е удобно, мястото е по-широко и по-безопасно и не е свързано с риск и много време за придвижване.

7. Недопускане на външни лица в дворовете и през почивните дни. Комуникация. Учителска стая:
– ограничаване на близката комуникация между учители и на престоя им в учителската стая;
– по-голяма част от комуникацията се осъществява в електронна среда, а при необходимост от пряка комуникация се спазват изискванията на физическа дистанция и носене на маска или шлем;
– комуникация с родителите се осъществява предимно с електронни средства, а индивидуалните срещи и консултации се провеждат по предварителна уговорка и при спазване на изискванията на МЗ;
– провеждане на родителски срещи, събрания на Обществения съвет, общи събрания и педагогически съвети в електронна среда, а при нужда от пряка комуникация – в по-голямо помещение, което гарантира спазване на правилата на МЗ.

8. Физкултурен салон:
– използване на физкултурния салон само когато не е възможно провеждане на часовете на открито, и възможност за провеждане на часа и в други подходящи помещения в училището; във физкултурния салон се провеждат часовете само на един клас.

9. Библиотека:
– използване на ресурси от училищната библиотека с предварителна заявка онлайн;
– да не влизат повече от двама ученици и да са на отстояние един от друг.

10. Закуски по Държавен фонд „Земеделие“:
– приемат се един път седмично.

11. Озониране и пречистване на въздуха:
– използване на бактерицидни лампи от зат-
ворен тип за дезинфекция на въздуха, които могат да работят без прекъсване в присъствието на хора; препоръчва се използваните от системите пури да не продуцират озон;
– използване на устройства за пречистване на въздуха, които да унищожават вируси и бактерии, в т.ч. вируса на COVID-19.
Б. За подпомагане на комуникацията между съответната РЗИ и училището:
– предварително уточняване между училището и съответната РЗИ на имената, телефоните за връзка и електронните адреси на лицата за контакт в двете институции при съмнение или случай на COVID-19 в училището;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ на училището на типови бланки, които да подпомогнат бързата и точна информация, която се изисква училището да подаде при съмнение или случай на COVID-19;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ за улеснение на училището на бланка с отметки за поредността от задължителни стъпки, които предприема училището при съмнение или случай на COVID-19, както и за отговорните лица.
В. Осъществяване на извънкласни и извънучилищни занимания по интереси:
– максимално ограничаване на наемането на външни лектори за дейностите, които може да се осигурят от учители в училището;
– ограничаване отдаването на училищната и/или спортната база под наем.
Г. За подпомагане на преминаване от присъствено обучение към обучение в електронна среда от разстояние:
– създаване на групи за бърза комуникация (директори – РУО, учители – ръководство, учители – родители, учители – ученици);
– определяне на различна продължителност на електронните уроци в зависимост от възрастта и уменията за саморегулация на учениците;
– публикуване на училищния сайт и запознаване на учениците с брошурата с препоръки за безопасна работа в интернет – https://sacp.government.bg/sites/default/files/SafeNet DAZD2020.pdf, както и с Правилата за безопасност на децата и учениците в компютърната мрежа и с Препоръките относно безопасно провеждане на дистанционно обучение в онлайн среда;
– разработване или споделяне чрез сайта на училището на ръководства за учители, ученици, родители за обучение в електронна среда (ОЕСР) и на ресурси;
– ръководства за дигитализация на учебното съдържание – посочени електрони ресурси, линкове към Националната електронна библиотека с ресурси и други електронни платформи, които предоставят безплатно учебно съдържание в интерактивен и иновативен модел.

Your Image Description

Свързани статии:

Отговорни в режим на карантина Default ThumbnailЧовек, превърнат в разменна монета Повече пари за училища с иновации Снимка еu2018bg.bgКреативност в развитие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Отговорни в режим на карантина

Следваща статия

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

Следваща статия
СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Екологичното възпитание  става водещо в образованието

Екологичното възпитание става водещо в образованието

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"