Професионално образование
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 11, 2021

Наследници на Кольо Фичето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17/03/2021
в Брой 11, 2021
0
Наследници  на Кольо Фичето

Практиките на терен не могат да бъдат заместени от теоретичните казуси в класната стая

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Практиките на терен не могат да бъдат заместени
от теоретичните казуси в класната стая

Ако бдителни граждани забележат млади хора, които да подрязват дървета в квартална градинка или в Морската градина на Бургас, не е нужно да търсят органите на реда. Учениците го правят внимателно и със знания. С тях са техните преподаватели и със сигурност групата е от Професионалната гимназия по архитектура и геодезия (ПГСАГ) „Кольо Фичето“.
В тази професионална гимназия всички специалности образуват затворен цикъл. Така обича да представя учебното заведение, което ръководи, директорката инж. Даниела Симеонова. „Строителство и архитектура, които изграждат сградите, геодезията, която трасира и парцелира, водното строителство – захранване на водопроводните и канализационните мрежи, като цяло, и накрая паркостроителство и озеленяване, с което се дава екстериорът на целия парцел. Сега добавяме и новата ни специалност от тази учебна година – „Брокер – продажба на имоти“. Нашите специалности подготвят младите хора, когато се реализират в своите сфери, да могат да си партнират, и целият този цикъл да бъде затворен в посока сграден фонд, облагородяване на селищни системи и т.н.“, казва тя.
Провеждането на практики е много важно за всяка от описаните от директорката специалности. Затова и училището е изградило отлична система за взаимодействие не само при практиките, но и при изготвянето на учебни планове. Работи се тясно с различните камари: на строителите, на инженер-геодезистите и с Асоциацията на брокерите за недвижими имоти. Често техните лидери са и бивши възпитаници на професионалната гимназия или имат друга връзка с нея.
Провеждат се присъствено учебни практики. Залага се на работа с различните специализирани софтуери за различните специалности. Това са софтуерните продукти, с които се чертае и се създават чертежите за изпълнение.
Практикитеса концентрирани в работна средав самото училище, не изнесено в отделни фирми. Усвоява се и работа с различните инструменти. Например учениците от парковото строителство, ръководени от учител по практика, излизат и на терен подрязват дръвчета в двора на училището или пък в Морската градина на Бургас. Сега, при пандемичните условия, се работи на терен или в отделните работилници в зависимост от специалността.
По време на летният стаж същите ученици влизат в разсадници, в строителни обекти и фирми. Провеждането на практиките е в две посоки – в училището със специалисти от педагогическия персонал или на терен, в определени фирми, което се случва през лятото.
В бургаското училище се хвалят с отлична техника по геодезия. „Инструментите, с които в момента работят нашите ученици, са такива, че когато младите хора излязат да работят в реална среда на пазара на труда, са актуални и в синхрон с работещите фирми. Те са закупени по оперативни програми, с участието на Община Бургас. Целта е завършващите Професионалната гимназия да бъдат квалифицирани кадри, както обичат да казват строителите“, обяснява инж. Симеонова.
„Организацията на практиките изисква добро синхронизиране. Камарите вече ни насочват с кои фирми да си партнираме. Обикновено помага това, че се ръководят от ученици, които са завършили гимназията ни.
И приемането от страна на фирмата е с едно приятно чувство, че има кой да наследи това, което те правят. Така че с удоволствие презентират работата, водят учениците и ги насочват към майсторите, защото показват реалната възможност на вече завършили ученици на училището и техните успехи. От друга страна, днешните ученици проявяват огромен интерес на терен, защото от сухата материя те пристъпват към реалното изпълнение. Така и мотивацията е по-силна. Започват да задават много въпроси на хората от фирмите. Амбицират се от успехите на възрастните“, споделя тайната на отличното и трайно усвояване на компетентностите директорката.
Тази година са в сила и новите учебни планове – с двете гимназиални степени. В X, XI и XII
клас има производствени практики. „Така или иначе, за да може да се усвои всичко научено през годината, учениците в ПГАС имат по две седмици практики. Тогава разпределяме всички ученици на малки групи и ги пръскаме на различни обекти в цялата област“, пояснява директорката. Това се случва през втората половина на юли. Тогава учениците от X, XI и XII клас ще попаднат в реална работна среда с чувството, че са „назначени на работа“, и трябва да изпълняват всички задачи, които им се поставят.
Директорката Симеонова не пропуска да се похвали с учителите – специалисти, които работят в гимназията. Те са не само по специалните предмети, а и по общообразователните. „Учителите са тези, които запалват огънчето на желанието у всеки ученик. Децата в нашето училище са прекрасни, имат потенциал, сигурна съм, че във всички училища е така. Но трябва да има един учител, който да ги води – да възпитава и да събужда интерес у младите хора.“
Доказателство за това е наскоро спечеленото трето място на конкурса „Родолюбие“ в раздела за презентация на ученика от XIА клас „Строителство и архитектура“ – Валентин Пешев. Гимназията е единственото училище от Бургаска област, участвало в този конкурс, и наистина благодарение на симбиозата между учителя по история и ученика е получена и заслужената награда. Те са избрали и много показателна тема от регионалната история – един път за града и втори път за самото учебно заведение и професията – „Бургаско пристанище – XV – XVII век“.
В навечерието на Деня на народните будители ръководството на ПГСАГ „Кольо Фичето“ връчи почетен знак на 15 личности, допринесли за развитието и утвърждаването на учебното заведение като водещо професионално училище в Бургас и региона. Сред наградените са кметът на Бургас Димитър Николов, Йорданка Ананиева – зам.-кмет „Образование, здравеопазване, социални дейности и младежки политики“, инж. Чанка Коралска – зам.-кмет „Строителство, инвестиции и регионално развитие“, и инж. Виолета Илиева – началник на РУО – Бургас.
Строителната гимназия отбелязва своя 60-годишен юбилей. Въпреки трудната обстановка и ограниченията за събития и тържества училището успя да отбележи знаменателно тази годишнина – с редица събития, изложби и филм, в който участват бивши и настоящи учители и ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Традиции и дух на иновации Училище като дворец Да вземеш хляба си в ръце Предпочитаните икономисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Традиции и дух на иновации

Следваща статия

Урокът е приказка със собствен сюжет

Следваща статия
Урокът е приказка  със собствен сюжет

Урокът е приказка със собствен сюжет

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1-2/2025, година XXVII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.