Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 36, 2021

Няма невъзможни неща, стига да го има желанието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-09-2021
в Брой 36, 2021
A A
Творчеството е неразделна част от делниците и празниците
в 1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Монтана

Този ден в детската раничка мама слага и пакетче солети. Но не за бърза закуска в междучасието, когато, да си признаем, е време за игри. Солетите са за… часа по математика. С вкусните пръчици събирането и изваждането в I клас също е „вкусно“.
„За преодоляване на пасивното възприемане на знанията, монотонната дейност по запомняне и възпроизвеждане на наученото, шаблонната, стереотипно повтаряща се организация на урока и високия академичен стил на учебниците в нашето училище прилагаме нетрадиционни форми и методи с цел по-добро усвояване на учебното съдържание…“ Това са записали в своите „Добри практики“ педагозите от 1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Монтана. Старата учебна година е зад гърба им, новата е все още в плановете и в организационната работа, която никога не свършва. Много неща се променят и тепърва ще се променят, но непроменено остава желанието на учителите на децата да им е интересно в клас. А класно-урочната традиция да отстъпва място по всички предмети на дидактическите игри и работата по проекти.
„Училището ни е най-старото в Монтана. Празнувахме 140 години. Сградата е издигната през 1837 г. Повод за гордост е, но и пречи – гредоредът не позволява да изграждаме STEM кабинети. Затова пък сме осигурили модерни класни стаи, оборудвани с мултимедии, интерактивни дъски и постоянен достъп до високоскоростен интернет. Те правят учебния процес по-гъвкав и ангажират вниманието на децата ни с интерактивни уроци.“ Така започва екскурзоводската разходка в монтанското училище. В ролята на гид е зам.-директорът по учебната работа Ирена Иванова.
Училището се посещава от 440 деца. От тях 56 са от близки села. Затова е средищно. Но по-важното е, че е единственото основно иновативно училище в Монтана. За помощ при писането на проекта за иновации педагозите от 1. ОУ търсят колегите от Гимназията с преподаване на чужди езици „Петър Богдан“. „Те ни гостуваха и ни представиха своята иновация. Но и на нас не ни липсваше опит. От години използваме в часовете различни иновативни методи“, пояснява Иванова. В началото на юни училището в Монтана става домакин и на форум за обмяна на иновативни практики с 1. ОУ „Васил Левски“ – Костинброд, и ОУ „Христо Ботев“ – с. Невестино, Кюстендилско.
Като първа стъпка, иновативните методи на преподаване обхващат по една паралелка във II и III клас и четвъртите класове. „От новата учебна година разширяваме иновативните практики. Във всяка паралелка колегите си избраха предметите, по които да работят. За второкласниците например това са математика и технологии и предприемачество. Третокласниците работят по български език и литература и изобразително изкуство. Четвъртокласниците са в три паралелки, като в две от тях се работи по „Човекът и природата“ и изобразително изкуство, а в третата паралелка избраха да се работи по БЕЛ и изобразително изкуство – пояснява схемата на иновативните практики Ирена Иванова. – Наблегнахме основно на бинарните уроци, с други думи – на интердисциплинарната подготовка на децата.“
А тя може да включва дори нетрадиционни за учебния материал теми – например за носиите в родния край или как прабабите ни са редели торлашка баница. И всичко това в рамките на един учебен час, изпъстрен с думи от… торлашкия диалект (торлашкият говор принадлежи към западнобългарските говори). Малките природолюбители пък подготвят „Книга на здравето“, която разказва за едно от богатствата на България – билките. Децата не само събирали и сушели билки, но и украсили стаята си със саксии, пълни с различни лечебни растения, които отглеждали с любов. Така неусетно трудните уроци по „Човекът и природата“ за жизнения цикъл на растенията се усвоявали с лекота.
„Целта на иновативните методи, които включихме в обучението на деца от II – IV клас, е да провокираме детското въображение, което е съставна част на всяка мотивация за учене и успех в училище“, категорична е Ирена Иванова. Самата тя е биолог и много добре знае какво затруднява децата в усвояването на природните науки. Убедена е, че другата съставна част на детския успех е умението да се работи по проект. Разбира се, съобразено с възрастта. Затова младите природолюбители имали за задача да проучат една или друга билка, какви условия са ѝ необходими, за да се отглежда в домашни условия и дали въобще това е възможно. За какви болежки билката е лек. Каква част от нея е полезна, какви видове етерични масла съдържа. Всяко дете се включва със своите проучвания, събрани в невероятната „Книга на здравето“. И още един педагогически плюс на подобен вид творческа работа – особено при малките тя е невъзможна без родителската помощ и подкрепа. А това означава, че семейството с желание или недотам става част от учебния процес.
