
След успеха на първите пет училищни лаборатории за иновации Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови шест.
Както в. „Аз-буки“ вече писа, благодарение на тях ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознават с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.
Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.
Днес ви представяме Лабораторията за иновации в бургаската Немска езикова гимназия „Гьоте“.
Лабораторията „Развиване на дигитално-медийна грамотност“ в Немската гимназия „Гьоте“ в Бургас ще съчетава теорията с практиката. Учениците от училището домакин и деветте партньорски школа в страната не само ще се обучат как работят медиите и социалните мрежи, но и сами ще създават медийни продукти – видео, подкаст и сайт, ще участват и в социални кампании.
„Проектът, от една страна, цели да развие у учениците критическо мислене, дигитална и медийна грамотност, да ги научи на безопасно поведение в интернет и защита в киберпространството. А от друга – да усъвършенства уменията им за работа в екип и представяне пред публика. Предвидена е и богата палитра от дейности към учителите. Работим и в тясно сътрудничество с различни институции – болници, училища, музеи, общини. Резултатите ще са полезни и извън училище“, споделя пред „Аз-буки“ директорката на Немската езикова гимназия Антоанета Христова.
През юни 2025 г. в морския град ще се съберат участници от цялата страна. Те ще се включат в работилници и лектории, ще бъдат представени и продуктите от дейността на десетте школа през предстоящите месеци.
Учителите ще проведат открити практики
и ще представят конкретни методи за дигитално ограмотяване, за медийно право и други аспекти, свързани с етичната употреба на цифровите технологии.
Партньорските училища разработват и ресурси на разнообразни теми, които ще бъдат публикуват в YouTube и интернет сайт. Гимназията домакин си сътрудничи с културните институции и ще дигитализират експозициите в Бургаската художествена галерия „Петко Задгорски“.
Педагозите от бургаската гимназия ще създадат работни листове и методика
във връзка с обучението по дигитална и медийна грамотност.
Те ще бъдат споделени и публикувани в дигитална и физическа книга. Сред ресурсите, които ще бъдат достъпни, е помагало за учители, които ще преподават тези дисциплини.
Друг от участниците в Лабораторията ще работи с пенсионерски клубове и ще разясни на възрастните как да използват дигиталните платформи. Ще развива у тях критично мислене, ще им обясни как да различават фалшивите новини. Трети пък ще работят съвместно със здравни институции за създаването на дигитални приложения за болничните услуги, които предлагат.
За дейностите в Бургас са поканени университетски преподаватели и журналисти. Те ще направят работилници и ще изнесат лекции за работата на медиите, начините на анализ на информация.
„Искаме да окажем максимално голямо въздействие върху учениците. Надяваме се съчетанието на теория, практика, мотивация и вдъхновение на успели личности да достигне до гимназистите“, казва Христова.
В работилниците в Лабораторията за иновации е заложена и работата с чуждестранни източници. Целта е така да се развият
не само медийната грамотност и критичното мислене, но и езиковата компетентност на учениците.
„Сравняването на източниците на информация за дадено събитие, установяването дали е реално, или не, дали е максимално обективно предадено за масовия потребител, задължително минава през източници на няколко езика – обяснява директорката. – Когато имаме обучения и работилници за медийна грамотност и за критично мислене, информацията ще се проверява от източници на английски, немски и български език.“
Този формат на работа не е непознат за възпитаниците на НЕГ „Гьоте“. В рамките на иновативния предмет „Немски+“ учениците се подготвят за изпита за немска езикова диплома, I и II степен. Форматът включва именно работа със статии и изработка на портфолиа по значими проблеми.
„Всеки ученик защитава и аргументира тезата си по значим проблем. Чрез работата с чуждестранни медии те упражняват езика, логиката си и критическото си мислене“, подчертава събеседничката ми.
В гимназията се изучват интензивно немски и английски език.
Но 800-те ученици, които се обучават в нея, имат най-различни интереси – някои в областта на природните науки и искат да се занимават с медицина и изследователска дейност, а други в сферата на хуманитарните науки и ще търсят реализация като икономисти, юристи, дипломати. Затова екипът на училището се стреми да създаде условия за развитие на интересите и компетенциите на всички гимназисти.
Сред профилиращите предмети във втори гимназиален етап са математика, информатика, информационни технологии. „Голяма част от учениците ни се интересуват от програмиране. Посещават допълнителни квалификации и заедно с нашите учители изработват продукти с „Ардуино“, казва директорката.
В началото на февруари
училището посрещна гости от партньорската гимназия „Хаус Овербах“
от германския град Юлих. От година и половина работят съвместно по проекта „Младежка инженерна академия“, чиито дейностите са свързани със STEM науките. Той е по програма, финансирана от Deutsche Telekom.
В рамките на седмица благодарение на уменията си в програмирането учениците от двете гимназии разработват екологичен проект. Те създават система за автоматично капково напояване на полезни култури и посеви. За реализацията на проекта съдействат и учители от Английската езикова гимназия „Гео Милев“ в Бургас.
В Немската гимназия в морския град
предстои изграждането на STEM център
в областта на информатиката, дигиталните технологии и природните науки. Екипът на училището е кандидатствал и по проекта на Община Бургас за изграждане на училищни лаборатории за изкуствен интелект.
„Община Бургас усеща пулса на младите и предлага възможности за развитие на интересите им. Това е една от амбициозните им програми“, отбелязва Христова.
За втора година участват и в друг общински проект, който е съвместен с Академия „Телерик“. По него в училището са сформирани три групи по програмиране.
Всяка година участват и печелят проект по национална програма на МОН.
Миналата учебна година изграждат езиков кабинет по НП „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“. Той е оборудван с дигитални устройства за изучаване на немски, английски и български език. Тази година е създаден и кабинет по география. Закупена е и Zspace технология за триизмерно онагледяване на ресурсите по природни науки, география и история. Учителите вече са преминали обучение.
„Този начин на работа мотивира учениците. На тях им е интересно и се въвличат в учебното преживяване още повече“, казва директорката.
Преди две години е изградена и нова спортна площадка в двора на училището.
Гимназията си сътрудничи с отдела за германско инженерство към Техническия университет в София.
Благодарение на наскоро подписано споразумение помежду им възпитаници на Немската ще бъдат приемани с облекчен режим.
„Учениците ни са мотивирани и желаят да се развиват. Екипът ни трябва да отговори на нуждите и очакванията им и да създадем най-добрите условия за тяхната реализацията. Работим в партньорство с родителските организации и с алумни общността ни“, подчертава Христова.
Директорката допълва, че кадрите на гимназията я помнят не само с високия стандарт на изучаване на езика, компетентните учители и възможностите, които им е дала.
„Немската дава тласък в живота от гледна точка на академичната подготовка. Но заедно с това и със създаване на навици за последователност, воля и упоритост – всичко необходимо на успешния човек в бъдеще. Тя създава връзки, мостове и приятелства за цял живот – с гордост заявява директорката. – Затова казваме, че Немската е голямо семейство. Тя е много повече от училище. Тя е общност.“
Тази година е специална за бургаската Немска гимназия.
През март училището навършва 65 години.
Началото на празничните събития е дадено през февруари, когато ученици и учители поставят театралната пиеса „Балкански синдром“. Кулминацията е в седмицата от 17 до 21 март – Деня на Гьоте. Тогава в Държавната опера – Бургас, ще се проведе юбилеен концерт.
Сред събитията в празничната програма са и междуучилищни викторини, Ден на отворените врати, юбилеен Фашинг карнавал, тържествен педагогически съвет, издаване на алманах, премиера на филм за училището. Пред сградата на Културния дом на нефтохимика ще бъде разположена експозиция, в която през целия март ще се разказва историята и ще се показва визията за бъдещето на гимназията.
„Надявам се Немската да продължи да бъде емблема на доброто образование. Стараем се да правим всичко в крак с динамично променящия се свят. Подготвяме кадри за бъдещето. Всички наши усилия са насочени към това, стъпвайки на традициите, да бъдем добра основа за успешен живот на нашите възпитаници в бъдеще“, завършва директорката.
Антоанета Христова, директор:
Подкрепящата среда е ключова за мотивацията
„Езикът е средство. Развитието на уменията, на компетентностите и на другите академични знания е много важно. Да знаеш езици на високо ниво, е ракетата носител, която може да покаже твоите възможности в широка среда. Те могат да бъдат във всяка област на науката и изкуствата и трябва да бъдат развивани.
Имаме много талантливи деца, които участват в изложби, в музикални формати, печелят награди. Благополучието и мотивацията на един ученик и желанието му да се развива, минават през създаването на подкрепяща среда – и учебна, и материална. Важно е да има и подкрепа от учителите. Само така учениците могат да разгърнат потенциала си.“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg