Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.

Педагогика, година XC, книжка 7, 2018

от
27-09-2018
в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

NON-FORMAL EDUCATION / НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ

Менторството като подход за неформална социалнопедагогическа подкрепа на деца в риск
[Mentoring as an Approach for Non-formal Socio-educational Support to Children at Risk]
/ Розалия Кузманова-Карталова, Катерина Златкова-Дончева / Rozalia Kuzzmanova-Kartalova, Katerina Zlatkova-Doncheva – стр. 887
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Музеят  и  „културата  на  участие“  –  проекции  в  български  образователен  контекст
[Museum  and  Participatory  Culture  –  Projections  in Bulgarian  Educational  Context] 
/ Вася Делибалтова, Соня Пенкова / Vassya Delibaltova, Sonya Penkova – стр. 899
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Практики на неформално образование в социална услуга „наблюдавано жилище“
[Non-formal Educational Practices in Social Service “Observed Housing”]
/ Aлександър Ранев / Aleksander Ranev – стр. 909
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Практически модели за родителска взаимопомощ
[Practical Models for Parents’ Mutual Support]
/ Лилия Петрова / Lilia Petrova – стр. 917
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

The  Challenge  of  Achieving  High  Quality  Non-formal  Teaching  in Community Settings
/ Terry Price – стр. 921
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Детско-юношеските библиотечни отдели – неформално образование в сянката на институционализираното образование
[Library Departments of Children and Juvenile Literature – Non-Formal Learning in the Shadow of the Official Educational System]
/ Люба Димитрова / Lyuba Dimitrova – стр. 936
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Специфика на възпитанието в спортните клубове: актуалност и предизвикателства 
[The  Specific  Upbringing  in  Sport  Clubs: Actuality  and Challenges]
/  Снежана Попова, Благой Калпачки / Snezhana Popova, Blagoi Kalpachki – стр. 943
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Капацитет на читалището за неформално образование: реален и по-тенциален ресурс
[The Capacity of Bulgarian House for Education and Culture for Non-Formal Education: Real and Potential Resource]
/ Емилия  Лисичкова / Emilia Lisichkova – стр. 953
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Развитие  на  европейските  концепции  за  обучението  по  комуника-ция на студентите по медицина
[Development of European Concepts on Communications Training of Medical Students]
/ Кристина Стоянова / Kristina Stoyanova – стр. 962
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

70 YEARS WORLD ORGANIZATION OMEР / 70 ГОДИНИ СВЕТОВНА ОРГАНИЗАЦИЯ ОМЕП

Интеркултурната чувствителност на учителя като предпоставка за мир-но и достойно бъдеще на децата
[Intercultural Sensitivity of the Teacher as a Prerequisite for a Peaceful and Dignified Future for the Children]
/  Лора Спиридонова / Lora Spiridonova – стр. 972
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Успешна  социализация  и  социална  интеграция  за  всяко  дете  чрез формиране  на  ключови  социални  компетентности  и  (меки)  умения
[Successful Socialization and Social Integration for Every Child, through the Formation of  Key Social Competences and (Coft) Ckills]
/ Юлия Дончева / Julia Doncheva – стр. 980
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Ефективна организация на процесa на адаптация от семейна към институционализирана  образователна  среда  –  ключ  към  успешната  социализация на детето
[Effective Organization of the Process of Adaptation from the Family to the Institutional Educational Environment – a Key to the Successful Socialization of Children]
/ Диана Андонова / Diana Andonova – стр. 993
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Радостта  от  общуването  на  чужд  език  в  детството 
[The  Joy  of Communicating  in  a  Foreign  Language  in  Childhood] 
/  Екатерина  Софрониева, Христина Белева / Ekaterina Sofronieva, Christina Beleva – стр. 1001
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

NEW BOOKS / КНИЖНИНА

Ново теоретико-практическо изследване на детското творчество
[New Theoretical-Practical  Research  on  Children’s  Creativity] 
/ Ася Велева /  Asya Veleva – стр. 1011
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

ANNIVERSARY / ЮБИЛЕЙ

Проф.  д-р  Елена  Русинова-Бахудейла 
[Prof.  Dr.  Elena  Roussinova-Bahoudaila]
/ Розалина Енгелс-Критидис / Rozalina Engels-Kritidis – стр. 1015
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

нагоре


 

