Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 38, 2020

Апостолите на квартала

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-09-2020
в Брой 38, 2020
A A
Цяло лято децата от видинския кв. „Нов път“ се занимават по интереси, за да наваксат с учебния материал или просто за забавление

Да управляваш училище във видинския квартал „Нов път“, е голямо предизвикателство. Приема го Нина Иванова още през 1993 г.
Оттогава тя е директор на ОУ „Епископ Софроний Врачански“ – Видин. Преди това шест години е работила като учител в него. „Това са много години, които ме карат да се чувствам като част от 79-годишната му история.“
През тези години са сменени визията на училището, името му, материалната му база. Училището е предлагало професионална насоченост в паралелки до IX клас, а от 2016 г. е основно училище. „Проблемът е голямата миграция във Видин, и особено в квартал „Нов път“. Броят на учениците с времето става по-малък, което ограничава приема в непрофилираните паралелки и в паралелките с прием преди I клас – обяснява Нина Иванова. Затова в училището се работи в посока да мотивира, да образова, да възпитава децата и да приема обективните обстоятелства. – Опитваме да променим безболезнено онази стара форма на консервативно образование, позната сред родителите и прародителите на децата, които обучаваме, и да я направим по-съвременна.“
Един от начините за това е да се насърчават учениците да посещават училищната библиотека. „Опитваме се да запазим библиотеката и непрекъснато да я обогатяваме, включително с филмов фонд и със собствени записи на изяви на учениците – разказва директорката. – Библиотеката и в най-малките училища трябва да е институция. Правим всичко възможно да поддържаме нашата и да дадем възможност на децата да видят как се работи по електронен начин и с хартиен носител.“
ОУ „Епископ Софроний Врачански“ работи съвместно с регионалната библиотека „Михалаки Георгиев“. Често деца от училището изнасят там програми, а нейни служители идват да ги обучават в училищната библиотека. Това е възможност и за постигането на така желаното от всички четене с разбиране. То може да се постигне не само в учебния час, а и в библиотеката, където детето може да търси и намира литература, която да му е интересна.
Друг начин за промяна на училищната среда е с помощта на изкуствата.
В ОУ „Епископ Софроний Врачански“ имат 8-метров стенопис – дело на бившия им колега художник Евстати Маринов. Той е автор и на друг училищен експонат – единствения барелеф на Софроний Врачански. „Опитваме се, наред с пряката си работа на учители, да носим онзи културен елемент, който след време ще бъде оценен от децата и родителите.“
Ваканцията също е време за интензивна работа.
В училището са работили с групите за занимания по интереси. През юли активна дейност са развивали 5 клуба по „Подкрепа за успех“, провеждани са обучения и с децата от подготвителната група.
„Продължава работата на две групи на занимания по интереси, които ще се слеят с началото на учебната година.“ Тези дейности се осъществяват на място в училището, защото живото общуване е незаменимо. Децата от едната група изучават природата, получават познания по здравно образование, както и по география. Другата група е с образователна насоченост и е обвързана с учебния план и наваксването на пропуснатия материал от бъдещите петокласници.
Най-голямо внимание се отделя на овладяването на българския език,
тъй като за голяма част от децата от квартала той не е майчин.
Във видинското училище не измерват успеха на възпитаниците си чрез оценките в класическия смисъл. В часовете по биология и здравно образование например децата са свикнали да правят упражнения, в които се извършва някакъв опит и на базата на това се прави малка проектна работа. „Така се разно-
образява учебният процес.
А начинът на общуване е на по-високо ниво. То включва лостове на подпомагане на младия родител или настойник, който да подкрепя детето си да се развива и да опитва – независимо дали греши, или не. Важното е то да намери това, което може да прави най-добре в живота. Всяко едно дете има своите спадове и много добри постижения. И за нас, учителите, е важно да можем да ги усетим. Ако можем да влезнем в ритъма на всяко едно от децата, нашата апостолска работа ще е свършена“, категорична е Нина Иванова.
„Пандемията ни направи по-мъдри, защото учителите сме обречени да бъдем деформирани и да приемем, че когато нещата вървят добре, то ще вървят така добре продължително време – твърди директорката. – След преодоляването на първоначалния стрес успяхме дори и там, където възможностите на децата не бяха толкова големи – те разполагаха само с един таблет или с телефони, през които можеше да се установи контакт или да се дадат съответни насоки. А с децата, които имат възможности и техника, изградихме класни стаи.
Онлайн форматът не трябва да изключва формата на преподаване в класната стая с ученици и учители, защото е важно въздействието на личността, обаянието на учителя, когото да помниш и след 30 години. Когато се опиташ да възстановиш образа на любимия учител, това не може да стане чрез онлайн обучението, а с жива реч и общуване“, добавя ръководителката на училището от Видин.
Фигурата на родителя също е много важна, особено при децата, които изпитват затруднения в обучението си. Над 30% са извън страната и децата обикновено са гледани от настойници, баби и дядовци. Малцина обаче са тези, които не откликват на търсения с тях контакт от училището.
Доколко училището във Видин ще бъде засегнато от промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които въведоха задължителното обучение на четиригодишните деца? „Приемаме децата, след като са минали през предучилищна подготовка, така че въпросът е приоритет и за нас.
За никаква социализация не може да става дума, ако малкият човек е изолиран в семейната среда
и единственото му занимание са компютърните игри. Детската градина е изключително важна за социализацията на детето и колкото по-рано е обхванато в предучилищната подготовка, толкова по-сигурно ще успее в училище.“
А що се касае до проблема с интеграцията, то тя се случва ежедневно по различни начини – с една екскурзия, чрез общуване и контакти с различни хора от Видин или извън града, чрез общуване с изкуство. В училището работи художник и „около него винаги е пълно с ученици. Те му подават четките, смесват боите, търсят възможност да станат част от творческия процес. Подобно изживяване се помни цял живот“, категорична е Нина Иванова.
И тя, и немалка част от ръководения от нея екип са педагози с дългогодишен опит, добре познаващи хората в квартала. Отдавна са спечелили и тяхното доверие. А това никак не е маловажно, за да успяват децата. Затова при подбора на учители се търсят тези, които може да нямат опит, но са мотивирани в своята професия. „На такива колеги си струва да помагаме и го правим с удоволствие“, казва директорката. За нея е важна първата среща с новите учители, за да се увери, че имат душа и сърце за работа като педагози и ще могат да „запалят“ учениците да трупат знания.
„Често наричам колегите си апостоли и дълбоко съм убедена, че едно училище съществува заради децата и онези прекрасни учители, които правят от децата успели хора“, завършва Нина Иванова.

Your Image Description

Свързани статии:

Правилата са затова, за да няма изключения Габрово – център на знанието Откриха къщичка за книги STEM дни в иновативна образователна среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Магдалена Миткова – ректор на Университета „Проф. д-р Асен Златаров“, Бургас: Школа и име в науката се градят не за година или две, а за десетилетие поне

Следваща статия

Център за научни инициативи

Следваща статия
Център за научни инициативи

Център за научни инициативи

Чужденци избират Медицинския във Варна

Чужденци избират Медицинския във Варна

Звънецът събра децата отново

Звънецът събра децата отново

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"