Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 46, 20-26.11.2025 г.

Промяна в обществените нагласи у нас към приоритетите в средното образование

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-11-2025
в Брой 46, 20-26.11.2025 г., Новини 2025
A A
Приоритет в началните училища трябва да бъде изучаването на българския език и литература, а в средните – на математика, точни науки, история и обществени науки. Това сочат резултатите от национално представително проучване относно културни нагласи и образователни потребности на българите
Снимка Свищовска професионална гимназия

Приоритет в началните училища трябва да бъде изучаването на българския език и литература, а в средните – на математика, точни науки, история и обществени науки. Това сочат резултатите от национално представително проучване относно културни нагласи и образователни потребности на българите, проведено през септември 2025 г. сред 1000 пълнолетни граждани от Библиотечно-информационния и изследователски парламентарен център в Народното събрание.

Според 49,2% от анкетираните в началните училища трябва да се отделят повече време и ресурси на българския език и литература.

За периода от 2005 до 2025 г. се наблюдава значително увеличение на интереса към родния език. Преди 20 години 30,4% от анкетираните са посочили, че българският език и литература трябва да бъдат приоритет в първите години от училищното обучение, а през 2018 г. – 28,5%.

На второ място с 12,9% в проучването се нарежда обучението по чужди езици. За сравнение през 2005 г. всеки трети анкетиран (30,7%) е бил на мнение, че чуждите езици са важни за подрастващите, а през 2018 г. това са отговорили 23,7% от интервюираните.

Според авторите на проучването по-лесният достъп до онлайн ресурси, приложения и международни програми за изучаване на чужди езици намалява зависимостта от училището в тази област. Засиленият интерес към родната литература и език вероятно е обществена реакция на глобализацията, която увеличава нуждата от укрепване на националната идентичност и култура. Освен това българският език се възприема като основа за грамотността и успешното усвояване на други предмети, което допълнително повишава неговата важност за началното образование в обществените представи.

Анализът на данните за последните двадесет години показва и

промяна в обществените нагласи към приоритетите на учебните предмети в средното образование.

Преди 20 години акцентите са поставени върху обучението по чужди езици (29%) и компютърни технологии (27%), докато българският език и литература (8%) и математиката (7%) са със значително по-малки дялове.

През 2025 г. се наблюдава обратна тенденция.

Според 22,8% от респондентите в средните училища трябва да се отделят повече време и ресурси на математиката и точните науки, докато в предходните проучвания те са били едва малко над 7%.

За важни се определят и историята и обществените науки (16,1%) и българският език и литература (14,5%). В същото време значителен спад бележат чуждоезиковото – от 29,2% през 2005 г. до 13,3% за 2025 г., и компютърното обучение – от 27% до 11,4%.

Поставянето на акцент върху езиковата подготовка (роден и чужд език) в ранните класове и изместването на предпочитанията към точните науки и историята в горните класове вероятно отразява нарастващите изисквания за конкретна подготовка и по-широка общообразователна компетентност, смятат авторите на проучването.

Изследването проследява и обществените представи за състоянието и проблемите на образователната система в България. Оценките на пълнолетните български граждани за нивото на образователната система са преобладаващо критични, като положителните оценки са два пъти по-малко от отрицателните. 38% от респондентите в изследването определят нивото на българското образование като „задоволително“ и „лошо“. Едва 1,4% от анкетираните определят образованието като „отлично“, а 18% – като „добро“.

Участниците в проведеното през септември проучване

открояват общо 58 предизвикателства през образователната система,

като авторите на изследването обединяват най-съществените в няколко основни категории.

На първо място 16,5% от интервюираните посочват качеството на подбора и заплащането на учителите. Посочилите този проблем са на мнение, че в страната съществува недостиг на квалифицирани преподаватели, докато наличният персонал е възрастен и претоварен с работа. В обществените представи българските учители са с ограничени права и нисък обществен авторитет, а заплащането на труда им се оценява като неадекватно.

Учебните програми са посочени като най-сериозния проблем на българското образование от 15% от анкетираните. Според участвалите в изследването учебните програми съдържат излишен материал, а от тях се премахват класически български автори. Учебните програми са прекалено тежки, като учениците, особено в началните класове, се претоварват.

Сред посочените в тази категория слабости са още: нивото на материалите не е съобразено с нивото на децата; изпитите са твърде тежки; децата не се учат да разсъждават самостоятелно, те наизустяват уроците, но не ги разбират; има малък брой извънкласни форми на обучение и упражнения; изопачава се българската история; липсва единно мнение за определени исторически периоди; предвидени са прекалено малко спорт и спортни мероприятия за учениците.

След това се нареждат два взаимносвързани проблема – липсата на семейно възпитание (13,1%) и лошата дисциплина на учениците (13%). Честите реформи и съдържанието на учебниците се посочват като съпътстващи фактори, които задълбочават кризата в образователната система, сочи още анализът на проучването.

Your Image Description

Свързани статии:

Започват националните външни оценявания в края на VII клас Решаване на задачи по математикаПроменят начина на учене на математика Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика Общият брой на часовете по математика в двата гимназиални етапа да се увеличи с 25%, а тези по български език и литература да нараснат с 12 на сто. Това предлагат от МОН с проект за промени на рамковите учебни планове25% повече часове по математика в гимназиален етап

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Библиотечно-информационен и изследователски парламентарен център в Народното събраниеБългарски език и литературагимназияматематиканагласиначален етаппроучванеРепортерточни наукичужд език

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Парламентарната комисия по образованието и науката подкрепи проектобюджета, който предвижда 5,813 млрд. евро за сектора

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1-2/2025, година XXVII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"