МЕНТОРСТВОТО КАТО ПОДХОД  ЗА НЕФОРМАЛНА СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА ДЕЦА В РИСК

 

Pозалия Кузманова-Карталова

Катерина Златкова-Дончева

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Pезюме. Настоящата разработка обосновава менторството и неформалната социалнопедагогическа подкрепа като понятие и възможност за практическо приложение при подкрепата на деца в риск. Понятието се разглежда в методически аспект, базирано на основните теоретични постановки, определящи практическите приоритети на неформалното образование, които намират актуално приложение в социалнопедагогическата работа. Изследването проследява конкретна иновативна практика на индивидуална неформална социалнопедагогическа подкрепа, реализирана с деца, лишени от родителски грижи, и анализира развитието на социалните им умения, които търпят значими промени в контекста на приложения подход. 
Keywords: non-formal education; social and pedagogical support; at-risk youth; social skills; mentoring

 

MENTORING AS AN APPROACH  FOR NON-FORMAL SOCIO-EDUCATIONAL SUPPORT  TO CHILDREN AT RISK

 

Abstract.  The  current  survey  justifies  mentoring  and  informal  social  and pedagogical  work  as  a  concept  and  opportunity  for  practical  application  and support of at-risk youth. The concept is considered in a methodological aspect, based on the main theoretical notion, defining practical priorities of the non-formal education and mentoring, and finding current application in the socio-pedagogical work. The study follows a specific innovative practice of individual informal social and  pedagogical  support  implemented  with  children  deprived  of  parental  care and analyzes significant changes in their social skills development in the applied mentoring approach.

 

Prof. Dr. Rozalia Kuzmanova-Kartalova

Ms. Katerina Zlatkova-Doncheva, Assist. Prof.

University of Veliko Tarnovo

 нагоре


 

МУЗЕЯТ И „КУЛТУРАТА НА УЧАСТИЕ“ – ПРОЕКЦИИ В БЪЛГАРСКИ ОБРАЗОВАТЕЛЕН КОНТЕКСТ

 

Вася Делибалтова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Соня Пенкова

Национален военноисторически музей

 

Pезюме. Авторите приемат тезата, че концепцията за „музея на участието“ е добре обоснована и перспективна от гледна точка на изграждането на съвременни музеи. Основните аргументи са търсени по посока на социалната промяна и рефлексията ѝ върху съвременната музейна и педагогическа теория. В разгърнат план са представени идеите на N. Simon, като са търсени пресечните точки между тях и общата перспектива, която задават. Аргументира се необходимостта от промяна: на ролите на музейния работник и аудиторията; представата за музейно образователно съдържание и начина за неговото създаване; в методите, които се използват в различните програми; във формите, в които се реализират програмите; в концепцията, начина на създаване, съдържанието и начина на реализация на музейни образователни програми; в представата за резултатите от ученето в музейна среда и нейното оценяване. Очертаните особености са изведени като ориентири за дизайн на модерни и работещи музейни образователни програми. На тази основа в разгърнат план и като основни направления на работата и като конкретни програми е представена една конкретизация от дейността на Националния военноисторически музеи.
Keywords: museum of participation; participatory culture; modern museums; pedagogical theory

 

MUSEUM AND PARTICIPATORY CULTURE –  PROJECTIONS IN BULGARIAN EDUCATIONAL CONTEXT

 

Abstract. The authors accept the thesis that the conception of ‘museum of participation’ is well-grounded and perspective by the standards of the building of modern museums. The main arguments are sought in the direction of social change and its reflection on the modern museum and pedagogical theory. The ideas of  N.Simon  are  extensively  represented  and  the  points  of  intersection  between them  and  the  general  perspective  they  give  have  been  sought. Arguments  are advanced regarding the need for: Change in the roles of museum workers and the audience; Change in the conception of museum educational content and the ways of its creation; Change in the methods applied in the different programs; Change in the forms in which the programs are implemented; Change in the conception, creation, contents and implementation of museum educational programs; Change in the concept about the results from the study in a museum environment and its assessment. The described characteristics are taken as landmarks for the design of modern and effective museum educational programs. On this basis a concretization of the work of the National Museum of Military History has been extensively presented in terms of main directions of work as well as concrete programs.

 

 Dr. Vassya Delibaltova, DSc

Sofia University

Ms. Sonya Penkova

Museum of Military History

 нагоре


 

ПРАКТИКИ НА НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В СОЦИАЛНА УСЛУГА „НАБЛЮДАВАНО ЖИЛИЩЕ“

 

Александър Ранев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Pезюме. Социалната услуга „наблюдавано жилище“ е насочена към оказване на подкрепа на пълнолетни младежи и девойки, напуснали домовете за деца, лишени от родителски грижи, центровете за настаняване от семеен тип, приемни семейства и други социални услуги, насочени към деца в риск. Липсата на ресурси за справяне с тези предизвикателства води до рискове, като психически срив, социална изолация, криминално поведение и др. Възможностите, които предлага неформалното образование за развитие и осъществяване на личностния потенциал на тези млади хора, са жизнено необходими. Характерни форми на неформалното образование са: продължаващо обучение – на завършващите средно или основно образование се дава възможност за редовна, вечерна, индивидуална форма на обучение; професионални и/или образователни курсове – свързани са с  професионалната/образователна подготвеност в зависимост от индивидуалния профил на младежа/или девойката; тренинги (индивидуални и групови) – за усвояване социални умения и умения за самостоятелен живот. Настоящият материал описва част от практиките на неформалното учене и образование, осъществявани в социалните услуги „наблюдавано жилище“.
Keywords: social service; observed housing; non-formal education

 

NON-FORMAl EDuCATIONAl PRACTICES IN SOCIAl SERVICE “OBSERVED HOUSING”

 

Abstract.  The  “Observed  housing”  social  service  is  focused  on  supporting young people who have left social institutes for children without parents, family-type accommodation centres and foster families in Bulgaria. One of the biggest risks for these youngsters comes from the lack of basic social and professional skills, education, supporting environment. For the youngsters, these deficiencies make their independent life very difficult and often the result is emotional depression, criminal behaviour and social exclusion. The opportunities that non-formal education offers for the development and realization of the personal potential of these young people are very important. Part of the typical forms of non-formal education and learning in social service „observed housing” are: continuing education – for secondary or primary school graduates, there is a possibility of regular, evening, individual form; professional and educational courses – related to professional and educational preparation depending on the individual profile; programs and training – individual or group oriented towards different social skills. This article describes some of the typical practices in the field of non-formal learning and education in social services “observed housing” and especially in “Observed housing together”. The article describes how practically / in practice the main types of non-formal education are covered: Parallel education – through the parallel support of formal education and parallel compensatory training of young people for independent life and profession; Complementary education – by acquiring of knowledge and experience for personal development  beyond  formal  education;  Continuing  professional  education  – Extending and Improving the professional qualification and individual development.

 

Dr. Aleksander Ranev, Assist. Prof.

SofiaUniversity

 нагоре


 

ПРАКТИЧЕСКИ МОДЕЛИ  ЗА РОДИТЕЛСКА ВЗАИМОПОМОЩ

 

Лилия Петрова

Частна математическа гимназия „Питагор“ – София

 

Резюме. В настоящата статия се разглеждат практическите модели за родителска взаимопомощ, които през последните години набират все по-голяма популярност в България. Интересът към тази тематика е провокиран от алтернативните възможности, които тези модели представляват спрямо формалните образователни институции. Моделите за родителска взаимопомощ разкриват един нов тип мислене, отношение и поведение към проблемите на възпитанието и образованието на децата, които се основават на ценности и личностна отговорност. 
Keywords: parental mutual assistance; family; education

 

PRACTICAL MODELS FOR PARENTS’ MUTUAL SUPPORT

 

Abstract.  The  practical  models  for  parental  mutual  assistance,  which  are gaining  popularity  in  Bulgaria  recent  years,  are  considered  in  this  article. The interest  towards  this  theme  was  provoked  by  the  alternative  possibilities  that these models could represent towards formal educational institutions. The models for parental assistance provoke a new kind of thinking, an attitude and behavior towards problems of children’s education, that are based on values and personal responsibility.

 

Dr. lilia Petrova

Secondary School “Pitagor”

 нагоре


 

THE CHAllENGE OF ACHIEVING  HIGH QUAlITY NON-FORMAl TEACHING IN COMMUNITY SETTINGS

 

Terry Price

Belieforama programme – Cardiff

 

Abstract. This paper is written by a non-educational professional and draws upon  considerable  personal  experience  (and  that  of  others)  of  designing  and managing  learning  based  projects  in  communities  that  rely  almost  exclusively on tutors to deliver non-formal courses to a diverse range of learners with widely different needs and prior experience of learning. In some ways this remains a widely neglected sector within education across many parts of Europe when compared with the formal teaching of adults and children in primary, secondary and tertiary settings despite arguably facing the greatest teaching  challenges. The paper will reflect on the reality for learners, learning providers and tutors and focus on the demands these make upon tutors and their consequent support and professional development whilst contrasting the reality of investment by Government and agencies in recognising and resourcing these needs and positing alternative ways in which it may be more likely to occur.
Keywords:  non-educational  professional;  non-formal  courses;  learning;  non-formal teaching

 

Mr. Terry Price

Belieforama programme

 нагоре


 

ДЕТСКО-ЮНОШЕСКИТЕ БИБЛИОТЕЧНИ ОТДЕЛИ – НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ  В СЯНКАТА НА ИНСТИТУЦИОНАЛИЗИРАНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

 

Люба Димитрова

 Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията разглежда сведенията от шест дълбочинни интервюта с библиотечни специалисти в контекста на актуално изследване сред началните учители – опит да се потърсят по-конкретни измерения на съвместните им действия и резултатите от тях. В съчетание двете гледни точки – на специалиста библиотекар и на началния учител, разкриват спецификите на професионални въздействия и взаимоотношения, влияещи пряко върху множество аспекти на процеса на формиране на ученика читател и на личността на детето. Статията се ограничава до представяне на част от получените данни, забелязани тенденции и кратки изводи за двупосочните отношения училище – библиотека.
Keywords:  young  readers  forming;  school  –  library  relations;  librarian; elementary school teacher

 

LIBRARY DEPARTMENTS OF CHILDREN AND JUVENILE LITERATURE – NON-FORMAL LEARNING IN THE SHADOW OF THE OFFICIAL EDUCATIONAL SYSTEM

 

Abstract. The article presents the information obtained by interviewing six library specialists in correlation to a current research among primary school teachers. It represents an attempt to specify and measure some aspects of the communication and  cooperation  processes  between  representatives  of  the  official  educational system  and  of  the  libraries  which  are  also  knowledge  providing  organizations. The intersection points reveal the specific professional influences and relations, which impact the formation process of the young readers and the child character as a whole. The text represents just a part of the received data and some of the current tendencies. Initial conclusions: primary school teachers do not recognize library activities as a possible continuation of the educational process and young readers development; financial problems and lack of cooperation between librarians and teachers result in providing pupils with syllabus literature in most cases, thus belittling the library role and reducing its functions to just a provision of texts.

 

Ms. lyuba Dimitrova, PhD student

Sofia University

 нагоре


 

СПЕЦИФИКА НА ВЪЗПИТАНИЕТО  В СПОРТНИТЕ КЛУБОВЕ: АКТУАЛНОСТ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА

 

Снежана Попова, Благой Калпачки

Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

 

Резюме. Настоящото  изследване  се  фокусира  върху  необходимостта  от анализиране и преосмисляне на възпитателните ресурси на тренировъчната и състезателната дейност в спортните клубове в нашата страна. В контекста на новите житейски реалности в съвременното българско общество като приоритетни се очертават превантивните аспекти на възпитанието, които насърчават и стимулират развитието на самоосъзнатостта, саморегулацията и самоконтрола на подрастващите. Основният фокус в настоящото изследване е върху теоретизирането на спецификата на превантивните аспекти на възпитателната дейност в спортните клубове, върху подпомагането и стимулирането на активен начин на живот на децата и юношите и ориентирането им към системни спортни занимания в свободното време. Спортът възпитава личностни качества, като организираност, самостоятелност, самоконтрол, търпеливост, решителност, настойчивост, инициативност и пр., които помагат на децата да се справят успешно с житейските си задачи и да преодоляват по конструктивен начин трудностите и личните проблеми в ежедневието.

