Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
в Брой 37, 2022
A A

Новата Европейска стратегия за полагане на грижи ще помогне да се осигурят качествени, финансово приемливи и достъпни услуги в този сектор в целия Европейски съюз. Както и да се подобри положението на получателите на грижи и на хората, които се грижат за тях професионално или неформално. Стратегията се съпътства от две препоръки на Европейската комисия към държавите членки, свързани с преразглеждането на целите от Барселона за образованието и грижите в ранна детска възраст, а също и за достъпа до висококачествени дългосрочни грижи на достъпни цени.

Обхващането на повечето деца под 3-годишна възраст в яслите ще даде възможност на техните родители, и най-вече на майките им, да се трудят, а е полезно и за развитието на подрастващите

Участието в образованието в ранна възраст има положително въздействие върху развитието на детето и спомага за намаляване риска от социално изключване и бедност, включително по-късно в живота. Дългосрочните грижи дават възможност на хората, които поради старост, заболяване и/или увреждания зависят от помощ за ежедневни дейности, да запазят своята самостоятелност и да живеят достойно. За много хора обаче тези услуги все още не са финансово приемливи, налични или достъпни.
„Демографските промени водят до удължаване живота на европейците, но и до повишено търсене на достъпни и качествени дългосрочни грижи на приемлива цена. А за да могат да участват пълноценно на пазара на труда, родителите трябва да осигурят подходящи грижи за своите деца, за да развият техните когнитивни, езикови, физически умения и компетентности. Работещите в сектора на грижите играят основна роля в нашето общество. Но в същото време, работата им често все още е подценявана. Европейската стратегия за полагането на грижи, която представяме, определя начините за ефективно справяне с тези предизвикателства. Време е да отделим внимание на сектора на грижите.“ Това заяви зам.-председателят по въпросите на демокрацията и демографията Дубравка Шуица.
Инвестирането в грижи е важно за привличането и задържането на таланти в сектора на грижите, който често се характеризира с трудни условия на труд и ниски заплати, както и за преодоляване недостига на работна ръка и за реализиране на икономическия потенциал и потенциала за създаване на работни места в сектора.
Инвестирането във висококачествени грижи означава и подобряване участието на жените на пазара на труда и равенството между половете, по-специално разликите в заплащането и пенсиите на жените и мъжете. Жените все още носят основната тежест на полагането на грижи. 90% от официалната работна сила в областта на полагане на грижи се състои от жени, а 7,7 млн. жени са без работа поради полагането на грижи.
„Инвестирането в грижи е инвестиция в равенството между половете и социалната справедливост. Нашата инициатива цели да гарантираме, че всеки с отговорности за полагане на грижи, особено жените, имат реален избор при съчетаването на личния и професионалния живот. Достъпните качествени грижи на приемливи цени гарантират, че лицата, които получават грижи, включително децата, възрастните хора и хората с увреждания, са овластени и се ползват в пълна степен от своите права. Инвестирането в грижи е свързано с гарантирането на равен избор, достойнство и самоопределение“, посочи комисарят по въпросите на равнопоставеността Хелена Дали.
За справяне с тези проблеми ЕК предлага конкретни действия за подпомагане на държавите членки при увеличаването на достъпа до висококачествени и финансово приемливи услуги за полагане на грижи, като същевременно подобрят условията на труд и равновесието между професионалния и личния живот на лицата, полагащи грижи.
Финансово приемливо образование и грижи в ранна детска възраст
ЕК предлага държавите членки да преразгледат целите от 2002 г., наричани още „целите от Барселона“, относно образованието и грижите в ранна детска възраст, за да се засили участието на жените на пазара на труда. Настоящите цели призовават държавите членки да осигурят детски заведения за 33% от децата на възраст под 3 г. и за 90% от децата от 3-годишна възраст до задължителната за започване на училище. Комисията предлага да се определят нови амбициозни, но реалистични цели, така че до 2030 г.:
– най-малко 50 % от децата на възраст под 3 години да бъдат включени в образование и грижи в ранна детска възраст;
– най-малко 96 % от децата на възраст между 3 години и началната възраст за задължително начално образование да бъдат включени в системата на образованието и грижите в ранна детска възраст, както вече е договорено в рамката на Европейското пространство за образование.
ЕК препоръчва също така държавите членки:
– да гарантират, че услугите за полагане на грижи за деца са финансово приемливи, достъпни и с високо качество, като са налични както в градските, така и в селските или в необлагодетелстваните райони;
– да въведат законно право на образование и грижи в ранна детска възраст, в идеалния случай без разлика между края на платения отпуск по семейни причини и законното право; да въведат целенасочени мерки за осигуряване и увеличаване на участието в образованието и грижите на деца в неравностойно положение, с увреждания или със специални потребности, за да се премахне разликата с останалите деца;
– да разгледат броя на часовете, които децата прекарват в детски заведения („времева интензивност“), и да гарантират, че грижите за деца са на разположение за период, който позволява на родителите да се ангажират с платена работа по смислен начин;
– да насърчават равното споделяне на грижите за децата между родителите чрез борба със стереотипите, свързани с пола, и подкрепа за схеми за работно време, съобразени с нуждите на семейството.
ЕК препоръчва на държавите членки да изготвят национални планове за действие, за да направят грижите в ЕС по-достъпни, финансово по-приемливи и с по-добро качество за всички. Това може да стане например чрез гарантиране, че дългосрочните грижи са навременни, всеобхватни и финансово приемливи, което дава възможност за достоен стандарт на живот на хората, нуждаещи се от дългосрочни грижи. Увеличаване на предлагането и съчетанието от услуги за дългосрочни грижи (домашни грижи, грижи в общността или в заведения за здравни грижи). Премахване на териториалните разлики в достъпа до дългосрочни грижи. Въвеждане на достъпни цифрови решения при предоставянето на услуги за полагане на грижи и гарантиране, че услугите и заведенията за дългосрочни грижи са достъпни за хората с увреждания. Осигуряване на висококачествени критерии и стандарти за предоставящите дългосрочни грижи. Оказване на подкрепа за лицата, полагащи неформални грижи, които често са жени и роднини на получаващите грижи, чрез обучение, консултации, психологическа и финансова подкрепа. Мобилизиране на адекватно и трайно финансиране за дългосрочни грижи, включително чрез използване на средства от ЕС. Справедливи условия на труд и обучение за персонала, полагащ грижи

За да се подобрят условията на труд и да се привлекат повече хора, по-специално мъже, в сектора на грижите, на държавите членки се препоръчва да насърчават колективното договаряне и социалния диалог с цел подобряване на заплатите и условията на труд. Да осигуряват най-високи стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. Да разработят програми за продължаващо образование и обучение за лицата, полагащи грижи. Да се борят срещу свързаните с пола стереотипи във връзка с грижите и да организират комуникационни кампании. Да ратифицират и приложат Конвенция № 189 на МОТ за домашните работници.
От своя страна, ЕК ще проучи възможността за създаване на нов секторен социален диалог за социалните услуги на равнището на ЕС. Ще насърчи създаването на партньорство за умения в рамките на Пакта за умения за сектора на дългосрочните грижи. Ще финансира проекти и изследвания за оценка на социалната и икономическата стойност на труда и условията на труд в сектора на грижите. Ще преразгледа прилагането на стандартите на ЕС, уреждащи условията на труд. Ще картографира настоящите условия за прием и правата на лицата, полагащи дългосрочни грижи, от държави извън ЕС и ще проучи осъществимостта на разработването на схеми на равнището на ЕС за привличане на работници, полагащи грижи. Ще популяризира наличните възможности за персонала в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст в рамките на програмите „Еразъм+“.
„Европейската стратегия за полагане на грижи има за цел да постави хората на първо място. ЕС признава стойността на работата по полагане на грижи, която трябва да намери отражение в по-добри условия на труд и заплащане. Надявам се, че тази стратегия ще доведе до това грижите – както професионалните, така и неформалните – да получат уважението и инвестициите, които заслужават“, каза комисарят за работните места и социалните права Никола Шмит.
Предложенията за препоръки на ЕК към Съвета ще бъдат обсъдени от държавите членки, преди да бъдат приети от Съвета. Те предвиждат държавите членки да информират Комисията за мерките за изпълнение на препоръките една година след приемането им. За всяка препоръка ЕК ще публикува задълбочен доклад в срок от пет години, за да направи преглед на актуалното състояние в изпълнението на препоръките. Комисията също така ще продължи да наблюдава развитието на политиката и да подкрепя реформите и инвестициите чрез наличното финансиране от ЕС.

Your Image Description

Свързани статии:

Защо ИТ образованието е нужно на всеки Що е то сонификатор на данни Как Европа задържа децата в училище Нов образователен център

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Що е то сонификатор на данни

Следваща статия

Изследователско пътуване из Средновековието

Следваща статия
Изследователско пътуване из Средновековието

Изследователско пътуване из Средновековието

В ход е дигиталното обучение

МУ – София посреща топ изследователи

В ход е дигиталното обучение

И в Смолян откриха академичната година

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"