Към читателя / Editorial – 7
Отвори пълния текст
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Рефлексивното ученическо портфолио като средство за активизиране на самопознанието
[Self-Reflection Student Portfolio as Means of Accelerating Self-Knowledge]
/ Мария Проданова / Mariya Prodanova – 8
Отвори пълния текст
Професионалното образование в област Кюстендил
[Vocational Education in Kyustendil Region]
/ Радостина Новакова / Radostina Novakova – 20
Отвори пълния текст
Професионалното образование в област Пазарджик – традиции, постижения, предизвикателства
[Vocational Education in Pazardzhik Region – Traditions, Achievements, Challenges]
/ Кирил Белев / Kiril Belev – 22
Отвори пълния текст
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Професионалното развитие на учителите – гаранция за добри резултати и предпоставка за реформа
[Vocational Development of Teachers – a Guarantee about Good Results and a Prerequisite for Reforms]
/ Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova – 29
Отвори пълния текст
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Прилагане на медиацията като доказана добра педагогическа практика за справяне с агресията в българското училище. Опитът на област Сливен
[Applying Mediation as Proved Good Practice for Dealing with Aggression in School (Based on the Experience of the Region of Sliven)]
/ Бисерка Михалева / Biserka Mihaleva – 33
Отвори пълния текст
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Удобства и рискове при използване на интернет за лични цели
[Conveniences and Risks of Using Internet for Personal Purposes]
/ Аделина Балиева / Adelina Balieva – 45
Отвори пълния текст
Развитие на универсалната пощенска услуга
[Development of the Universal Postal Service]
/ Айше Узунова / Aishe Uzunova – 55
Отвори пълния текст
Статистически анализ на приетите обаждания в Call Centre за една седмица по часове
[Statistical Analysis of Received Calls in a Call Centre]
/ Анна Данова / Anna Danova – 63
Отвори пълния текст
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Сава Младенов“ – гр. Тетевен
Съвременната класна стая, или защо смартфоните не са враг на учителя
[The Contemporary Classroom – or Why the Smart Phones are not Enemies of the Teacher]
/ Десислава Куманова / Desislava Kumanova – 71
Отвори пълния текст
Дърворезбарството – математика с пергел, компютър и длето в ръце – било е, е и ще бъде!
[Wood Carving – Mathematics with Pergamum, Computer and Chisel in Hands – Was, Is and Will Be!]
/ Диана Василева / Diana Vassileva – 75
Отвори пълния текст
„Круг друзей“ – клубът, клубната дейност и кръгът на приятелите на руския език
[“Krug Druzey” – the Club, Club Activities and the Circle of Friends of Russian Language]
/ Дафинка Ботева / Dafinka Boteva – 79
Отвори пълния текст
Днес представяме: Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
Художествената галерия и децата – творческо общуване
[The Art Gallery and the Children – Creative Communication]
/ Здравко Тошев / Zdravko Toshev – 87
Отвори пълния текст
Приложение на интерактивни методи в обучението на учениците в VII клас по „Биология и здравно образование“
[Application of Interactive Methods in Studying Biology and Health Education in 7th Grade]
/ Красимира Желева / Krasimira Zheleva – 92
Отвори пълния текст
Приложение на „Енвижън“ в обучението на учениците от начален етап
[Implementation of Envision in Training Primary School Students]
/ Ивалина Костадинова, Светлана Колева / Ivalina Kostadinova, Svetlana Koleva – 98
Отвори пълния текст
Комплексна методика за усъвършенстване на обучението по хандбал на ученици от основна образователна степен
[Comprehensive Methodology for Improvement of Handball Training of Primary School Students]
/ Красимир Станков / Krasimir Stankov – 104
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 111
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 113
РЕФЛЕКСИВНОТО УЧЕНИЧЕСКО ПОРТФОЛИО КАТО СРЕДСТВО ЗА АКТИВИЗИРАНЕ НА САМОПОЗНАНИЕТО
Мария Проданова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
Резюме. В текста се представят резултати от изследване на влиянието, което оказва съставянето на рефлексивно портфолио от ученици върху развитието на уменията им за самопознание. В изследването участват 24 ученици от VIII клас на Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив.
За реализиране на целта на изследването са използвани следните методи: педагогическо наблюдение, тестиране и анкетиране. Анализът на данните от тестовете и от анкетите на учениците показва, че обогатяването на самопознанието им води до стабилизиране на самооценката им и до повишаване на нейната адекватност.
Keywords: self-knowledge, self evaluation, reflection, portfolio
SELF-REFLECTION STUDENT PORTFOLIO AS MEANS OF ACCELERATING SELF-KNOWLEDGE
Abstract. This text presents the results of a research on the impact of the self-reflection portfolio on developing self-knowledge skills of students compiling. 24 students from VIII-th grade of the Vocational School of Electrical Engineering and Electronics – Plovdiv have participated in this research.
To realize the goal of the research the following methods are used: pedagogical monitoring, testing and inquiries. The analysis of the data from the tests and the inquiries shows that the enrichment of the self-knowledge of the students leads to a more stable and accurate self eva-luation.
В текста се представят резултати от изследване на влиянието, което оказва съставянето на рефлексивно портфолио от ученици върху развитието на уменията им за самопознание. В изследването участват 24 ученици от VIII клас на Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив.
За реализиране на целта на изследването са използвани следните методи: педагогическо наблюдение, тестиране и анкетиране. Анализът на данните от тестовете и от анкетите на учениците показва, че обогатяването на самопознанието им води до стабилизиране на самооценката им и до повишаване на нейната адекватност.
Ms. Mariya Prodanova
Vocational School of Electrical Engineering and Electronics
Plovdiv, Bulgaria
E-mail: mprodanova@abv.bg
ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ
Радостина Новакова
Регионално управление на образованието – Кюстендил
Резюме. Статията представя професионалното образование в област Кюстендил. Показани са възможностите за получаване на квалификация по различни предмети. Засегната е връзката бизнес – образование.
Keywords: vocational, education, qualification, subjects
VOCATIONAL EDUCATION IN KYUSTENDIL REGION
Abstract. The text presents the vocational education in Kyustendil District. There are shown opportunities for acquiring qualification on different subjects. The relation business – education is also being discussed.
Ms. Radostina Novakova
Head of Regional Department of Education – Kyustendil
55, Demokracia St.
2500 Kuystendil, Bulgaria
ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В ОБЛАСТ ПАЗАРДЖИК – ТРАДИЦИИ, ПОСТИЖЕНИЯ, ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Кирил Белев
Регионално управление на образованието – Пазарджик
Резюме. Текстът разглежда традициите и ролята на професионалното образование в регион Пазарджик. Разгледани са демографската ситуация в региона, тенденциите в профилираното обучение както на национално, така и на регионално ниво, трайно предпочитаните професии и специалности от професионални направления.
Keywords: vocational education, demographic situation, profession, preferred fields
VOCATIONAL EDUCATION IN PAZARDZHIK REGION – TRADITIONS, ACHIEVEMENTS, CHALLENGES
Abstract. The text examines the traditions and the role of vocational education in the region of Pazardzhik. There is discussed the demographic situation in the region, trends in specialized training at both national and regional level, preferred professions and specialties from different professional directions.
Mr. Kiril Belev
Regional Department of Education – Pazardzhik
Pazardzhik, Bulgaria
ПРОФЕСИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ ГАРАНЦИЯ ЗА ДОБРИ РЕЗУЛТАТИ И ПРЕДПОСТАВКА ЗА РЕФОРМА
Емилияна Димитрова
Национална агенция за професионално образование и обучение
Резюме. Статията разглежда предизвикателства в областта на професионалното развитие на учителите. Повишаването на квалификацията и подобряването на техния статус са основни предпоставки за изграждане на общество, формиращо национални ценности за бъдещето. Разгледани са държавни образователни стандарти и редица международни документи, визиращи ролята на учителите и тяхната значимост в обществото.
Keywords: vocational education, teachers’ qualification, documents, importance for the society, educational standards
VOCATIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS – A GUARANTEE about GOOD RESULTS AND A PREREQUISITE FOR REFORMS
Abstract. The article examines some challenges in the vocational development of teachers. Increasing their qualification and improving their status is essential for building a society forming national values for the future. The text examines state educational standards and number of international documents envisaging the role of teachers and their importance in society.
Ms. Emiliana Dimitrova
Chairman
National Agency for Vocational Education and Training
Sofia, Bulgaria
E-mail: napoo@navet.government.bg
ПРИЛАГАНЕ НА МЕДИАЦИЯТА КАТО ДОКАЗАНА ДОБРА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА ЗА СПРАВЯНЕ С АГРЕСИЯТА В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ. ОПИТЪТ НА ОБЛАСТ СЛИВЕН
Бисерка Михалева
Регионално управление на образованието – Сливен
Резюме. В статията се разглежда една доказала се педагогическа практика за справяне с конфликтното поведение на децата и учениците в училище, а именно училищната медиация. Проследени са основните типове конфликтно поведение на децата и учениците в училище. Представени са етапите, през които преминава училищната медиация, на база на практиката, въведена в училищата на територията на област Сливен.
Keywords: mediation, aggressive behavior, conflict
APPLYING MEDIATION AS PROVED GOOD PRACTICE FOR DEALING WITH AGGRESSION IN SCHOOL (BASED ON THE EXPERIENCE OF THE REGION OF SLIVEN)
Abstract. The article examines a pedagogical practice, proved to be successful for dealing with conflict behaviour of children and students at school: the school mediation. The main types of child’s and students’ conflict behaviour at school have been tracked. The article presents the stages through which the school mediation is going through, based on the example of school mediation that has been introduced in schools in the region of Sliven.
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
Sliven, Bulgaria
УДОБСТВА И РИСКОВЕ ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРНЕТ ЗА ЛИЧНИ ЦЕЛИ
Аделина Балиева
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Ежедневното използване на интернет дава възможност на хората да се възползват от предимствата на голям брой онлайн услуги, като извършват определени дейности през мрежата вместо по традиционен начин. Целта на текста е да се разкрият удобствата и рисковете при използване на интернет за постигане на лични цели от индивидуалните потребители; да се разграничат различните видове лични цели, за които индивидуалните потребители използват интернет услуги; да се направи динамичен анализ и тренд на развитие на ползването на интернет за лични цели от потребителите в България; разкриване на удобствата и рисковете при използване на интернет.
В заключение се дават препоръки относно намаляване на рисковете.
Keywords: communication, selling products and services, internet banking
CONVENIENCES AND RISKS OF USING INTERNET FOR PERSONAL PURPOSES
Abstract. Daily use of internet enables people to take advantage of the benefits of a large number of online services by carrying out certain activities in the network. The aim of the text is to reveal the conveniences and risks of using internet for achieving personal goals; to differentiate the types of usage of individual internet users; to make dynamic analysis and trend of private internet use in Bulgaria; to reveal benefits in using internet.
As a conclusion are given recommendations on reducing the risk.
Ms. Adelina Balieva
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
РАЗВИТИЕ НА УНИВЕРСАЛНАТА ПОЩЕНСКА УСЛУГА
Айше Узунова
Висше училище по телекомуникации и пощи – България
Резюме. В текста е представено развитието на концепцията за универсалната пощенска услуга в контекста на изграждането на единен пазар на пощенски услуги на общностно ниво. Направен е преглед на пощенската реформа и е съпоставен обхватът на универсалната услуга в страната и в останалите страни от Европейския съюз. Показани са основните тенденции в развитието на пазара на универсалната пощенска услуга. Изведени са основни насоки за оптимизиране на обхвата на универсалната услуга и повишаване на ефективността на националния пощенски оператор.
Keywords: Universal Postal Service, National Postal Operator, European Directives
DEVELOPMENT OF THE UNIVERSAL POSTAL SERVICE
Abstract. The text presents the development of the concept of Universal Postal Service in the context of building common market for postal services at EU level. A review of the postal reform in the European Union is made. The scope of Universal Postal Service in Bulgaria and in other countries of the European Union is compared. The major trends in the market of universal service are outlined. Some directions for optimizing the scope of Universal Postal Service and increasing the efficiency of national postal operator are derived.
Ms. Aishe Uzunova
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
СТАТИСТИЧЕСКИ АНАЛИЗ НА ПРИЕТИТЕ ОБАЖДАНИЯ В CALL CENTRE ЗА ЕДНА СЕДМИЦА ПО ЧАСОВЕ
Анна Данова
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Дирекция „Обслужване на клиенти“ функционира с основна цел да посрещне всички клиентски нужди – запитвания, помощ, активация и деактивация на услуги, както и всякакви въпроси, свързани с цялото портфолио от предлагани услуги. Целта е внедряване и изпълнение на процеси, чрез които с едно обаждане към контакт център клиентът може да бъде обслужен по всички въпроси само от един сътрудник. По-сложните запитвания се обслужват от компетентни сътрудници от специализирани сегменти. Трябва да се намалят оплакванията на клиентите чрез адекватен подход към всеки случай. Необходимо е специално внимание върху задържането на клиенти, ефективно използване на outbound кампании за посрещане на определени бизнес нужди, постоянна преквалификация на персонала чрез различни програми и тренинги, поддържане на високо ниво на качеството на обслужване.
Keywords: fluctuation, wave, relative indicators, absolute indicators
STATISTICAL ANALYSIS OF RECEIVED CALLS IN A CALL CENTRE
Abstract. “Client services management” functions for meeting the client enquires – questions, help, activation and deactivation of services, and general questions about the company portfolio services. The aim is implementation and execution of processes which allow the Call center to serve the client on all subjects by a single contact person. The more complex questions are being serviced by a qualified person from a specialized unit. The number of complaints is being reduced by using tailored approach to each case. It is essential to pay a special attention for retaining customers, to use effectively outbound campaigns for meeting certain business needs, to constantly develop the personnel through different programs and trainings and to support of a high level of QoS.
Ms. Anna Danova
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
СЪВРЕМЕННАТА КЛАСНА СТАЯ, ИЛИ ЗАЩО СМАРТФОНИТЕ НЕ СА ВРАГ НА УЧИТЕЛЯ
Десислава Куманова
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване
„Сава Младенов“ – гр. Тетевен
Резюме. Авторът разглежда тезата, че съвременният учител трябва да вземе част от променения свят, в който живеят децата, и да направи учебната среда по-позната и комфортна за тях. Например – да позволи на учениците да ползват мобилните си телефони като калкулатори или с компютрите да направят презентация. По този начин традиционната класна стая ще стане комфортна не само за учителите, а и за техните ученици.
Keywords: learning environment, mobile phone, calculator, computer
THE CONTEMPORARY CLASSROOM – OR WHY THE SMART PHONES ARE NOT ENEMIES OF THE TEACHER
Abstract. The author examines the thesis that the modern teacher must learn from the changed children living world and make the learning environment more familiar and comfortable. For example – to allow students to use their mobile phones as calculators or to make presentation on a computer. Thus the traditional classroom will become comfortable not only for teachers but for their students also.
Ms. Desislava Kumanova
Senior Teacher in Mathematics, IT and English Language
Vocational School of Forestry and Woodworking “Sava Mladenov”
Teteven, Bulgaria
ДЪРВОРЕЗБАРСТВОТО – МАТЕМАТИКА С ПЕРГЕЛ, КОМПЮТЪР И ДЛЕТО В РЪЦЕ – БИЛО Е, Е И ЩЕ БЪДЕ!
Диана Василева
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване
„Сава Младенов“ – Тетевен
Резюме. Авторът разглежда необходимостта от моделиране на ново учебно пространство и нова образователна среда в училището. Често отричани, математическите знания – симетрия, числови редици, функции, са естествени и понятни, когато се прилагат на работната дъска.
Keywords: educational space, mathematical knowledge, working board
WOOD CARVING – MATHEMATICS WITH PERGAMUM, COMPUTER AND CHISEL IN HANDS – WAS, IS AND WILL BE!
Abstract. The text examines the need for modeling new educational space and a new learning environment in the school. Often denied, mathematical knowledge – symmetry, numerical sequences, functions, are natural and understandable when applied to the working board.
Ms. Diana Vassileva
Vocational School of Forestry and Woodworking “Sava Mladenov”
Teteven, Bulgaria
„КРУГ ДРУЗЕЙ“ КЛУБЪТ, КЛУБНАТА ДЕЙНОСТ И КРЪГЪТ НА ПРИЯТЕЛИТЕ НА РУСКИЯ ЕЗИК
Дафинка Ботева
Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване
„Сава Младенов“ – гр. Тетевен
Резюме. Статията показва добра практика в сферата на изучаване на чужд език у нас. Авторът разказва за потвърдени в практиката методи и казуси в тази област. Посочени са конкретни примери както за съставяне на уроци, така и за оценяване на придобити знания.
Keywords: russian as a foreign language, studying cases, assessment
“KRUG DRUZEY” – THE CLUB, CLUB ACTIVITIES AND THE CIRCLE OF FRIENDS OF RUSSIAN LANGUAGE
Abstract. The article shows good practice in the field of foreign language learning in Bulgaria. The author shares some approbated practical methods and case studies in this area. Specific examples for drawing lessons and for evaluation of acquired knowledge are shown.
Ms. Dafinka Boteva
Vocational School of Forestry and Woodworking “Sava Mladenov”
Teteven, Bulgaria
ХУДОЖЕСТВЕНАТА ГАЛЕРИЯ И ДЕЦАТА – ТВОРЧЕСКО ОБЩУВАНЕ
Здравко Тошев
Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
Резюме. Възприемането на творби на изкуството от художествената галерия е много важно за развитието на художествените дарби у децата. Тези наблюдения у повечето от тях оставят дълбоки и трайни следи в паметта им и се помнят дълго. Това изостря тяхната наблюдателност, дава тласък на мисленето и фантазията, развива паметта и художественото им въображение.
Способността да се възприема художествената творба, се изгражда постепенно, грижливо, търпеливо, с помощта на възрастните. Детето дълго време може да остане безразлично към произведенията на изобразителното изкуство, ако учителите или родителите не го насочат. На тях се пада задачата да им осигурят достъпа до музеи и галерии, да ги запознаят с разнообразието на творбите чрез посещение на изложби в художествени галерии, да възпитат у децата любов, траен интерес и необходимост от контакти с произведенията на изкуството.
Keywords: artwork, talents, watchfulness, thinking and imagination, field trip
THE ART GALLERY AND THE CHILDREN – CREATIVE COMMUNICATION
Abstract. The perception of the works of art displayed in art galleries is very important for the development of children’s artistic talents. Field trips leave deep and lasting impressions in the memory of most of them and are remembered for a long time. This intensifies their watchfulness, boosts their thinking and imagination, improves their memory and develops their artistic imagination.
The ability to perceive artwork is built gradually, carefully, patiently, with the help of adults. Children could stay indifferent to works of art for a long time, if a teacher or parent does not focus their attention on them. They are supposed to take children to museums and galleries, make them familiar with the variety of artwork by attending exhibitions in art galleries, get children feel love, lasting interest and need of contact with artwork.
Mr. Zdravko Toshev
Petko Rachov Slaveykov Secondary School
2, Angel Kunchev Str.
Dobrich, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ В VII КЛАС ПО „БИОЛОГИЯ И ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ“
Красимира Желева
Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
Резюме. Отчуждаването на младото поколение от природата и прекарването на много време пред компютрите и телевизорите не му помага да разбере сложността на въпросите, свързани с опазването на околната среда, и го прави неспособно да участва в тяхното решаване. Пасивното словесно взаимодействие в класната стая влошава тази ситуация. Има ученици, които нямат мотивация за учене, постигат ниски академични резултати, напускат рано училище.
Това ме мотивира да се насоча към промяна на практиката на преподаване за подобряване на екологичната грамотност и отговорност на учениците с надеждата, че използването на интерактивни методи на обучение може да промени тяхното глобално мислене.
Направените наблюдения и отчетените резултати показват, че много подходящи методи по „Биология и здравно образование“ в VІІ клас са изготвянето на презентации, интелектуални карти, решаването на казуси, ролеви игри, мозъчна атака, групова работа. Те са само една малка част от методите, които могат успешно да се приложат върху учебното съдържание в VІІ клас по „Биология и здравно образование“.
Тези методи повишават интереса, активността, комуникативността, качеството на усвоените знания и умения на учениците и дават възможност за прилагане в житейски ситуации.