 

Keywords: upbringing; sports clubs; preventive aspects of upbringing; active lifestyle; leisure activities

 

THE SPECIFIC UPBRINGING IN SPORT CLUBS: ACTUALITY AND CHALLENGES

 

Abstract. This study focuses on the need to analyze and rethink the educational resources оf sports training in sports clubs in our country. In the context of the new realities of life in contemporary Bulgarian society, priority is given to the preventive aspects of education. It promotes and stimulates the development of self-awareness, self-regulation and self-control of adolescents. The present work reaffirms the idea that preventive aspects of upbringing are the most important part of the overall system of prevention of destruction. The focus of the present study is on the theorizing of the specifics of the preventive aspects of the educational activities in the sports clubs. Also, on the support and stimulation of the active way of life of children and adolescents and their orientation towards systemic sports activities in leisure time. Sports educate personal qualities such as organization, autonomy, self-control, patience, determination, persistence, initiative, etc. These qualities help children successfully cope with their life tasks and overcome constructively the difficulties and personal problems in everyday life.

 

Dr. Snezhana Popova, Assoc. Prof.

Mr. Blagoi Kalpachki, PhD Student

South-West University „Neofit Rilski“

 нагоре


 

КАПАЦИТЕТ НА ЧИТАЛИЩЕТО ЗА НЕФОРМАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ: РЕАЛЕН И ПОТЕНЦИАЛЕН РЕСУРС

 

Емилия Лисичкова

Българска академия на науката

 

Резюме. Целта на статията е да анализира и да представи резултати от изследване на ресурсите, капацитета и потенциала на читалището за допълнително образование за деца и възрастни, както и за занимания за свободното време и анимация. Анализира се въпросът за утвърждаване на читалището като посредник за развитие на нови форми на обучение, както и капацитетът му: да идентифицира потребности от обучение; да мотивира за неформално учене и образование; да предлага иновативни обучителни форми за деца и възрастни; да осигурява материална база и условия за обучения; да изгражда партньорски мрежи в отговор на местни обучителни потребности; да трансформира социалните в образователни потребности.
Keywords: non-formal education; community center, community; adult training children training; qualification

 

THE CAPACITY OF BULGARIAN HOUSE FOR EDUCATION AND CULTURE FOR NON-FORMAL EDUCATION:  REAL AND POTENTIAL RESOURCE

 

Abstract.  The  article  is  aimed  at  analyzing  the  capacity,  potential  and resources of the Bulgarian house for education and culture – traditional cultural and educational community centre, for additional education of children and adults, leisure activities and animation. The opportunities for strengthening its potential of a social mediator will be considered, as well as the necessity of building its capacity to meet local learning needs through innovative forms of education. The analysis is based on the capacity of the Bulgarian house for education and culture to: Identify local educational needs; Motivate for non-formal learning and education; Carry out innovative educational forms for children and adults; Provide facilities and appropriate training environment; Build partnership networks; Transform social into educational needs.

 

Ms. Emilia lisichkova, PhD student

Bulgarian Academy of Science

 нагоре


 

РАЗВИТИЕ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ КОНЦЕПЦИИ ЗА ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМУНИКАЦИЯ  НА СТУДЕНТИТЕ ПО МЕДИЦИНА

 

Кристина Стоянова

Медицински университет – София

 

Резюме. Комуникацията в медицината и здравеопазването се е превърнала в основна тема на дискусия и широко се признава влиянието на комуникативните компетенции на лекарите върху клиничните резултати на пациентите и удовлетворението на пациентите. Образователните политики на ЕС за езикова комуникация на бъдещите лекари се обсъждат като система от образователни цели и инструменти, които оказват влияние върху обучението за създаване на езикови и комуникативни умения. Подобряването на езиковите комуникативни умения на студентите по медицина оказва значително влияние върху бъдещите им професионални компетенции и кариера. На световно и европейско равнище са разработени редица консенсусни становища, рамки и модели на съдържанието на обучението по комуникация на лекари. Анализът на тези консенсусни становища разкрива техните основни характеристики и доколко развиването на езикови умения се счита за съществено за комуникативните умения на студентите. Извежда се заключение за значението на консенсуса при повишаване на езиковите умения на лекарите, както и за съдържанието на тяхното обучение за създаване на езикови комуникативни умения.
Keywords: EU educational policies; higher medical education; doctors’ training;

 

DEVElOPMENT OF EUROPEAN CONCEPTS  ON COMMUNICATIONS TRAINING  OF MEDICAl STUDENTS

 

Abstract. Communication in medicine and healthcare has become a central topic of discussion, and the impact of doctors‘ communication competences on patients‘ clinical outcomes and patient satisfaction has been widely acknowledged. EU educational policies on the verbal communication of future doctors are discussed as a system of educational objectives and tools, which have an in-fluence on language and communication skills training. Enhancing the verbal communication skills of students in medicine has a significant impact on their future professional competencies and careers. On global and European level a number of consensus statements, frameworks and models of the content of communication training  for  doctors  have  been  developed.  The  analysis  of  these  consensus statements reveals their major characteristics and to what extent developing verbal skills is considered essential for students’ communication skills. The conclusion of the importance of a consensus on enhancing the verbal skills of doctors, as well as on the content of their verbal communication skills training is made.

 

Ms. Kristina Stoyanova, PhD student

Medical University

 нагоре


 

ИНТЕРКУЛТУРНАТА ЧУВСТВИТЕЛНОСТ  НА УЧИТЕЛЯ КАТО ПРЕДПОСТАВКА ЗА МИРНО И ДОСТОЙНО БЪДЕЩЕ НА ДЕЦАТА

 

Лора Спиридонова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Интеркултурната чувствителност на учителя, като афективен компонент на неговата интеркултурна компетентност, играе важна роля в съвременната мултикултурна детска градина. Чрез разбиране и приемане на различията между културите учителят е в състояние да подкрепя изграждането на идентичността на всяко дете. От тази гледна точка в статията са разгледани две  концепции  при  определяне  на  понятието  „интеркултурна  чувствителност“, като е представена и скала за нейното измерване.
Keywords: intercultural  sensitivity;  pre-school  education;  culture;  identity; developmental  model  of  intercultural  sensitivity;  intercultural  development inventory

 

INTERCULTURAL SENSITIVITY OF THE TEACHER AS A PREREQUISITE FOR A PEACEFUL  AND DIGNIFIED FUTURE FOR THE CHILDREN

 

Abstract. The intercultural sensitivity of the teacher, as an affective component of  intercultural  competence,  has  an  important  role  in  the  modern  multicultural kindergarten. When the teacher understands, appreciates and accepts differences among cultures, then he will be able to support the creation of the child’s identity. From this point of view, in the article are reviewed two concepts of intercultural sensitivity and are presented items for its measure.

 

Dr. lora Spiridonova, Assoc. Prof.

Faculty of Primary and Preschool Education

Sofia University

нагоре


 

УСПЕШНА СОЦИАЛИЗАЦИЯ И СОЦИАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ ЗА ВСЯКО ДЕТЕ ЧРЕЗ ФОРМИРАНЕ НА КЛЮЧОВИ СОЦИАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ И (МЕКИ) УМЕНИЯ

 

Юлия Дончева

Русенски университет „Ангел Кънчев“

 

Резюме. В законодателството на Европейския съюз в областта на образованието са дефинирани две основни цели на образователната политика: равен достъп до образование и качествено образование. Равният достъп до образование означава осигуряване на достъп на всички деца и ученици до съизмеримо по качество образование. По своята същност не означава еднаква грижа спрямо всички деца и ученици, а диференциране на грижата спрямо техните различни потребности. Достъпът до качествено образование, а не въобще до образование, е съществен инструмент в процеса на насърчаване на интеграцията и приобщаването както на малцинствата и маргинализираните групи, така и на групите от деца и лица с особености и нестандартно развитие в обществото ни.
Keywords: socialization; inclusive education; equal access; success

 

SUCCESSFUL SOCIALIZATION AND SOCIAL INTEGRATION FOR EVERY CHILD, THROUGH THE FORMATION OF KEY SOCIAL COMPETENCES AND (SOFT) SKILLS

 

Abstract.  European  education  legislation  defines  two  main  objectives  of education policy: equal access to education and quality education. Equal access to education means ensuring that all children and students have access to commensurate quality education. It does not mean equal care for all children and students, but differentiation of care towards their different needs. Access to quality education, not education at all, is an essential tool in the process of promoting integration and inclusion of both minorities and marginalized groups, as well as groups of children and individuals with peculiarities and non-standard development in our society.

 

Dr. julia Doncheva, Assoc. Prof.

Department “Pedagogy, Psychology and History”

“Angel Kanchev” University of Ruse

 нагоре


 

ЕФЕКТИВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРОЦЕСA НА АДАПТАЦИЯ ОТ СЕМЕЙНА КЪМ ИНСТИТУЦИОНАЛИЗИРАНА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА – КЛЮЧ КЪМ УСПЕШНАТА СОЦИАЛИЗАЦИЯ НА ДЕТЕТО

 

Диана Андонова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Първичният преход от семейната среда към образователните институции в периода на ранното и предучилищното детство е свързан с редица предизвикателства и трудности както за адаптиращото се дете, така и за родителите и педагозите. Организацията на процеса на адаптация на базата на класически и съвременните научни подходи и утвърдени практики в чужбина има ключова роля за детското развитие. Берлинският модел за адаптация се прилага успешно в редица държави и доказано улеснява процеса на адаптация за всички участници в него. Минимализирането на токсичния стрес у детето по време на социализацията му в детската градина е от фундаментално значение за неговите познавателни постижения в бъдеще.
Keywords: adaptation to kindergarten; attachment theory; toxic stress; Berlin adaptation model; socialization

 

EFFECTIVE ORGANIZATION OF THE PROCESS  OF ADAPTATION FROM THE FAMILY TO THE INSTITUTIONAl EDUCATIONAl ENVIRONMENT – A KEY TO THE SUCCESSFUl SOCIALIZATION OF CHILDREN

 

Abstract. The primary transition from the family environment to educational institutions during the period of early childhood and pre-school years is linked to a number of challenges and difficulties for the adapting child, for the parents and the educators. The organisation of the adaptation process, based on classical and contemporary  scientific  approaches  and  well-established  practices  abroad  has  a key role in child development.  The Berlin adaptation model has been successfully implemented in a number of countries and has proven to facilitate the adaptation process for all participants. The minimization of the child‘s toxic stress during his/her socialization in kindergarten is of fundamental importance for his/her cognitive achievements in the future.

 

Dr. Diana Andonova

Faculty of Primary and Preschool Education

Sofia University

 нагоре


 

РАДОСТТА ОТ ОБЩУВАНЕТО НА ЧУЖД ЕЗИК  В ДЕТСТВОТО

 

Екатерина Софрониева, Христина Белева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Статията представя съвременно изследване върху употребата на експресивни форми в езиковите дейности, провеждани от студенти педагози с деца от предучилищна възраст. Резултатите от проекта, осъществен в една от базовите детски градини на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ в София, потвърждават, че използването на експресивни езикови форми улеснява и подпомага езикоусвояването при децата, както и създава положителна емоционална среда за общуване. Необходими са последващи изследвания у нас и в чужбина за верифицирането на връзката между учебните постижения на децата и литературните форми, използвани в езиковото обучение.
Keywords: expressive literary forms; language education

 

THE JOY OF COMMUNICATING IN A FOREIGN LANGUAGE IN CHILDHOOD

 

Abstract. This article presents a contemporary study on the use of expressive forms in the language activities undertaken by university students in pedagogy and pre-school children. The results of the project implemented at one of the Sofia University’s partner nursery schools in the city of Sofia, verify that using expressive language forms supports and facilitates second language acquisition of children in addition to establishing a positive emotional environment for communication. Further research on a national and international level is needed for the verification of  the  association  between  the  language  achievements  of  the  children  and  the literary forms used in the language education.

 

Dr. Ekaterina Sofronieva, Assoc.Prof.

Ms. Christina Beleva, Assist. Prof.

Faculty of Primary and Preschool Education

Sofia University

 нагоре


 

НОВО ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДЕТСКОТО ТВОРЧЕСТВО

 

Ася Велева

Русенски университет „Ангел Кънчев“

 

NEW THEORETICAL-PRACTICAL RESEARCH ON CHILDREN’S CREATIVITY

 

Dr. Asya Veleva, Assoc. Prof.

Angel Kanchev University of Ruse

 нагоре


 

ПРОФ. Д-Р ЕЛЕНА РУСИНОВА-БАХУДЕЙЛА

 

Розалина Енгелс-Критидис

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

PROF. DR. ELENA ROUSSINOVA-BAHOUDAILA

 

Dr. Rozalina Engels-Kritidis, Assoc. Prof.

Faculty of Primary and Preschool Education

Sofia University

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 1, 2018 Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 2, 2018 Default ThumbnailПедагогика, година XC, книжка 8, 2018 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2018 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

От време на време пристигам навреме

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 5, година XLV, 2018

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 5, година XLV, 2018

Професионално образование, година XX, книжка 5, 2018

За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш

За 70% от децата страната ни е добро място да пораснеш

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"