Интересът към яслите нараства с по-голям темп от местата. Това показва последната статистика на НСИ. Към 31 декември 2022 г. в страната работят 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини (ДГ) с общо 33 193 места в тях.
В сравнение с предходната година броят на местата в детските ясли се увеличава с 337, или с
1 на сто. Докато новопостъпилите деца са с 4% повече. Към 31 декември 2022 г. осигуреността с места общо за страната е 19,5 на сто, като най-висока е в областите Габрово (29,4 на сто), Плевен (26,7 на сто) и Благоевград (25,3 на сто).
През 2022 г. в детски ясли са постъпили 29 080 деца, което е с 1127, или с 4 на сто повече в сравнение с предходната година. В края на годината в детски ясли се отглеждат и възпитават 30 544 деца, от които момчетата са 15 857, а момичетата – 14 687.
В градовете детските ясли са 726 с 30 968 места, а в селата – 109 с 2225 места. В сравнение с пред-
ходната година местата в детски ясли в градовете се увеличават с 1 на сто, а тези в селата – с 1,6 на сто. В сравнение с 2021 г. в края на 2022 г. децата в детските ясли се увеличават с 820, или с 2,8 на сто. В края на 2022 г. обхватът на децата, отглеждани в детски ясли, общо за страната е 17,9 на сто. Най-висок е показателят за областите Габрово (23,4 на сто), Плевен (22,6 на сто) и София (столица) (21,9 на сто).
Традиционно родителите в големите общини като София, Пловдив и Варна се насочват към яслените групи в детските градини за сметка на самостоятелните детски ясли, където местата често са по-малко. Друг мотив на родителите е именно и възможността за прехвърляне в градинска група без допълнително кандидатстване. В София при предходното класиране най-голям недостиг имаше именно за двегодишните – втора яслена група. Кандидатстващите бяха двойно повече от свободните места – 3819 места и 7953 кандидати, а за първа яслена група – 2169 места и 4695 кандидати.
Разпределението на децата, отглеждани в детски ясли, по възраст през 2022 г. се запазва без изменение. Най-голям е относителният дял на децата на 2-годишна възраст – 81,5 на сто, а най-малък – на децата на възраст до 1 година – 0,04 на сто. Медицинският персонал намалява за сметка на немедицинския. Към 31 декември 2022 г. по основно трудово правоотношение в детските ясли работят 7942 медицински и други специалисти, които отглеждат, възпитават и обучават децата. Медицинските специалисти по здравни грижи са 3675, като 93,4 на сто от тях са медицински сестри. За периода 2017 – 2022 г. медицинските специалисти по здравни грижи са намалели от 3558 до 3434 за сметка на друг немедицински персонал, който се е увеличил от 3916 на 4262 души за цялата страна.
На каква възраст е добре детето да тръгне на ясла?
Попитахме консултант по позитивно родителство, който да опише най-оптималния период за тази стъпка.
„Адаптацията в яслата зависи силно от няколко фактора, над някои имаме контрол, над други не. Едно от нещата, които радикално променя този период, е на каква възраст е детето. Всяка възраст носи своите специфики и съответно с тях – различни нужди на детето и подход. Първото, на което трябва да се обърне внимание, е дали детето преминава през период на страх от изоставяне. Този период е част от развитието на всяко дете и се наблюдава няколко пъти през първите 2 години“, споделя за в. „Аз-буки“ консултантът по позитивно родителство Цвети Христанова.
И понеже всяко дете е индивидуално в своето развитие, при някои деца това може да се наблюдава или няколко месеца преди втория им рожден ден, или скоро след това. Защо това е важно? Ако детето ви ще започва ясла на втория си рожден ден и в момента преминава през период на страх от изоставяне, то адаптацията би протекла доста по-тежко, допълва Цвети.
Най-доброто, което може да направите, е да забавите първия ден с няколко седмици, докато този период свърши, ако е възможно. По време на период на страх от изоставяне детето има нужда от възможно най-много спокойствие, затвърждаване, че няма от какво да се притеснява, че мама няма да го изостави. Ако не насилвате детето да се разделя от вас в този период, и затвърждавате, че мама винаги се връща, този период минава значително по-бързо. Обаче, ако оставяме детето при някого срещу волята му, само потвърждаваме страха му и този период може да се удължи и с месеци, а сълзите да не спират с часове дори и при близки и познати хора (понякога дори и с таткото).
„Наблюдавайте детето: ако периодът вече е отминал, адаптацията ще бъде по-лесна. На тази възраст дългите обяснения не са особено ефективни. Децата се нуждаят основно от визуализация – книжки, картинки, карти за ежедневието и какво може да се очаква, да опознае мястото. Ако е възможно да се запознае с някое дете от групата, е добра идея. И да се затвърдят позитивните асоциации с тръгването на градина“, допълва консултантът.
Ако трябва да се синтезират основните точки за успешна адаптация на двегодишно дете, то те биха изглеждали така: подготовка – опознаване на мястото и режима, визуализация – децата имат нужда от ясна визуализация на предстоящото, което им дава спокойствие и сигурност, емоционална връзка с възпитателите и примери през деня за какво може да се обръщат децата към тях.
Друг важен момент е родителската нагласа. „Ако майката изпитва тревожност, детето ще го усети.
Споменаването на детската градина трябва да е винаги с усмивка, с ентусиазиран тон и с увереност. Дългите сбогувания и неувереността подклаждат тревожността на детето и правят и раздялата и адаптацията още по-тежки.
Нови 400 места в София
Нови 400 места в самостоятелните детски ясли в София ще бъдат разкрити, споделят от Столична община за вестник „Аз-буки“. По данни на ИСОДЗ към 28 март 16 обекта се очаква да приключат строеж до края на 2023 г. с общо 2160 места за яслени и градински групи. „Към момента се извършва строителство и разширение на 21 нови сгради на детски градини и пристройки към 8 детски ясли. За първото класиране на 12.05.2023 г. за прием през новата учебна 2023/2024 година бяха обявени 4915 места за прием на деца в яслени групи“, допълват от Общината.
Яслите не са приоритет на общините, тъй като задължителното предучилищно образование се прилага от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст на детето. Предвид това, при разкриване на нови места приоритетно се обявяват такива за прием на деца в задължителна предучилищна възраст. Но приоритетно за майките, особено в големите градове, е връщането на работа след приключване на платеното майчинство.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg