Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 13, 2022

Лорета Колева, началник на РУО – Враца: За качествено образование са нужни стратегия за развитие и всекидневни усилия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-03-2022
в Брой 13, 2022
A A
Лорета Колева завършва „Педагогика“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Има следдипломна квалификация по философия и специализация в сферата на управление на образованието. Работила е като възпитател в ПУ „Д-р Петър Берон“ – Враца, и като педагогически съветник и зам.-директор в СУ „Христо Ботев“ – Враца. След 19 години работа в РУО – Враца, от ноември 2021 г. е началник на Регионалното управление.

Г-жо Колева, колко образователни институции има в област Враца?
– В областта функционират 68 училища. Едно от тях е към Министерството на културата – ПГ по каменообработване в с. Кунино, както и две към Министерството на правосъдието – СУ „Мито Орозов“ към затвора във Враца, и СУ „Св.св. Кирил и Методий“ – бивш поправителен дом в Бойчиновци. Имаме и 7 центъра за подкрепа за личностно развитие, от които едно средношколско общежитие, Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и Център за специална образователна подкрепа. В областта работят и 43 общински детски градини.

– Как преминаха училищата през онлайн обучението?
– Общ проблем на образователната система е, че от компенсаторна мярка обучението от разстояние в електронна среда се превърна в основна организация за немалък период, особено за някои групи ученици. Извеждаме доста дефицити на ОРЕС – технически и технологични проблеми, безотговорно отношение към получени електронни устройства, слаб родителски контрол, фиктивно или непълноценно включване на немалка част от учениците, особено в гимназиален етап, пасивност на учениците в условията на електронна среда, невъзможност за пълноценен контрол. Недостатъчна е дигиталната компетентност при част от учениците.
През тези периоди имаше ограничени възможности за преподаване на учебното съдържание, не достигаше времето за определени цели и дейности. Учители срещаха затруднения с ползването на функционалностите на платформите. Понякога се прилагаше лекционно преподаване, при което учениците бързо губят интерес и мотивация. Трудности имаше и при обективното оценяване.
Експертите на РУО – Враца, са осъществили контрол в електронна среда в 28 училища, като е наблюдаван образователният процес при 125 учители. Проведени са и над 100 индивидуални консултации с учители, като те са насочвани към използване на електронни ресурси и към прилагане на подходящи методически подходи. Проведени са и 44 работни срещи с над 2600 педагогически специалисти.
С директори на училища имахме две работни срещи.

– Какви са основните предизвикателства при завръщането към присъствен учебен процес?
– През настоящата учебна година, за радост, отчитаме по-ограничено прилагане на ОРЕС. В рамките на първия учебен срок две трети от паралелките в училищата от областта
са осъществявали ОРЕС под 30% от учебното време. Имаме и 910 ученици (около 5% от всички), обучавани онлайн.
Съществено предизвикателство е фактът, че в предходните две учебни години при някои ученици са натрупани образователни дефицити. И те могат да бъдат компенсирани само в дългосрочен план чрез координирани и целенасочени усилия от страна на ученици, учители, родители и ръководни екипи.
В същото време, отчитаме, че изявени ученици – участници в олимпиади, състезания и конкурси, след ОРЕС отбелязват надграждане на своите компетентности. Вероятно това се дължи на възможността за самостоятелно задълбочаване в сферата на интереси.
При завръщането към присъствено обучение виждаме и необходимост от припомняне на социалните умения, което е обща грижа и отговорност на семейството и училището.

