Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Трудните задачи със свободен отговор

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
в Брой 26, 2022
A A

Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст. Това са някои от изводите, направени на база постигнати резултати на националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас, съобщават от МОН.
Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.
Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.
При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързана с поправяне на грешки в текст.
Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.
Преразказът на разказа „Талисманът“, като цяло, не е затруднил седмокласниците. Те показват умения да изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език.
Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.
Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100 спрямо 37,94 точки през миналата година.
Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето времето на глаголна форма.
„Две точки нагоре или надолу от общо 100 точки в националното външно оценяване по математика не показва устойчива тенденция. Фокусирането върху тези две точки пречи да се видят другите проблеми. Например това, че в определени градове имаме с 60 – 70% по-ниски резултати, отколкото в други области“, коментира министърът на образованието и науката акад. Николай Денков пред бТВ. По думите му другият важен въпрос е кой тип задачи учениците системно не могат да решават, и каква е причината за това – дали защото са неразбираеми в учебниците, или заради онлайн обучението.
Седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз. Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.
Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници, са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.
Максималния брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици – толкова, колкото и през предходната учебна година. Седмокласниците с максимален брой точки по БЕЛ са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 – по математика.
Сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета отново са София-град, Варна и Смолян. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.

Your Image Description

Свързани статии:

Водим бъдещето за ръка По-добри резултати по математика в X клас Още 10 млн. лв. за модернизация на професионалните гимназии Сдружението на директорите става на 20

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Водим бъдещето за ръка

Следваща статия

По-добри резултати по математика в X клас

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

По-добри резултати по математика в X клас

В ход е дигиталното обучение

Още 10 млн. лв. за модернизация на професионалните гимназии

Сдружението на директорите става на 20

Сдружението на директорите става на 20

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"