Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2025 Брой 50-52, 18.12.2025 г.

Математиката трябва да дава практически умения

Отпадане на отделни специализирани или повтарящи се теми в гимназиален етап, препоръчва проект на концепция за нови учебни програми по предмета

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
17-12-2025
в Брой 50-52, 18.12.2025 г.
A A

Основната цел на промяната на учебните програми по математика е математическото знание да се превърне в инструмент за мислене, разбиране, анализ и оценка на света с акцент върху решаването на практически задачи. Това предопределя фокусиране на очакваните резултати от обучението към уменията и нагласите, пише в публикуваните на страницата на МОН нови проекти на концепции за промяна в учебните програми. Обществените консултации по тях продължават до 28 февруари.

Относно математиката в концепцията е посочено,

че за постигане на обрат в резултатите на учениците по предмета се налага дълбоко преосмисляне на философията на учебните програми, на структурата и сложността на учебното съдържание в тях, а наред с това – целенасочена квалификация на учителите за прилагане на иновативни методи, включване в майсторски класове, предоставяне на съвременни диагностични и адаптивни инструменти, качествени ресурси и сформиране на професионални общности за обмен на опит.

Като първостепенна задача на обучението по предмета е посочено, че то трябва да насърчава функционалната грамотност, а не механичното възпроизвеждане на знания. Това предполага учебните програми да са по-гъвкави, с по-рамкови очаквани резултати, да създават условия за плавен преход от конкретно към абстрактно мислене между различните образователни етапи, да осигуряват логическа последователност, да спомогнат за преодоляване на когнитивното претоварване и на усещането за липса на връзка между теория и практика, което води до загуба на интерес, демотивация, бързо натрупване на пропуски, изоставане и в крайна сметка – отказ да се полагат усилия.

Докато за прогимназиалния етап е посочено, че не се налагат съществени промени в учебните програми, тъй като темите са устойчиви, ефективно изграждат основни умения и не изискват структурно пренареждане, а единствено методическо обновяване, то за гимназиалния етап се подчертава необходимостта от сериозни количествени и съдържателни промени.

Сред предложените стъпки за количествено оптимизиране са

отпадане на отделни специализирани или повтарящи се теми, обновяване на други за осигуряване на по-добра логическа последователност, прецизиране нивото на очакваните резултати чрез  промяна на познавателните глаголи с цел работа за изграждане на умения, както и реорганизация на учебното съдържание между отделните класове.

В концепцията е посочено още, че качествената промяна изисква акцент върху решаването на практически задачи с житейски контекст – от планиране на бюджет до моделиране на обществени процеси, които свързват математиката с всекидневието, природните науки, икономиката и гражданското образование. Същевременно те трябва да изграждат отговорност и социални умения, възможност за надграждане чрез проектна и изследователска дейност.

Новите програми трябва да насърчават интердисциплинарен и проектно базиран подход,

които показват връзката на математиката с другите области на знанието. Така учениците ще осъзнаят нейното практическо и ценностно измерение – например чрез връзки с природните науки, предприемачеството и гражданското образование.

Особен фокус се поставя върху използването на дигиталните технологии и изкуствения интелект, които да са в помощ на индивидуализираното обучение чрез визуализации, адаптивни упражнения и анализ на грешки.

Обърнато е внимание и на подкрепата за учителите, които са основните носители на промяната. Включването на методически насоки ще позволи прилагането на активно учене, диалог и проектна дейност и ще ги подкрепи в ролята им на ментори, в използването на повече визуални и игрови подходи, акцент върху работата в екип и социално-емоционални умения, в интегрирането на изкуствения интелект за анализ на грешки и адаптивни задачи и на дигитални ресурси и симулации за подготовка за реални приложения.

Проектите на концепции за разработване на нови учебни програми по математика, чужд език, технологии и предприемачество, музика и физическо възпитание и спорт четете ТУК

Your Image Description

Свързани статии:

Новият тип задачи не спъна десетокласниците В държавния план-прием в VIII клас за учебната 2025/2026 г. са заложени общо 2260 паралелки, сочи информацията на Министерството на образованието и науката за „Аз-буки“. От тях 1368 са професионални, или 60,53%, а 892 – профилирани47 зрелостници допълнително избраха матура по математика Посланици на здравето Министър Цоков: Технологиите няма да заменят ролята на лидерите в образователните институции

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дигитални технологии и изкуствен интелектинтердисциплинарен подходматематикаМОНнови учебни програмиобсъжданеоптимизиранепрактически задачипроектно базирано обучениепромени в учебните програмиРепортерфункционална грамотност

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Художничка отваря творческа работилница в Белене

Следваща статия

Духът на Рождество в слова

Следваща статия
Духът на Рождество в слова

Духът на Рождество в слова

Конференция за социално-емоционалното учене събра водещи експерти в образованието

Конференция за социално-емоционалното учене събра водещи експерти в образованието

Три стипендии за деца с дарби от Фотоконкурса на „Аз-буки“

Победителите в X националeн фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1-2/2025, година XXVII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"