Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 38, 21-27.09.2023

Образователната бедност се задълбочава

Способността да се прочете и разбере прост текст, е един от критериите за оценка на грамотността в проучване на УНИЦЕФ

Диляна Кочева от Диляна Кочева
20-09-2023
в Брой 38, 21-27.09.2023
A A
По последни данни на НСИ 11,2 % от децата на възраст 3 – 6 години
и 5,7 % от 7 – 10-годишните не посещават училище

В България започва кампания на УНИЦЕФ с мотото „#учителиТЕса­ЯКИ“. Тя ще се фокусира върху ролята на учителите – основните двигатели на промяната във всяко училище, съобщават от пресцентъра на организацията. Целта на кампанията е да се изгради по-приобщаваща и позитивна среда в училище.
Целта на кампанията е да призове за подкрепа и признателност към учителите, така че те да овластят учениците и да изградят по-приобщаваща и позитивна среда в училище. Така всяко момче и момиче ще има възможност да разгърне пълния си потенциал и да изгради своите компетенции за успешен преход към зрелостта и към достойна работа.

Публичните личности, които ще се включат в кампанията на УНИЦЕФ в подкрепа на учителите, са Поли Генова – национален посланик на УНИЦЕФ в България, Крисия, Слави от The Clachers, Андреа Банда Банда и други. Те ще се срещнат с любимите си учители или ще запишат за тях благодарствено послание в знак на признателност.

Тази година УНИЦЕФ поставя специален акцент върху ролята на ресурсните учители и всички специалисти, работещи с деца със специални нужди. Специален посланик на признателността за техните усилия е третокласничката Микаела от Варна – лице на фондация „Живот със синдром на Даун“, която отправя своето благодарствено послание към любимата си учителка.

В началото на новата учебна година УНИЦЕФ предупреждава за влошени образователни резултати, отпадане от училище, увеличаване случаите на насилие и липса на базови знания и умения при учениците Данните от тазгодишното национално външно оценяване в България разкриват влошаване на резултатите на учениците, завършващи IV клас, припомнят от организацията. Според тях това допълнително задълбочава т.нар. „образователна бедност“, измерена чрез процента на децата в края на IV клас, които не могат да четат и да разбират прост текст. Според проучване на УНИЦЕФ този процент се е увеличил от 57 на 70 процента при страни с нисък и среден доход между 2019 и 2022 г.
Българските ученици, завършващи VII клас, показват незначителен напредък по български език и среден резултат от 35 точки по математика – малко над прага от 30 точки. Почти всеки втори млад човек в България няма основни умения по четене и математика.

Данните на Министерството на образованието и науката за 2022 г. показват увеличение на почти всички видове насилие, докладвани в училищата, вкл. физически, вербален и кибертормоз, които достигат над 3300 регистрирани инцидента за миналата учебна година, отбелязват от организацията.
В началото на новата учебна година УНИЦЕФ предупреждава за много малък напредък по ангажимента за трансформиране на образованието. Нов доклад представя констатации за действията, които държавите са предприели за намаляване на неравенствата и ускоряване овладяването на базови умения въз основа на мерките, заложени в Рамката RAPID.

Чрез рамката RAPID УНИЦЕФ призовава правителствата да обхванат всяко дете и да го задържат в училище; да оценяват редовно постиженията в обучението; да дадат приоритет на преподаването на базови знания и умения; да наблегнат на наваксването на пропуските; да наблегнат на развитие на психосоциалната подкрепа и благополучие, така че всяко дете да е готово да учи.
Въпреки че Министерството на образованието и науката отчита 40% намаление на дела на отпадналите от училище деца чрез Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система, все още последните данни на НСИ показват, че 11,2% от децата на възраст 3 – 6 години и 5,7% от децата на възраст 7 – 10 години не посещават училище.

В днешния дигитален свят почти всеки втори млад човек в България не притежава основни дигитални умения.
Трансформирането на образованието започва с осигуряването на възможност всички деца да придобият базови умения – грамотност, математически умения и социално-емоционални умения, които са основа за ученето, като цяло. За тази цел е създадена глобална коалиция, която приканва правителствата и заинтересованите страни да подкрепят Ангажимента за действие по отношение на базовото обучение като първа стъпка в този процес.

„Училищата се нуждаят от ресурси, подкрепа и обучения за учителите, както и от актуализиране на учебните програми, за да бъдат адекватни и подходящи за учениците. Освен това насилието и тормозът в училище са сред основните фактори, които възпрепятстват способността на децата да учат и да реализират потенциала си. Заедно с Министерството на образованието УНИЦЕФ България изпълнява програми за по-приобщаващо и достъпно образование за всяко дете и за изграждане на безопасна и позитивна среда за цялата общност в училище“, заяви Кристина де Бройн – представител на УНИЦЕФ в България.
УНИЦЕФ настоява за действия и инвестиции, така че да може всеки учител да бъде подкрепен и снабден с необходимите знания и умения, а всяко дете да учи в безопасна и приобщаваща среда. За последната година УНИЦЕФ подкрепя близо 2750 професионалисти – учители, директори, специалисти чрез различни инициативи. Например Програмата „Стъпки заедно към училище без насилие“, която се изпълнява съвместно с Министерството на образованието и науката. През 2022 г. близо 3000 ученици от I – XII клас участват в семинари за развиване на социално-емоционални умения (управление на емоциите, решаване на междуличностни проблеми и т.н.), а някои от учениците получават специално обучение за „Миротворци“, за да помагат на своите връстници. Освен това повече от 160 педагогически специалисти са обучени да прилагат възстановителни подходи в училище, а също така са подкрепени с обучения за предотвратяване на професионалното прегаряне.

В рамките на Програмата са проведени и обучения, насочени към систематично подобряване на взаимодействието с всички родители или към работа с родители в кризисна ситуация, като над 500 родители участват в тематични родителски срещи и събития в общността.
Изградена е и първата в България безплатна онлайн платформа за допълнителна подкрепа на деца със специални образователни потребности, техните учители и родители – „Подкрепи ме“. Тя предоставя библиотека от безплатни образователни и терапевтични ресурси в подкрепа на деца със специални образователни потребности (СОП), достъпни за всички деца, родители, учители и специалисти на адрес: podkrepime.mon.bg.

През изминалата 2022 година чрез платформата са подкрепени 3472 деца и 805 специалисти.
Създаден е и C-Board – безплатен иновативен инструмент за алтернативна комуникация за деца и възрастни с говорни и езикови нарушения, който УНИЦЕФ разработи и адаптира на български език. Мобилното приложение подпомага приобщаването и обучението на 162 невербални деца и повишава тяхната компетентност за справяне с ежедневните задачи, адаптивността и самочувствието им средно с 15%. УНИЦЕФ разработи безплатен интерактивен онлайн курс за 41 национални обучители по аугментативна (разрастваща се) алтернативна комуникация, както и за 806 специалисти за работа с тези средства за аугментативна комуникация.

Your Image Description

Свързани статии:

Кога малчуганите са готови да влязат в клас Учителите ни са с висок образователен ценз Как става признаването на дипломи, издадени в чужбина Урок на открито в БНУ „Райна Княгиня“ в английския Уизбич

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Жените учат повече

Следваща статия

Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Следваща статия
Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Умението да привличаш млади учители

Умението да привличаш млади учители

Да избягаш от рутината чрез игра

Да избягаш от рутината чрез игра

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"