В Монтана има немалко училища, но децата все повече намаляват поради различни причини. Защо родителите биха избрали 1. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“? „Ще започна с учителите – всеотдайни, работещи с ентусиазъм и енергия. Твърдя, че общообразователната подготовка на децата ни е качествена. Но не спираме дотук, а продължаваме с надграждане на знанията на всяко дете чрез допълнителни занимания по предмети. Разбира се, според интересите и амбициите му“, уточнява зам.-директорката.
Не крие, че разковничето на всеки успех е и в дисциплината и във възпитанието в толерантност и уважение. А екипът на училището и родителите са партньори в общата си мисия – постигане на най-доброто за децата. Истински късмет е, че и семействата без отношение към образованието на малчуганите се броят на пръсти. Системата за родителски контрол „Електронен дневник“ дава възможност на всеки родител да следи за успеха и поведението на детето. „Имаме споразумение за партньорство с всеки родител. А освен родителските срещи място за опознаване и съвместни изяви са празници и инициативи като състезанията „Минало, настояще и бъдеще“ и „Мама, татко и аз“, пояснява зам.-директорката.
Какви са поуките на едно училище от онлайн обучението? „Колегите бяха категорични – краткият час не стига да се преподаде урокът, какво остава за проверка на знанията и изпълнението на допълнителни задачи, които да затвърдят наученото – казва Ирена Иванова. – Затова решихме всеки ден да има по един допълнителен час, който е за консултации – индивидуални или в група, според потребностите на децата. Давахме повече упражнения за работа у дома, търсехме и съдействието на родителите“, обяснява зам.-директорката начина, по който училището решава проблема да няма изоставащи ученици. След идентифициране на индивидуалните потребности и при желание от страна на родителите на някои ученици им е определено и допълнително обучение по всички предмети, без техническите. Заниманията се водят в периода 8 – 24 юни, а допълнителното обучение е финансирано по проекта „Подкрепа за успех“. При толкова положени усилия идва и успехът на външните оценявания. При четвъртокласниците например средният резултат по БЕЛ е над средния за областта и страната. По математика – над средния успех за региона, но под този за страната.
1.ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ е добър пример за работа по национални програми и по ОПНОИР – „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, която включва работа не само с ученици и преподаватели, но и с родители, и обучението им в Teams, набавяне на устройства за ученици и учители; „Квалификация за професионално развитие на педагогическите специалисти“; „Подкрепа за успех“; „Подкрепа за приобщаващо образование“.
„В момента сме съсредоточили силите си и върху осигуряване на съвременна образователна среда. А само „С грижа за всеки ученик“ за предходната учебна година работихме по два проекта. Колеги от прогимназиалната степен влязоха в ролята на преподаватели на четвъртокласниците. Това ще осигури плавен преход между двата етапа – начален и прогимназиален. Не е тайна, че именно в V клас е и най-големият стрес, който често влияе и дори може да се окаже в дъното на едно преждевременно напускане на училище. Преподавателите на четвъртокласниците ни работиха с групи от предучилищна възраст, за да могат малчуганите без притеснение да прекрачат училищния праг“, пояснява зам.-директорката.
Как тя би обобщила приоритетите на екипа на 1.ОУ „Св. св. Кирил и Методий“? Не се замисля върху отговора, а той е категоричен – всички да са образовани и всяко дете да повярва в себе си, че е уникално и винаги има нещо, което го отличава, в добрия смисъл на думата, от останалите – неговият талант, скритите му или явни заложби. Неслучайно 206 деца са обхванати в клубове по интереси – „Бонбони с помпони“, „Природознайко“, „Финансова грамотност за деца“, вокална група „Каприз“, „Религия“, „Забавен английски“, „Природа“, „Занимателно лято в библиотеката“ – едно прекрасно съчетание между приложните изкуства и словесното наследство на човечеството,
„ИТ свят“, „Български ритми“, I love english.
И още един щрих, показателен за успехите на монтанското училище – Ирена Иванова работи в 1. ОУ от 26 години. Личната ѝ равносметка е, че за този период са отпаднали 4 деца. Сред тях е един седмокласник – случай на тотално неглижиране на учебния процес и от дете, и от семейство. Случай, в който и социални, и Агенция за закрила на детето, и психолози се признават за победени.

Your Image Description

Свързани статии:

STEM, или познание без разделителни линии Робинзон Крузо от Света Анастасия Кариерно ориентиране от най-ранна възраст Среща на млади готвачи и сервитьори

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Робинзон Крузо от Света Анастасия

Следваща статия

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Следваща статия
Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

Кариерно ориентиране от най-ранна възраст

В ход е дигиталното обучение

Обсъждат 4 промени в Закона за образованието

В ход е дигиталното обучение

Механизмът за обхват се задейства на 16 септември

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"