– Споделете повече за план-приема за следващата учебна година?
– За новата учебна година в област Враца ще бъде реализиран държавен план-прием в VIII клас в 33 училища. В Профилираната природо-математическа гимназия във Враца има и прием в V клас.
При изготвянето на нашето предложение за приема търсим баланс между много фактори – от една страна, са определените от МОН целеви стойности и съотношението професионално – профилирано образование, а също така и приемът в паралелки със STEM профили и професии. Съобразяваме се и с броя на учениците в областта, които завършват VII клас, с потребностите и заявения интерес от бизнеса, с общинските прогнози, програми и политики, с наличната база в училищата и с възможностите за обезпечаване на образователния процес с необходимите кадри.
Как стоят нещата в цифри – в VIII клас планираме прием в 62 паралелки, от които 48 професионални и 14 профилирани. Така ще изпълним зададената ни целева стойност – 74% за професионалното образование. От планираните професионални паралелки 2,5 са защитени, а 19,5 са по професии с очакван недостиг за пазара на труда. В дуална система на обучение предлагаме прием в 5 паралелки. По отношение на приема в STEM профили и професии от общия брой на всички паралелки 40,5% са такива.

– Променят ли се нагласите на родители и ученици към професионалните паралелки?
– Все още тече борба на родителите за повече профилирани паралелки. Не е лесна промяната на нагласите на родители и ученици, въпреки усилията, които полагаме да ги мотивираме да изберат професионално образование – чрез подобряване на материалната база в училищата, развиването на партньорства с фирми, дейности по различни проекти.
Извели сме като наш регионален приоритет подобряване качеството на професионалната подготовка. Не просто да записваме учениците в професионални гимназии, а да осигурим качествено професионално образование, което да им гарантира възможности за реализация в професионален и личностен план. Важно за промяна на нагласите е образованието в професионалните гимназии да е съпоставимо с това в училищата с профилирана подготовка.
Има интересни факти по отношение реализацията на учениците след средно образование. Голяма част от нашите зрелостници продължават във висши училища – над 70% в профилираните паралелки и около 50% в професионалните. И в голяма част от случаите изборът на специалностите от висшето образование не е обвързан с това, което са учили в средното образование. Едва 22% от зрелостниците в нашата област започват работа по специалността, за която са обучавани.
Всъщност се влагат изключително много ресурси – професионалното образование изисква доста средства за качествена подготовка, а след това няма възвръщаемост на инвестициите. Проблемът обаче надскача възможностите на образователната система да се справи с него. Опитваме се да информираме и други институции партньори и да ги привличаме в решаването на тези проблеми.
С моя екип смятаме за важно да бъде разработена Стратегия за развитието на образованието в област Враца. Реализираме националните политики на регионално ниво, но има особености – на територията на област Враца има 10 общини, различни по мащаб и с различни проблеми, които рефлектират върху функционирането и на образователните институции.

– Подкрепят ли местни работодатели развитието на дуалното обучение?
– Да, в това отношение имаме значим напредък. Започнахме с 1,5 паралелка през учебната 2015 – 2016 г.,
а в момента имаме 20,5 паралелки, в които се реализира дуално обучение. За новата учебна година предлагаме прием в нови пет паралелки. Дуално обучение се осъществява в 9 училища в област Враца в сферите на техниката, строителството, информатиката, производството и преработката и услуги за личността. Над 20 са фирмите, които имат сключени договори, подкрепят училищата и приемат ученици за обучение на място.
Знам колко индиферентни бяха фирмите към това да се подготвят кадри, докато сега има интерес за сътрудничество с училищата. И ние подкрепяме всяка подобна инициатива. Споделяме виждането, че дуалната система на обучение осигурява много по-пълноценни възможности за качествена професионална подготовка.

– Регионалното управление на образованието във Враца обяви 7 декември 2021 г. за Ден на младия учител. Има ли достатъчно млади педагози в областта и как те биват подпомагани?
– Млади колеги влизат в професията, макар че бихме искали техният брой да е по-голям. За тази учебна година в нашата система имаме 165 педагози на възраст до 35 години и до 3 години учителски стаж. Още 78 млади педагогически специалисти работят в детските градини.
Подкрепата на младите и новоназначените учители не се изразява само в това събитие на 7 декември. Провеждаме последователна политика в това отношение. В началото на всяка учебна година експертите по учебни предмети и направления проучват кои са назначените млади учители, за да могат да ги подкрепят чрез индивидуални консултации и включване в работни срещи. Защото адаптацията не е лесна. Колегите имат нужда от подкрепа най-вече да бъдат задържани в образователната система. Имаме необходимост от тяхната енергия, те са близо до интересите и потребностите на учениците, добре са възприети от тях.
И ако можем да ги подкрепим с малко повече методическа подготовка и споделяне на педагогически опит, смятам, че се получават нещата. Насърчаваме и наставничеството в образователните институции.

– Как протича модернизирането на материалната база на образователните институции? Колко STEM центъра са изградени досега?
– Бих могла да кажа с удовлетворение, че базата в образователните институции в областта е на изключително удовлетворително ниво. През последните години тя се обновява усилено. И в архитектурно, и в технологично отношение. Много възможности се откриха пред училищата и те ги оползотворяват в голяма степен.
STEM центрове, които дават много възможности за качествено обучение, са изградени в осем училища в областта. Сред тях има начални училища, обединено училище, профилирани и професионални гимназии. Предстои откриване на още центрове. Опитваме да насърчаваме колегите да се включват с такива проекти.

– Как се развива квалификацията на педагозите в региона?
– Осъществява се по програми на специализирани обслужващи звена, висши училища, научни организации и на обучителни организации. За първия срок на настоящата учебна година в такива форми са се включили 48% от педагозите при 34% през миналата учебна година. Радва ни и това, че училищата се съобразяват с наши препоръки относно избора на тематика на обученията. Защото обучението не трябва да е самоцел, а да бъде в приоритетните области, в които трябва да се подобрява образователният процес – използване на дигитални ресурси, методи на преподаване, които водят до повишаване на мотивацията за учене, ефективно оценяване и т.н.
Във вътрешноинституционални форми на квалификация са се включили над 80% от педагозите в областта. Много ни радва и това, че много педагози се включват във формите, организирани от РУО – Враца. А ние правим доста такива, насочени към методическа подкрепа и развитие на компетентностите. По НП „Квалификация“ имаме организирано обучение в направление „Компетентностен подход и образователни резултати“ – включиха се 30 наши педагози.
Насърчаваме и споделянето в екипа на училищата и детските градини на опит и знания, придобити в различни обучения. Има още какво да направим по отношение на трансфера на наученото в практиката.

– Променят ли се нагласите към децата със специални образователни потребности и как се работи за тяхното приобщаване?
– Приобщаващото образование е осъзната политика, възприема се като необходимост и колегите влагат усилия. Но има и трудности. Пандемията и ограниченията допълнително затрудниха сложния процес на приобщаване на децата и учениците със специални образователни потребности. Много от предвидените дейности за изграждането на положителни нагласи към политиката на приобщаващо образование се наложи да бъдат проведени в електронна среда, което неминуемо се отрази върху тяхната ефективност.
Развиват се разнообразни дейности, насочени към подобряване включването на тези деца. Между другото, не само на децата и учениците със специални потребности, а и на тези, които са от различни култури и етноси. Провеждат се демонстрационни практики, ателиета, работилници, обменя се опит.

Your Image Description

Свързани статии:

Не е реалистично всички зрелостници да стават студенти Когато науката върви в крак с времето, печелят всички Проф. д-р Лучия Антонова, директор на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН: Старите думи и историята на българския език са златното ни съкровище, сравнимо с Панагюрското Гл. ас. д-р Борис Банков, носител на Награда „Джон Атанасов“: Науката изисква търпение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ръст на стипендиите в МУ – София

Следваща статия

Където дават криле, за да полетиш

Следваща статия
Където дават криле,  за да полетиш

Където дават криле, за да полетиш

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

Матурите не трябва да са с „ковид дизайн“

Училище  до границата

Училище до границата

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"