В Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Смолян отвори врати сензорна стая
На територията на област Смолян има около 1000 деца и ученици със специални образователни потребности, като техният брой непрекъснато се променя. Това се дължи както на обхващането на нови деца и ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, така и на извеждането им от групите за допълнителна подкрепа при постигане на целите. Екипът на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) в Смолян работи с около 340 от тези деца, разпределени в 36 институции (21 детски градини и 15 училища). За останалите има осигурено ресурсно подпомагане от страна на училищата и детските градини.
По-голямата част от кадрите, осигуряващи допълнителна подкрепа в училищата и детските градини, са били част от екипа ни, тъй като при разкриването на ресурсните центрове като такива през 2006 г. този тип подпомагане е предоставяно единствено от специалисти на Центъра. Постепенно в процеса на въвеждане на включващо, а сега вече и на приобщаващо образование в област Смолян активно се прокарват политиките образователните институции сами да управляват дейността по предоставяне на ресурсно подпомагане за децата. Благодарение на ефективната комуникация с ръководствата на образователните институции кадрите, които работиха в Регионалния център, бяха прехвърлени към училищата и детските градини. Разбира се, продължаваме да им оказваме методическа подкрепа, включваме ги и в обученията, които са част от квалификационната ни програма“, разказва директорката на Центъра в Смолян Татяна Бошнакова. В екипа ѝ работят над 40 педагогически специалисти, ресурсни учители, психолози, логопеди, слухово-речев рехабилитатор, ерготерапевт, музикотерапевт и помощници на учителя. „Всички те са професионалисти – хора с огромен опит“, допълва моята събеседничка. Стремят се да поддържат високо ниво – при по-опитните им колеги наблягат на обучения за придобиване на нови знания, а при начинаещите специалисти, които идват направо от скамейката в университета – на въвеждащото обучение.
Центърът в Смолян разполага с нова и модерна материална база. Екипът се старае да осигури среда, където децата да се чувстват щастливи и спокойни. Сред най-новите им придобивки е сензорната стая. „На територията на област Смолян няма много допълнителни възможности за децата със специални образователни потребности, а и възможностите за ерготерапия са от голяма помощ за тях самите“, казва Бошнакова. Идеята започва точно от там – решават да започнат програма за комплексна терапия и сензорна интеграция, подобна на другите регионални центрове в страната. Директорката разказва, че по време на извънредното положение през март 2020 г., освен че в рамките на два дни преминават от присъствено към онлайн обучение, се захващат и със създаването на сензорната стая. Започват да ремонтират помещение, в което се е намирала библиотеката на бившия строителен техникум в града. Първата им задача е да освободят пространството, за да започнат строителните дейности.
За целта даряват целия библиотечен фонд на близкото читалище.
Следват редица предизвикателства, с които, за щастие, бързо се справят с помощта на служителите от строителната фирма.
„В крайна сметка, усилията ни се увенчаха с успех и на 1 март тази година се състоя официалното откриване“, споделя директорката. Сензорната стая се състои от две пространства. Едното е оборудвано с терапевтични люлки, сензорни и меки модули, стена за катерене с всички средства за обезопасяване и много други специализирани пособия и уреди. Другото пространство е т.нар. тъмна стая, в която се осигурява сензорна релаксация или стимулация в зависимост от потребнос-
тите на детето. „Пространството е гъвкаво и дава възможност за приспособяване според нуждите на всяко дете. В момента приключва обучението на нашия специалист ерготерапевт“, казва още тя. Радва се, че децата в област Смолян могат да се възползват от тази терапия, защото тя дава отлични възможности за подобряване на уменията за самостоятелност във всекидневните дейности. Ерготерапията оказва положително влияние на деца с различни заболявания – аутисти, с детска церебрална парализа, дислексия, хиперактивни или пък с дефицит на вниманието. Терапевтичните сесии се изпълняват строго индивидуално.
„Работата с всяко дете със специални образователни потребности е строго индивидуална“, казва директорката. Категорична е, че с родителите се стремят да поддържат максимално близки отношения, защото само така могат да постигат добри резултати. Дори по време на обучението от разстояние в електронна среда нито за ден не са прекъснали разговорите с родителите. „Благодарение на майките и бащите специалистите достигаха до децата. Мога да кажа, че те бяха един от основните ни ресурси в онлайн обучението“, казва Бошнакова.
Разбира се, провели са и допитване за качеството на обучението от разстояние посредством онлайн анкета. По-голямата част от отговорите са положителни – всички родители благодарят на екипа на Центъра за неуморната работа. Малкото упреци са свързани с липсата на живия контакт, но ситуацията не позволява обратното. „Смело мога да твърдя, че в област Смолян има изградена общност на родители на деца със специални образователни потребности. Благодарение на това те не само се информират за развитието на децата си и възможностите за подкрепа, но също така са си взаимно полезни“, допълва тя. Затова и обучението от разстояние в Центъра преминава сравнително безпроблемно. „Наложи се компромис с работното време на ресурсните учители, логопедите и психолозите, тъй като родителите бяха на работа през деня“, обяснява директорката. Категорична е, че периодът не е бил лесен, но определено са успели да извлекат позитиви и да си направят изводи.
В практиката си използват разнообразни методи за работа – водна гимнастика, хипотерапия, музикотерапия, арттерапии.
Водната гимнастика се провежда в двата басейна в града, като в единия условията са подходящи за по-малките деца, които все още не са самостоятелни, а в другия – за учениците и умеещите да плуват. Заниманията се провеждат индивидуално и влияят изключително положително върху каляването на организма и укрепването на опорно-двигателната система. „Водата дава възможност за изпълнение на движения с минимална сила. Това е причината да сме наблюдавали неведнъж, че децата прохождат първо във водата. Мускулният тонус се засилва при децата, при които е снижен“, обяснява тя.
Хипотерапията също е много успешна. Тя се реализира в конната база на Смолянските езера. Общуването с конете и гимнастиката по време на езда влияят благоприятно на децата. „Телесната температура на коня е с няколко градуса по-висока от тази на човека и съчетана с типичната поза при яздене, действа положително на децата с детска церебрална парализа. Постоянният ритъм, с който се води конят, балансира вътрешното психическо напрежение, особено при децата от аутистичния спектър“, разкрива тя. Във всички тези дейности присъства и родителят. Той е част от екипа наравно с рехабилитатора и детето. Майките и бащите помагат емоционално на децата си и се учат как да им бъдат полезни и вкъщи.
Терапията с музика и танци се провежда отскоро. Въведена е пилотно в две детски градини и две училища на територията на област Смолян. Те са част от арттерапията, където се използват танцът и музиката с техните изразни средства, за да могат да бъдат постигнати необходимите терапевтични цели. Танците и музикотерапията имат широк спектър на работа и тяхната функция е стимулираща. Оказват влияние върху развитието на децата, като разгръщат когнитивните процеси и моторно-двигателното развитие, благоприятстват и върху психиката, емоциите и социалните умения. „Чрез музиката и танца децата могат да проявяват своята креативност и да изразяват себе си по непринуден начин“, допълва моята събеседничка. Занятията имат за цел да ангажират всички присъстващи, като изискват минимални усилия за включване. Инструментите, които се използват, са танцови игри, прости хореографии и упражнения за повишаване на концентрацията. По време на заниманията децата се зареждат с положителни емоции,
което улеснява процеса на приобщаване в образователната среда.
Стига ситуацията да позволява, през лятото в Центъра ще бъде предлаган целият набор от дейности. Сред любимите занимания на малчуганите е „Хлебната къща“. Там заедно правят тестени изделия със собствените си ръце – замесват тесто, изпичат го и след това го показват на специално организирана за целта изложба. Eмоцията е голяма за всички, които участват.
РЦПППО – Смолян, поддържа добри отношения с всички институции. Активно работят по НП „Квалификация“ на МОН с цел усъвършенстване на специалистите. В началото на учебната година взимат участие и в НП „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. Членове на екипа влизат в ролята на оценители.
Тази година започва и обмяна на опит със социални структури в Хърватска. Сега са в процес на подготовка. „Предстои в бъдеще да разказваме за ползотворната си работа и съвместни проекти“, завършва разказа си Бошнакова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg