Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 30, 31.07 - 06.08.2025 г

С внимание към всяко дете

В ДГ „Липа“ в Стара Загора всички малчугани са равни и получават вниманието и подкрепата, от които имат нужда

Стела Маринова от Стела Маринова
01-08-2025
в Брой 30, 31.07 - 06.08.2025 г
A A
Снимка 9. ДГ „Липа“ – Стара Загора.

Тази година за първи път се проведе официална церемония по връчване на Националните награди за приобщаващо образование. Целта на инициативата, организирана от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град, е да отличи личностите и образователните институции, които създават подкрепяща среда за всяко дете.

В категория „Директор на приобщаваща детска градина или училище“ за личен принос в процеса на приобщаване е отличена Мария Господинова – директор на 9. ДГ „Липа“ в Стара Загора.

 

„Децата със специални образователни потребности са равни на всички останали и трябва да получат това, което получават и другите, дори и повече внимание и подкрепа от екипа в детската градина. Като ръководител на институцията се старая именно това“, казва пред „Аз-буки“ директорката на старозагорската ДГ „Липа“ Мария Господинова. Екипът се стреми да създаде благоприятна среда за всяко дете, в която то да се чувства щастливо.

Детската градина отваря врати на 15 септември 2023 г. и е най-новата в града.

Тя е изградена по Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища в периода 2020-2022 г.

В нея могат да се обучават до 120 деца – по 30 във всяка от четирите възрастови групи. Във всяка група има деца със специални образователни потребности. На 12 от тях се оказва и допълнителна подкрепа.

За малчуганите се грижат 10 педагогически специалисти, сред които музикален и ресурсен учител и логопед. От тази есен има двама помощници на учителя, които са назначени по проект „Силен старт“. Те не са част от определена група, а прекарват време там, където има най-голяма нужда.

„Когато видят, че в групата обстановката става напрегната и е по-добре детето да бъде изведено, те отиват с него в ресурсния кабинет. Там е поставена люлка от утроба, в която детенцето може да влезе, да постои и да се успокои. Има шкафче с материали за игра. Всяко от тях се насочва към дейност, която ще му подейства и започва да се занимава“, обяснява директорката.

За децата със специални образователни потребности във всяка група е обособен и кът, в който могат да се усамотят и да се успокоят, ако има нужда. На килимче или в палатка те могат да се отделят от групата, за да не ги дразни шумът.

Преди време ресурсният учител насочва колектива към въвеждането на допълнителната алтернативна комуникация (ДАК) като сравнително нов, но силно подкрепящ метод за комуникация на невербалните деца. Заедно правят табла за подобна комуникация с картинки. Да работят с тях се обучават не само децата с комуникативни проблеми, а всички. Картинките не само се посочват, а всеки се опитва да изговори това, което иска да каже.

Таблата са поставени в помещенията на групите и в дворното пространство.

Така във всеки момент невербалните деца могат да покажат дадена картинка, ако имат нужда от нещо. А вербалните могат да я посочат, ако искат да предлагат на другарчетата си да играят заедно или да им кажат нещо друго.

Във всички групи са поставени и аудиопанели като част от допълващата и алтернативната комуникация, за да могат невербалните деца да комуникират с останалите. На тях има пет бутончета и на всяко от тях има картинка и аудиозапис за  „здравей“, „довиждане“, „жаден съм“, „гладен съм” „ползва ми се тоалетна“. И детето, когато има нужда от нещо, не само показва, а и чува звук. По този начин се предизвиква повторението.

От тази година са въведени и таблети като допълнителен начин на вътрешна комуникация. На Коледния базар се събират средства за закупуването на такъв и за едно от невербалните деца, чиято майка няма финансовата възможност за това. Вече три деца от градината използват таблети за комуникация в градината и вкъщи. Софтуерът за тях е предоставен безплатно за България от УНИЦЕФ.

Директорката споделя, че през миналата година в първа група се обучават две деца, които общуват основно на английски език. Причината е, че са гледали твърде много детски филмчета на езика. „С помощта на специалистите това се преодоля. Децата започнаха да говорят български и спряха да използват английския“, посочва Господинова.

Тези деца са насочени към допълнителна подкрепа и работа с логопед.

Но дори и деца, които не са на допълнителна подкрепа, имат затруднения заради екраните. Те проговарят на български, но използват отделни думи и почти не оформят цели изречения.

По наблюдение на събеседничката ми през последните години все повече деца проговарят на английски език. „Родителите ги отглеждат вкъщи пред телевизора и таблета, на които вървят всекидневно клипчета в ютюб. И не им обръщат внимание. Когато тези деца дойдат при нас в детската градина, виждаме тяхното държание, което е близко до това на децата аутисти“, обяснява с притеснение отличената директорка.

Отбелязва, че често по време на семейни вечери в заведенията забелязва малки деца в количка или столче, в чиито ръце има телефон, за да не създават проблеми на родителите. По думите ѝ би било полезно да се реализира национална кампания, насочена към родителите, които да бъдат запознати с последствията от екранната зависимост и по този начин да се намали процентът на децата, които развиват такава.

Във всекидневната си работа екипът на ДГ „Липа“ се старае да създаде приятно място за децата и за родителите.

„Искаме да предразположим родителите на децата, които са на допълнителна подкрепа. За тях е трудно да приемат, че те им имат нужда от нея. Повечето не искат да си признаят, че има проблем с детето им. Това е като психологическа бариера и не всеки се справя с нея. Понякога е много трудно“, обяснява директорката.

Дава пример, че миналата година при тях постъпва момиченце от друга детска градина. Тогава специалистите опитват да кажат на майката, но тя категорично отрича, че детето има проблем. „За два месеца успяхме да я убедим с думи, с разговори, с показване на това какви са ефектите от работата на тези специалисти“, споделя Господинова.

Подчертава, че затова трябва да се говори внимателно с родителите и те да бъдат подкрепяни, за да могат да осмислят проблемите, които детето им има.

В някои случаи развитието на дадено дете убеждава родителите на друго в ролята на допълнителната подкрепа. Събеседничката ми разказва за дете с аутизъм, което завършва градината тази година. Първоначално не е можело да стои спокойно повече от 10 минути и започвало да проявява агресия. След продължителна работа с него то започва да прекарва по два часа в градината и да контактува с останалите. След като другите родителите виждат неговия напредък, се убеждават, че екипът на детската градина само може да помогне на техните деца.

Майките и татковците на малчуганите в ДГ „Липа“ са неизменна част от всичко, случващото се в нея.

Те идват и четат приказки на децата, за Великден боядисват заедно яйца и месят козунаци, за Коледа правят меденки, за Празника на християнското семейство провеждат състезателни игри. Родителите на децата със специални потребности идват дори по-често и така малчуганите се включват в общите градински празници и в празниците на групите. „Те виждат, че децата им са част от общността на детската градина“, споделя с усмивка събеседничката ми.

Родителите могат да се свържат по всяко време с директорката, ако има някакъв проблем. „Могат да споделят какви са притесненията им, да ги обсъдим съвместно с учителя и да стигнем до решение“, подчертава Господинова.

През пролетта екипът засажда и дръвчета заедно с децата. В Седмицата на бащата родители също засаждат череши и други плодни дръвчета. Един от тях се занимава с това и обяснява на децата как да полагат грижи за фиданките. А през 2024 г. благодарение на „Гората.БГ“ всяко дете засажда люляк до оградата на градината.

Старозагорската образователна институция участва и в Националната програма на МОН „Хубаво е в детската градина“.

По нея провеждат различни инициативи, насочени към общи спортни активности с родителите.

Мария Господинова, директор

„Опитваме се да се възползваме от всички възможности, за да направим детската градина все по-приятно и красиво място и децата да не искат да си тръгват“, допълва Господинова.

През миналата година по НП „ИКТ в системата на предучилищното и училищното образование“ поставят във всяка група интерактивни дъски и компютри. Кандидатствали са и по НП „Безопасност на движението по пътищата“ за закупуването на специален килим.

Във всяко от помещенията на групите има и климатици. За летните месеци са закупили басейни и всеки слънчев ден децата са на плаж. Градината разполага и със самостоятелна кухня и физкултурен салон. За всяка от четирите групи има отделна площадка, като една от тях е с по-ниски съоръжения и е подходяща за най-малките. Преградите между тях са с цветя и храсти.

Децата са чести гости и в училища в града. По думите на директорката по този начин преходът от градината към класната стая е по-лесен. „Децата не са стресирани, че отиват на ново място, в нова обстановка. Когато ходим, те казват: „Аз ще съм в това училище“, отбелязва Мария Господинова.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailCтереотипите на студенти педагози – бариери пред реализиране на качествено приобщаващо образование Default ThumbnailУчилищният маркетинг в контекста на приобщаващото образование Да поставиш уважението към другия на първо място 309 училища изграждат нови кабинети за работа с деца със специални потребности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 9. ДГ „Липа“деца със специални образователни потребностиотличияпедагогически специалистиПризнаниеприобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Четири медала за България от Международната олимпиада по география

Следваща статия

ПОЛИТИКАТА НА СОЦИАЛНА ЗАЩИТА В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА

Следваща статия

ПОЛИТИКАТА НА СОЦИАЛНА ЗАЩИТА В БЪЛГАРИЯ ПРЕЗ ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА

СИМВОЛИЧНИТЕ ИЗМЕРЕНИЯ В ЦЕРЕМОНИИТЕ ПО ПОДПИСВАНЕ НА НЬОЙСКИЯ ДОГОВОР И ПО НЕГОВОТО ДЕНОНСИРАНЕ

КОГА Е РОДЕН КСЕНОФОНТ? ЗАВРЪЩАНЕ КЪМ ИЗВОРИТЕ И НОВИ АРГУМЕНТИ

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1-2/2025, година XXVII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"