Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 36, 2022

От килийното училище до иновациите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2022
в Брой 36, 2022
A A

„Добрите учители са основата на едно училище. Когато учителите са подготвени, те изискват – от себе си, от учениците и от директора.“ Това са думи на директора на СУ „Антим I“ в Златоград Емилия Юрчиева. Тя посочва къде успешните екипи търсят решение на един от сериозните проблеми пред съвременното образование – как да се мотивират учениците и да се повиши нивото на обучението.

Празничен урок на тема „170 години история, опит и традиции. 170 години духовност” провеждат учениците от VА клас по повод юбилейните чествания на училището

Петя НИКОЛОВА

Средното училище в Златоград, което съхранява традицията в образованието, чества 170-годишен юбилей през 2022 г. Пътят на просветата тръгва от 1830 г., когато в двора на една от най-ранните църкви в Родопите – „Успение на Пресвета Богородица“, се открива килийно училище. А през 1852 г. отваря врати Взаимното училище и поставя началото на светското обучение.
И днес Златоград пази просветата с желанието и ентусиазма на възрожденците. Ако някой се
усъмни в това, нека отиде във Взаимното училище, преобразувано в Музей на просветното дело. Там може да види единствената музейна сбирка на просветното дело в Средните Родопи, както и макет на сградата – образец на българската възрожденска архитектура, направен през 1987 г.
от ученичката на СУ „Антим I“ Нина Петкова. Сред експонатите се намира и най-старият писмен паметник от родопското възраждане – „Златоградски писмовник“ от 1852 г., за който се твърди, че е доказателство за началото на родопската възрожденска култура. „Тази култура продължава да се развива и днес – отбелязва Емилия Юрчиева – благодарение на това, че в Златоград живеят напредничави родители, които открай време държат на образованието на децата си.“
Съзнанието и на родителите, и на учителите, че са две еднакво важни страни, прави устойчив образователния процес в Златоград. „Ние – и като родители, и като учители, се познаваме – пояснява директорката на СУ „Антим I“. – И ако не сме родители, сме приятели. Затова всички се грижим за нашите деца“. И така е повече от век. Преди 170 години Взаимното училище се основава по инициатива на хората от града, построява се с техния доброволен труд и съществува на тяхна издръжка. Не е случаен фактът, че днес на входа му са отпечатани думите на Константин Иречек: „У българите просвещението не е нещо, наложено от правителството, но народът сам се старае да се просвещава и усъвършенства“. Светското обучение във Взаимното училище е двугодишно и прилага Бел-Ланкастърския метод – по-големите и по-напреднали ученици помагат на по-малките.
„Днес учителят играе друга роля“, твърди директорката на Емилия Юрчиева. И уточнява, че той „трябва винаги да бъде „в час“ с учебните програми, със съдържанието на учебниците, да не пести енергията си и да не си позволява да остава на нивото, на което е бил преди 10 години. При толкова много заобикаляща ни информация, учителят трябва да я събере и да я поднесе по такъв начин, че ученикът да запомни повече от половината. Да остане в главата му нещо, което ще му върши работа.“
Хората в Златоград разказват, че когато основават Взаимното училище, няколко пъти родителите отхвърлят предлаганите учители, защото не са на необходимото високо ниво. Сравнение правят с учителите в Цариград, където учат децата на по-заможните родопчани. Непрекъснатите контакти в сферата на търговията и занаятите със съседна Гърция и тогавашната Турска империя налагат необходимостта от знания и умения. „Още оттогава става ясно, че добрата подготовка винаги е мотивиращ фактор. СУ „Антим I“ предлага добра подготовка“, казва Емилия Юрчиева. И учениците редовно постигат високи резултати. „Но е необходимо учителят да бъде много добре подготвен. Интересът на децата се повишава от учителя“, допълва директорката и дава за пример часовете за занимания по интереси. В СУ „Антим I“ са сформирани 15 групи.
„Учениците искат да се изявяват. И когато учителят им предостави тази възможност, а учебното съдържание се доближи като форма до техния интерес – да бъде трансформирано във вид на народна песен, която да изпеят, или на скеч, който да изиграят, значително се повишава усвояването на материала“, категорична е Юрчиева.
Директорката разказва, че при посещението си в училище в побратимения на Златоград гръцки град Хрисуполи вижда как напълно здрави маси и столове се подменят, защото всяка година материалната база се възстановява. „Вече и при нас разполагаме със 100% нова материална база – казва тя. – Много ни помагат националните програми и проекти, но и това засяга учителите. Ако са добри, те държат и базата да отговаря на изискванията им, а директорът не може да не се съобрази с желанията на учителите.“
И докато посетителите на Музея на просветното дело в Златоград могат да се снимат пред читанката за четвърто отделение на Тодор Влайков от 1908 г., да седнат зад дългите маси с подредени мастилници и пера и да се пренесат в онова време на просветителски порив и жажда за знания, днес учениците търсят отговора на въпроса: „Защо, госпожо, трябва да учим това?“.
За директорката на СУ „Антим I“ в Златоград отговорът е ясен: „Само знанията не са достатъчни. Трябва да се развиват и да се прилагат умения. И това всъщност е мотивацията – да убедим учениците, че не всичко, което им преподаваме в час, е само по някаква наредба или по някаква програма. За децата е важно да разберат как ще приложат знанията си.“
В гимназията има една професионална паралелка по дуалната система – „Изпълнител на термални процедури“. Екипът непрекъснато търси възможните допирни точки с бизнеса в града, за да намери най-адекватната професия за учениците. Според Юрчиева бизнесът проявява интерес и подкрепя образованието, но от споделеното впечатление на учителите „учениците едва в XI клас разбират ползата от професионалното направление“. До X клас преобладаващо се изучават общообразователни предмети и малка част от часовете са по професионална подготовка, което пречи на мотивацията на децата. Повечето от тях все още предпочитат профилираните паралелки. „Въпреки че имаме ученици и от региона на Кърджали, броят на децата е малък – казва директорката. – За да имаме пълна професионална паралелка, трябва да мотивираме не само учениците, но и техните родители, и да предложим желана професия.“
През новата учебна година СУ „Антим I“ кандидатства за иновативно училище. На провела се среща по НП „Иновации в действие“ учениците се срещат със свои връстници от две иновативни училища – от Казанлък и от Русе. И след като се представят изключително добре, разбират, че тяхното училище прилага в дейността си иновативни практики. Споделените от децата впечатления радват директорката и тя отбелязва с удовлетворение, че две поредни години СУ „Антим I“ е домакин на Националното състезание по речеви и комуникативни умения на английски език, като и двата пъти състезанието се провежда онлайн. Но тъй като и учителите по информационни технологии са добри, представят отлично както училището, така и града. „Бъдещето на града е част от мисията на Средното училище. Един от нашите девизи е „Бъдеще с памет“ – казва Емилия Юрчиева. – Всеки ден се стремим да формираме от учениците личности, които с всеотдайност да развиват просветителските традиции на Златоград.“
Църквата „Успение Богородично“ в града се намира на една пешеходна пътека разстояние от Основното училище, което носи името на Васил Левски и отговорността да осигури базовите познания на учениците от I до IV клас.
В двора на църквата с непрекъснато отворени врати е Килийното училище, с пясъчните си сандъчета вместо тетрадки. Всеки посетител е добре дошъл. Трябва да наведе глава, за да влезе в малката стая, събрала всичко необходимо на тогавашните ученици. Непрекъснато отворени са и вратите на Основното училище. Дори през ваканциите от спортната площадка или от стаите, в които се провеждат летни занимания, се чуват детски гласове. За най-любознателните, които изкачват почти отвесния хълм в другия край на града, за да се изправят срещу каменния барелеф на Атанас Михайлов – Антим I,
също няма изненада – големите порти на Средното училище са отворени. Зад тях звучат не само гласове, но и музикални инструменти. Образованието в Златоград наистина е традиция, която се пази от учители и родители с желание и последователност.

 

Първопроходци

Първият учител в Килийното училище в Златоград е местен – Ангел Киряков, и в междучасията, въпреки че като официален език се използва гръцки, чете на учениците Неофитовото евангелие на български език. С името му се свързва и най-ранното писмено свидетелство от Възраждането в Родопите – „Златоградски писмовник“ от 1852 г. Документите показват, че български език, като отделен предмет, започва да се изучава от 1855 г. Важна роля за разпространението на светското образование в Златоград и региона изиграва и Яков Змейкович, пристигнал в града през 1880 г., учил заедно с Васил Левски и Тодор Каблешков.

 

Експедиционен отряд „Орфей“

През 80-те години в Средното училище „Антим I“ учениците са привлечени от изключително полезния за разширяване на познанията и придобиване на конкретни умения експедиционен отряд „Орфей“. Експедиционните отряди са вид ефективна извънкласна форма с много занимания, лагери и подготовка. В тях има разнообразни групи – по фолклор, етнография, археология, архитектура. Една от важните цели е децата да изучават и съхраняват ценностите на родния си край. В отряда се влиза, ако ученикът докаже с какви свои умения може да допринесе. А се излиза с широки познания по народознание, но и с придобити специфични умения за ориентиране, оцеляване и преодоляване на трудности както в природата, така и в живота. Ръководител на Експедиционния отряд, станал пет пъти републикански първенец, е учителят по история Светлозар Пехливанов.

Your Image Description

Свързани статии:

Наследник на вековни просветни традиции В Смолянско готови за 15 септември Картините казват повече от думите Отговорни в спорта и в учението

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Националният инспекторат отличи училища

Следваща статия

Патриотични концерти сред скалите

Следваща статия
Патриотични концерти сред скалите

Патриотични концерти сред скалите

Изграждат нова скейт площадка в Русе

Изграждат нова скейт площадка в Русе

Доброволци на „Амалипе“ помагат на Карловско

Доброволци на „Амалипе“ помагат на Карловско

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"