Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 16, 18-24.04.2024 г.

Учителите няма да бъдат изместени

Педагозите остават незаменими в образователния процес поради техния човешки аспект – способността им да създават връзка с учениците, смята и ChatGPT

Петя Николова от Петя Николова
19-04-2024
в Брой 16, 18-24.04.2024 г.
A A
Отличените в ученическата конференция „Изкуственият интелект и трансформацията на образованието“

Изразът „Попитахме 100 човека…“, станал популярен от една телевизионна игра, вероятно вече звучи „Попитахме ChatGPT“. И колкото и странно, тъжно или плашещо да ни изглежда, въпросът на кого да се доверим, е напълно актуален. Включително в сферата на образованието.

Ще запази ли мястото си учителят, питаме Георги Стоилов – ученик по икономика и мениджмънт в XII клас на Професионалната техническа гимназия „Никола Й. Вапцаров“ в Самоков, и платформата ChatGPT.

Георги Стоилов спечели първо място на IV национална ученическа конференция на тема „Изкуственият интелект и трансформацията на образованието“. Организирано от Висшето училище по застраховане и финанси и Националната асоциация на преподавателите по икономика, събитието се проведе през март на живо във висшето училище и в платформата Google Meet.

Над 30 ученици от XI и XII клас от средни училища в страната изложиха в доклади своята позиция

и идеи за въздействието на изкуствения интелект върху образованието и обществото, като цяло. За най-оригинален, аргументиран и умело представен доклад ученикът от Професионалната техническа гимназия в Самоков получи грамота и стипендия от 100% от таксата за обучение за първата година по програма в бакалавърска степен във ВУЗФ.

В доклада си, озаглавен „Изкуственият интелект и учителят – мостът между модерността и традицията“, Георги поставя два основни акцента, с разработването на които печели признанието на оценяващата комисия.

Първият е свързан с подпомагащата и улесняваща едновременно учители и ученици роля на изкуствения интелект. Ученикът дава за пример САЩ, където, особено след ковид пандемията, изкуственият интелект се използва за коригиране на четенето на по-малките ученици, за сумиране на лекции и уроци, разработка на индивидуални учебни планове и оценяване.

Вторият акцент е върху етимологията на професиограмата на учителя.

„Дали навлизането на изкуствения интелект ни харесва, или не, няма голямо значение – казва за в. „Аз-буки“ Георги. –

Ако не го приложим официално в образованието, учениците ще го използват нерегламентирано.

Има много посоки и дейности, в които изкуственият интелект, като програма, която не се изморява, ще помогне на учителите. Етимологията на професиограмата на учителя за мен си остава същата. Уменията и ценностите, които учителят прилага във всекидневната си работа, са напълно валидни.“

Последните думи Георги изобразява в доклада си графично – професиограмата вече е дигитална, но във векторна форма и на нея са изписани инициалите на изкуствения интелект. По този начин той подчертава, че именно симбиозата отговаря на съвременните нужди на образованието.

„Категорично според мен – казва Георги, – учителите няма да бъдат изместени.“

Все пак попитахме и ChatGPT дали учителят, който според Георги ще запази мястото си, може да бъде заместен от изкуствения интелект. След като конкретизира няколко посоки, в които AI може да промени образованието (персонализирано обучение, автоматизиране на рутинни административни задачи, като оценяване на тестове и домашни работи, интелигентни системи за съвети и помощ при планиране на уроци и организация на учебни материали, развитие на нови образователни технологии като виртуална реалност и симулации),

ChatGPT обобщава:

„Въпреки тези възможности, учителите остават незаменими в образователния процес поради техния човешки аспект – способността им да създават връзка с учениците, да им предоставят мотивация и вдъхновение, да стимулират креативно мислене и да се адаптират към индивидуалните нужди на всеки ученик.“

Георги Стоилов, на когото му предстои да кандидатства медицина в България, а спечелената стипендия от ВУЗФ би използвал на по-късен етап, в случай че се нуждае от квалификация по здравен мениджмънт, притежава живо любопитство към трансформациите, предизвикани от AI в живота ни. И защото ги разглежда в по-широк обхват, му правят силно впечатление и наблюденията на другите ученици, представили доклади на конференцията.

„Честно казано имаше неща, над които не бях се замислял – споделя той. – Всеки  ученик има различна среда на обучение, различна семейна среда и поради това всеки вижда нещата около себе си и разбира важността на образованието по различен начин. Може би това, на което не бях наблегнал, а другите ученици засегнаха по-сериозно в докладите си, е ролята на

емоционалната интелигентност на учителя, която той трябва да притежава и която изкуственият интелект все още няма.“

Попитан с кой етап от човешкото развитие може да сравни настоящия момент от развитието на изкуствения интелект, ChatGPT, определящ себе си едновременно като алгоритъм, който анализира и обработва текстова информация, но и като разработен с използването на изкуствен интелект, ни отговори, че би сравнил настоящия момент с ранната фаза на технологичната революция или цифровата епоха.

„Все още сме в ранни етапи на изследване и развитие на изкуствения интелект и много от потенциала му остава да бъде изследван и използван“, отговаря платформата.

И уточнява, че аналогията не може да се използва като точно научно сравнение, тъй като процесите на еволюция и развитие на изкуствения интелект са съвсем различни от тези на естествения интелект.

И ако единствено времето ще покаже докъде изобщо може да стигне развитието на изкуствения интелект, в сферата на образованието всеки учител и всеки ученик вече усещат пулса му. А дали емоционалната интелигентност или ценностите, които носи у себе си и предава на поколенията, ще помогнат на учителя да остане в образователния процес, все още не знаем. Засега сме

в период, в който на учителите им се налага да приемат „сътрудничеството“ на изкуствения интелект.

На въпроса ни какво най-вече ще ги улесни в този процес на приемане, ChatGPT посочи интереса и мотивацията им като най-вероятния определящ фактор.

Защото те диктуват степента на ангажираност и готовност на учителите да се адаптират и развиват своите умения. Ако са заинтересовани и мотивирани да учат и прилагат изкуствен интелект в своята практика, те са по-склонни да инвестират време и усилия в придобиването на необходимите знания и умения. Този фактор може да компенсира липсата на определени технически умения или запознаване с технологията, като подтикне учителите да търсят възможности за обучение и развитие в областта на изкуствения интелект.

Your Image Description

Свързани статии:

Нели Кючукова, директор на СУ „Васил Левски“ – Гълъбово: Изкуственият интелект дава време за общуване с учениците 12 пълни шестици на Националното състезание по химия и опазване на околната среда Може ли да ни увеличат заплатата със задна дата Празник на дарования: XVI международен детски фестивал „Млади таланти 2024“ събра близо 2200 участници

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: IV национална ученическа конференцияГеорги Стоиловизкуствен интелектИзкуственият интелект и трансформацията на образованиетоОриентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Галин Цоков поздрави дипломиращи се студенти педагози

Следваща статия

Рекорден брой проекти в XXVI национален конкурс „Млади таланти”

Следваща статия
Рекорден брой проекти в XXVI национален конкурс „Млади таланти”

Рекорден брой проекти в XXVI национален конкурс „Млади таланти”

Държавата компенсира разходите за електрическа енергия на училища, детски ясли и градини за половин година

Държавата компенсира разходите за електрическа енергия на училища, детски ясли и градини за половин година

Одобрени са 22 национални програми за развитие на образованието с общ бюджет от 231 млн.лв.

Одобрени са 22 национални програми за развитие на образованието с общ бюджет от 231 млн.лв.

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"