Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 9, 06-12.03.2025 г.

Ученици влизат в лабораториите на Бургаския държавен университет

Боряна Трайчева от Боряна Трайчева
05-03-2025
в Брой 9, 06-12.03.2025 г.
A A
Проф. Сотир Сотиров присъства на едно от първите занимания в лабораториите на Бургаския държавен университет. Снимка Бургаски държавен университет

Четири нови курса за ученици в рамките на Националната програма „Образование с наука“ започна Лабораторията по интелигентни системи към Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Те са по „Програмиране“, „Роботика“, „Химия и опазване на околната среда“ и „Биология и здравно образование“.

Начело на инициативата е проф. д-р Сотир Сотиров от катедрата „Компютърни системи и технологии“ на висшето училище, който ръководи и Лабораторията по интелигентни системи. За „Аз-буки“ той споделя, че още от самото начало се планира курсовете да бъдат STEM ориентирани. Това отчасти е обусловено от силната застъпеност на математиката и природните науки в Бургаския държавен университет, което позволява курсовете да се осъществяват в много добра лабораторна база.

Проф. Сотиров отбелязва, че често училищата не разполагат с добра техника, така че курсовете предоставят на учениците

ценна възможност да се запознаят с работата на учените

в добре оборудвани лабораторни комплекси и дори да опитат сами да извършват някои дейности. „Важно е децата, които искат да се занимават с наука, реално да имат възможност да го правят“, коментира той. Затова и според него подобряването на материалната база в училищата е от голямо значение при стимулирането на интереса към STEM предметите.

В една от университетските лабораториите например има на разположение 12 типа роботи, осигурени по проект. Лабораториите по биология и химия също са добре обособени, като в рамките на курса „Биология и здравно образование“ се предвиждат дейности като извършване на различни анализи.

Идеята на курсовете по Програма „Образование с наука“

е те да се провеждат целогодишно, макар тази година започването им в Бургаския държавен университет леко да се забавя. През декември 2024 г. е проведена информационна кампания, в рамките на която за заниманията се записват ученици от почти всички училища в Бургас.

С началото на втория учебен срок започват и самите курсове, които се провеждат по 2 часа седмично. Те са безплатни и отворени за всички, които проявяват интерес към науката, без значение от профила на училището, в което се обучават. Единствено условие е учениците да са в IX клас и по-големи, тъй като тогава вече са по-осъзнати и имат представа с какво биха искали да се занимават.

„Идеята е будни деца от училищата да дойдат в университета и да се запознаят с работата на учените, с това какво оборудване има и как се използва. И не на последно място да разберат откъде всъщност идват техните учители“, коментира проф. Сотиров.

Интересът към курсовете се оказва приятна изненада

за ръководството на висшето училище, което очаква за всеки курс да се формира по една група, а всъщност работа започват общо седем.

По думите на проф. Сотиров много от записалите се ученици често се явяват на състезания и олимпиади, което е показателно за трайния им интерес към математиката и природните науки.

До момента на курсовете са се записали 98 ученици,

като от тях 30 са в курса „Биология и здравно образование“, 29 – в „Химия и опазване на околната среда“, 19 – в „Роботика“, и 20 – в този за програмиране. Повечето от водещите заниманията са хабилитирани преподаватели от университета, но някои от практическите занятия се водят от студенти, какъвто е случаят с курса „Роботика“. Това също се оказва приятна изненада за проф. Сотиров, според когото студентите невинаги имат желание да преподават – особено на по-малки ученици.

А именно

вдъхновяващите учители и добрата материална база

са факторите, които според проф. Сотиров са особено важни за стимулирането на интереса на учениците към математиката и природните науки.

Събеседникът ми отбелязва, че още е рано да се правят обобщения за успеха на курсовете по Програмата „Образование с наука“, но към момента интересът към тях е голям и ръководството очаква това да продължи и в бъдеще.

„Радвам се, че разполагаме със средствата да вкараме бургаските деца в университета. Надявам се някои от тях да станат после наши студенти, а защо не и колеги“, споделя проф. Сотиров.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailМодел за прилагане на методологията Интегрирано учене на съдържание и език (CLIL) при преподаване на химия на английски език в българското средно училище Едногодишни курсове за учители в неделните школа Научен форум за образованието по химия Default ThumbnailДетерминанти на STEAM базирано обучение по природни науки в прогимназиален етап

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMАкадемична мрежабиология и здравно образованиекурсовематематикаНационалната програма „Образование с наука“природни наукипрограмиранероботикахимия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Първо място за ПМГ – Кюстендил, в конкурса „Пространство и време“

Следваща статия

Третокласници направиха препис на „Епопея на забравените“

Следваща статия
Третокласници направиха препис на „Епопея на забравените“

Третокласници направиха препис на „Епопея на забравените“

МОН обмисля специализиран модел на изкуствен интелект за училищата

МОН обмисля специализиран модел на изкуствен интелект за училищата

Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТ

МОН развива хибридните профили в училище

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"