Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 28, 11– 17.07.2024 г.

Превенцията е най-добрата терапия

СОП не е етикет, казва логопедът и координатор на екипите за подкрепа в столичното 20. ОУ „Тодор Минков“ Лиляна Иванова

Диляна Кочева от Диляна Кочева
12-07-2024
в Брой 28, 11– 17.07.2024 г.
A A

„Превенцията е най-добрата терапия“, казва за „Аз-буки“ логопедът и координатор на екипите за подкрепа в 20. ОУ „Тодор Минков“ Лиляна Иванова.

Категорична е, че колкото по-рано се открие дефицитът, който среща детето в устната или писмената си реч, и се реагира своевременно, толкова по-лесно трудностите ще бъдат преодолени в бъдеще.

„Логопедията“ е третата специалност на Лиляна Иванова. Първата е „Акушерство“, после завършва „Специална педагогика“ и след това решава да специализира в областта на логопедията и да се развива професионално в тази посока.

Иванова е категорична, че трите специалности се допълват една друга и с всяко следващо образование е надграждала знанията и опита си. И всичко това, за да бъде

напълно подготвена да помогне на всяко дете, което има нужда от това.

Лиляна Иванова

В 20. ОУ „Тодор Минков“ работи от 2017 г., като преди това за кратко е логопед в столична детска градина.

„В началото не знаех кое ще бъде моето поприще – детската градина или училището. Спрямо възрастта спецификата на работата на логопеда е различна. Към момента съм напълно сигурна, че това е моето място“, обяснява моята събеседничка.

Често първите симптоми за езиково-говорни нарушения се откриват в ранното детство, предучилищният период е ключов в подготовката за ограмотяване, а терапията може да продължи и в училищна възраст.

Оказва се, че

при разглеждане на конкретен случай всичко е важно

– от бременност, раждане, лазене, прохождане и проговаряне до това каква е средата му, дали и колко екранно време е имало и много други, на пръв поглед, незначителни подробности, но в същото време от изключително голямо значение за развитието на човека.

„Когато имаме налице късно проговаряне, то обикновено е необходима допълнителна работа от страна на родителите и специалистите преди постъпването на детето в I клас, за да може да бъде подготвено и да стъпи на добра основа. В противен случай детето прекрачва прага на училището без здрава основа и за него ще бъде в пъти по-сложно да усвои новия материал в училище“, обяснява тя.

Оказва се, че

първокласникът може да изпадне в изключително фрустрираща позиция

– да му се струпа всичко наведнъж: нова среда, нови хора, нови знания, а то да изпитва трудност да се справи с това. И тук детето няма никаква вина, просто има нужда от специализирана помощ и целенасочена работа, за да преодолее трудностите и да навакса пропуснатото в предучилищна възраст.

В училище логопедичната работа е свързана с превенция на комуникативни нарушения, диагностика, терапия на говора, на устна и писмена реч, но също така и с много разговори с учители и родители. Логопедът е и основен специалист при изготвянето на функционалната оценка на потребностите на децата със специални потребности.

Иванова разказва, че

логопедична диагностика на децата се провежда още в I клас.

В началото на всяка учебната година тя прави скрининг на говора на всички първокласници. „Идеята е още в първите им дни в училище да разбера дали имат говорно или езиково нарушение“, обяснява тя.

В случай че се открие някакъв вид отклонение от нормата, веднага се изготвя план за по-нататъшна работа, координирана с целия педагогически екип.

След това в края на учебната година се провежда скрининг на писмената реч.

„Амбицията ми е тази проверка да се прави още в края на първия срок – колкото по-рано се открият маркерите за нарушение, толкова по-добре“, уточнява тя.

По време на писмения скрининг логопедът прави диктовка на всяко от децата. По принцип това е практика при всички ученици от начален етап, а не само при първокласниците.

„Така разбирам как детето усвоява писмената реч, сблъсква ли се с трудности, и ако отговорът е „Да“ – да реагираме колкото се може по-рано“, обяснява Иванова.

Понякога се констатира проблем и веднага се започва работа с логопед. Друг път се налага консултация с родителите и препоръки за действие и от тяхна страна у дома, а друг път е нужно изготвяне на цялостна стратегия за работа от целия екип за подкрепа в училището.

„Важна е оценката и мнението на всеки член от екипа“,

обяснява специалистът.

Когато се открие нарушение или дефицит, тогава Иванова кани родителите в кабинета си за консултация. Често се случва родителите да се обръщат към нея с недоумение защо логопедът ги търси. Обикновено те очакват с тях да се свързва началният учител, и не разбират какво общо има логопедът с четенето и писането. Тогава настъпва моментът, в който моята събеседничка провежда информационна кампания.

„За мен е много важно родителите да бъдат информирани и спокойни. Само така и децата ще бъдат. И ако се доверят на специалистите, със сигурност нещата ще се случат по възможно най-добрия начин“, разказва тя.

От друга страна, класният ръководител в начален етап на обучение прекарва най-много време с децата. Благодарение на механизма на работа, който е изграден в столичното 20. ОУ, а именно всички – логопед, психолог, ресурсни учители, педагози, да работят заедно в името на децата, резултатите при деца с някакво затруднение бързо се преодоляват.

Моята събеседничка посочва следния пример –

ако се установи, че дете има затруднения с диктовките, невинаги правилният подход е да прави повече диктовки.

Възможно е то да има затруднения с фонематичния слух, с изграждането на звуко-буквените връзки, както и със сричковата и звуковата структура на думата. Ако трудностите не се отработят първо на фонологично ниво, ученикът няма как да покаже добри резултати на диктовките.

„В зависимост от това каква е спецификата на грешките в диктовката, се работи целенасочено за преодоляване на трудността, за да може да бъде най-ефективно подпомогнато детето“, обяснява логопедът.

Няма как да не попитам Лиляна Иванова за мнението ѝ относно екранното време при децата и какво точно влияние оказва то върху развитието на малчуганите: „Ранната детска възраст е много сензитивен период, в който детето слуша и трупа пасивен речник, с който след това да може да общува с хората около себе си пълноценно. Отчита се голямата вреда от екраните върху децата. След време тя рефлектира в по-нататъшното им развитие“.

Категорична е, че в технологичното време, в което живеем,

няма как, а и не е нужно, екраните да бъдат напълно забранени.

Важно е родителите да ги ограничат в най-ранна детска възраст – времето, в което децата се учат да говорят и опознават света около себе си. След това трябва поетапно да се въведат, но с условието, че майките и бащите стриктно контролират какво и колко гледат децата им. А колкото до това дали телевизорът и телефонът са еднакво вредни, то тя ми отговаря едносрично и категорично – „Да!“.

„Аз съм оптимист. Всеки ден виждам все повече родители, които се интересуват, четат и се съобразяват с всичко казано и написано за екраните. Те се опитват да минимализират употребата им и това ме обнадеждава“, разказва логопедът.

Много е важно в забързания свят, в който живеем, да намираме време да говорим с децата си, да четем приказки и да бъдем с тях, колкото се може повече. „Децата учат много повече от вербалната реч, мимиките и жестовете ни. Учат се да говорят, но също така развиват емпатия за света около тях“, допълва тя.

Освен логопед в 20. ОУ „Тодор Минков“

Иванова е и координатор на екипите за подкрепа в училището.

На мнение е, че повечето хора грешно тълкуват термина „дете със специални образователни потребности“. Категорична е, че това не е нито срамно, нито лошо, нито пък етикет за цял живот. Това е и причината някои от майките и бащите първоначално да отказват допълнителната помощ в училище. Иванова често се обръща към родителите в кабинета си с думите:

„Всяко дете е различно. Просто някои от тях имат нужда от подпомагане в определена посока в точния момент“.

Когато родителите бъдат чути и добре информирани, нещата започват да се случват в правилната посока за ученика.

„Идеята на допълнителната подкрепа е детето да бъде подпомогнато спрямо потребността, която има, във възможно най-ранен период, за да могат дефицитите бързо да се преодолеят и то да продължи само“, обяснява тя.

Иванова разказва, че благодарение на задружната работа на екипа за подкрепа в училището напредъкът с учениците не закъснява. Те обхващат децата още от първия им ден в училище и много често голяма част от учениците в V клас вече не се нуждаят от допълнителна работа със специалист.

Your Image Description

Свързани статии:

Безопасното връщане в класните стаи Математикът „оракул“ Учиш днес, за да можеш утре Ранната подкрепа носи най-добри резултати

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 20. ОУ „Тодор Минков“ЕкспертЛиляна ИвановалогопедСофия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2024, година LXVI

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4s/2024, година LXVI

Следваща статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4s/2024, година LXVI

130 години любознание

130 години любознание

Необходимост от изучаване на речевата патология

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"