„Съвременното образование следва да развива критичното и творческото мислене, креативността и уменията на учениците.“ Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на конференцията „Уменията за иновации в образованието“.
„Образованието е ключът към бъдещето. От това как го използваме – доколко внимание, професионализъм и любов влагаме в него, зависи какво ще бъде бъдещето ни, това на България и на света“, подчерта проф. Цоков.
По думите му, „Образование 5.0“ се разви след пандемията като отговор на технологичните промени. „Това е може би най-холистичното образование, защото съчетава в себе си възможностите за използването на изкуствения интелект, смарт технологиите, добавената и виртуалната реалност с развитието на човешките умения, със социалните и емоционалните умения на децата“, отбеляза просветният министър.
Проф. Цоков благодари на организаторите на конференцията, защото поставят на дискусия изключително важни акценти от съвременно образование.
„Тази среща ще ни даде отговори доколко е развито нашето образование по основните направления на „Образование 5.0“ – изкуствен интелект, социалното и емоционалното учене, персонализирането обучение, оценяването, трансформацията на ученето така, че да е свързано с практиката и преживяването. Ученето да се случва чрез преживяване, креативност и иновации“, допълни проф. Цоков.
Според министъра „Образование 5.0“ може да даде отговори на всички технологични и иновативни въпроси, които засягат образователните системи.
„Трябва да се насочат усилия към промяна на образованието, така че децата да могат да използват всички възможности на технологиите – да зададат правилни параметри относно питането си, да усвоят критичното мислене и заедно с това да развият творческите си умения, креативност и иновации“, отбеляза министър Цоков.
По думите му, съвременният свят трябва да развива и устойчивостта на децата или това, което науката нарича резилианс – гъвкавостта на съзнанието им, работа върху личностното развитие на съвременните младежи.
„Тези качества ще им позволяват да се адаптират много успешно към динамичния свят и променящия се пазар на труда, защото и прогнозите са, че те ще сменят много по-често професиите и сферите си на дейност“, добави проф. Цоков.
Според него затова и
водеща задача в образованието е да се насочат усилия върху адаптивността и подготовката на децата за новото време.
Конференцията „Уменията за иновации в образованието“ събира над 600 специалисти в образованието – директори, учители, иноватори и експерти. В рамките на форума се представя информация за социалните и емоционалните умения на учениците за по-добър живот, както и политики за сигурна среда и позитивен климат в образователните институции. Основен акцент е поставен на технологиите, дигитализацията и иновациите в образованието. Обсъждат се и темите, свързани с развитието на изкуствения интелект, на космическите науки в класните стаи, за практическото STEAM обучение и иновации.
Министър Галин Цоков се включи и в последвалата дискусия „35 години образователен преход“, в която участие взеха и бившите образователни министри проф. Даниел Вълчев, Красимир Вълчев и акад. Николай Денков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg