Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 2, 2021

Ваксинация и гъвкав подход

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-01-2021
в Брой 2, 2021
A A

Без приоритизация и на доброволен принцип, така ще се ваксинират екипите на детските градини и училищата. Педагогически и непедагогически персонал ще се ваксинират едновременно. Такива са намеренията на Министерството на образованието и науката, споделени с членовете на Отрасловия съвет. Те се събраха на първото за годината заседание, за да обсъдят важни за образователната система въпроси – сложни и с немалко неизвестни. Едно е ясно, зимните месеци са трудни от епидемиологична гледна точка. Това са месеците на разпространение на различни вируси, досега предимно грипни, а сега се прибавя и COVID-19. Затова вече
10 седмици гимназистите учат от разстояние в онлайн среда. Прогимназиалният етап средно 6 седмици са били у дома до края на миналата година и така ще продължат поне до 18 януари.
От друга страна, наближава краят на първия срок. Както винаги, дванайсетокласниците са със скъсена учебна година. „Иска ми се повече ученици да бъдат в клас. Но за подобрение на епидемичната ситуация можем да говорим с умерен тон, като тя може да се влоши заради новия щам, който е със 70% по-високо число на заразяване“, коментира министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Каква е картината в Европа и Израел – на много места детските градини са отворени, с увеличаване на възрастта повечето класове учат у дома. Някои държави са приели гъвкав и непрекъснато променящ се подход на отваряне и затваряне на учебните институции.
България заложи на сигурното, с мисъл за здравето на ученици, учители, родители и затвори училищата и детските градини в цялата страна. Само че има малки населени места без случай на коронавирус и за тях е непонятно защо се затварят училищата им. 1200 са училищата без регистриран случай на болестта. Те са предимно основни, а учебният процес в тях във всички класове може да бъде в реална среда. Друг пример – Кърджали, като област, продължава да бъде с най-нисък процент заразени, трябва ли тогава децата да продължат да учат онлайн. Безспорно еднозначни решения при тази пъстра картина е трудно да се вземат. Във всички случаи те трябва да бъдат добре обмислени. „Здравето и животът срещу образованието – не в това е дилемата“, категоричен е министър Вълчев. Той ще предложи училищата в населени места, в които няма разпространение на заразата, да учат в реална среда. 1274 са малките училища и те са концентрирани предимно в малки населени места. Не така стоят нещата в големите училища, най-вече в големите градове, където вероятността да се учи онлайн до края на годината, е напълно възможна. Все по-често образователната система адмирира идеята за удължаване на учебната година и така ще могат да се провеждат екскурзии, както и занимания по интереси. Зад удължаване на учебната година застава и председателят на СБУ д.ик.н. Янка Такева – в това е шансът да се компенсира дефицитът от онлайн обучението.
От 11 януари са разрешени индивидуалните дейности, поправителните държавни изпити, практиките. След 23 януари ще започне провеждането и на олимпиадите.
Членовете на Отрасловия съвет застават зад необходимостта от ваксиниране. Според председателя на СБУ д.ик.н. Янка Такева 32% от педагогическия и около 38% от непедагогическия персонал са готови на това и всеки ден процентът расте. Тя смята, че V – XII клас трябва да завършат първия срок онлайн. А посещението на малките в училище да послужи за изводи и бъдещи политики, съобразени със ситуацията. Тя е епидемична и за да не пострада качеството на образование, трябва да се премислят всички възможни форми на обучение – 9 според Закона за пред-
училищното и училищното образование.
Д-р Юлиян Петров от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ поиска да се информират учителите повече за ползите от ваксините и да им се подава пълна информация за видовете ваксини. Председателят на Сдружението на работодателите в областта на народната просвета Диян Стаматов смята, че първият срок трябва да приключи в онлайн формат на обучение, а от февруари да започне поетапното връщане в клас, като се започне от XII, VII и VIII клас. И припомни, че е необходимо час по-скоро да станат ясни датите за провеждане на олимпиадата по математика – „вход“ за природо-математическите гимназии, и тази за най-малките „Знам и мога“.
Според Диян Стаматов времето е подходящо и за дебати за това кога да започва учебната година, както и за графика на ваканциите.
Директорът на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“ и председател на Сдружението на директорите Асен Александров предложи вариант на обучение в реална среда, ако паралелките бъдат разделени на две, за да се намали гъстотата на учениците в класните стаи. А Мария Каменова – председател на Българската асоциация на частните училища, е категорична – най-доброто е учителите да се ваксинират, а децата отново да се върнат в училище, стига ситуацията да позволява, разбира се. Според колежката Валентина Денчева – директор на ЧСУ с немски език „Веда“ и член на УС на БАЧУ, е необходим анализ какъв процент от учители и училищни директори са преболедували болестта, какво показва сравнителният анализ с други професионални групи. Тя застава зад идеята ваксинацията да започне от преподавателите в гимназиалния етап, където вероятността – поне според науката – човек да се разболее, е по-висока, защото големите ученици са преносители на заразата като възрастните хора.
Членовете на Отрасловия съвет обсъдиха и темите за квалификацията на учителите. Бе дадена висока оценка на Центъра за квалификация на педагогическите кадри в Банкя. Затова д.ик.н. Янка Такева поиска средствата, предвидени за това, изцяло да бъдат насочени там.

Your Image Description

Свързани статии:

Ето – аз дишам, работя, живея… Тук създават личности С идеята за едносменен режим Награда за най-толерантно училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Награда за най-толерантно училище

Следваща статия

Към Ледения континент

Следваща статия
Към Ледения континент

Към Ледения континент

В ход е дигиталното обучение

Професионални гимназии с нов облик

Когато има екип

Когато има екип

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"