Keywords: environmental protection, motivation, early school leaving, teaching practice, observation, results
APPLICATION OF INTERACTIVE METHODS IN STUDYING BIOLOGY AND HEALTH EDUCATION IN 7TH GRADE
Abstract. The estrangement of young generation from nature and spending a lot of time with computers and television does not help them to understand the complexity of questions concerning environmental protection and make it incapable to take part in their solution.
Passive verbal interaction in the classroom makes this situation worse. There are students who do not have motivation to study, show low academic results, turns them in early school leavers.
All that motivated me to direct my attention to a change of teaching practice for improvement of ecological literacy and students’ responsibility, hoping that the use of interactive educational methods can change their global thinking.
The observations and the reported results show that appropriate methods in “Biology and Health Education” in 7th grade are presentations, intellectual cards, case studies, role plays, brainstorming, group work.
They are only a few of the methods, which can be successfully applied to the curriculum in 7th grade in “Biology and Health Education”. These methods increase the interest, the activity, the communication, the quality of the acquired knowledge and skills of students and give the opportunity to be applied in real life.
Ms. Krasimira Zheleva
Petko Rachov Slaveykov Secondary School
2, Angel Kunchev Str.
Dobrich, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА „ЕНВИЖЪН“ В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛЕН ЕТАП
Ивалина Костадинова, Светлана Колева
Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
Резюме. Статията разглежда опита на авторите при използване на специализиран софтуер в час. Това прави учениците активни участници в учебния процес, а ученето – по-забавно и приятно. Посочени са предимствата на подобен метод, споделен е опитът на авторите при адаптиране на обучението към индивидуалните възможности на учениците, онагледяване на учебното съдържание, мотивиране на учениците, внасяне на състезателен елемент в урока, получаване на бърза обратна връзка, превръщане на класната стая в интерактивна среда.
Като резултат е постигнато повишаване на качеството на образованието на учениците, изразено в трайност на знанията, интерес към тях, самоподготовка и самообразование.
Keywords: quality of education, assessment, adapted models, educational software, Envision
IMPLEMENTATION OF ENVISION IN TRAINING PRIMARY SCHOOL STUDENTS
Abstract. The article examines the experience of the authors in using specialized educational software in class. Such approach turns students into active participants in the learning process and the learning itself – more enjoyable. The text mentions the advantages of such a method. The authors share their experience in adapting the training to the individual abilities of students, in displaying the curricula, motivating students, introducing a competitive element in the lesson, getting feedback on time, turning the classroom into an interactive environment.
An improved quality of education of students expressed in durability of knowledge, interest in acquiring it and in individual studying is achieved as a result.
Ms. Ivalina Kostadinova, Ms. Svetlana Koleva
Petko Rachov Slaveykov Secondary School
2, Angel Kunchev Str.
Dobrich, Bulgaria
КОМПЛЕКСНА МЕТОДИКА ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ХАНДБАЛ НА УЧЕНИЦИ ОТ ОСНОВНА ОБРАЗОВАТЕЛНА СТЕПЕН
Красимир Станков
Средно училище „Петко Рачов Славейков“ – Добрич
Резюме. Основна задача на физическото възпитание и спорта в българското училище е търсене на здравен ефект от заниманията с физически упражнения и спорт. В съвременната система за физическо възпитание и спорт освен оздравителната насоченост се очертават още и принципите: всестранност, приложност и научност. Научният подход е свързан с необходимостта от усъвършенстване на образователно-възпитателната дейност на ученици от основна образователна степен. Създаването и внедряването на иновативна комплексна методика за обучение по хандбал на ученици от основна образователна степен ще осигури ускорено изпълнение на държавните образователни изисквания и качествено постигане на предвидените държавни стандарти за учебния предмет „Физическо възпитание и спорт“.
Keywords: physical education, sports, handball, primary school, school subject
COMPREHENSIVE METHODOLOGY FOR IMPROVEMENT OF HANDBALL TRAINING OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS
Abstract. The main task of Physical Education & Sports in the Bulgarian school is achieving health benefits of physical exercise and sports. In the modern system of Physical Education & Sports, besides rehabilitation focus, some further principles are outlined too – such as comprehensiveness, applicability and scholarly character. The scientific approach is related to the need to improve the educational activities for primary school level students. The establishment and implementation of innovative comprehensive methodology for handball training of primary school students will ensure accelerated implementation of the State Educational Requirements, as well as meeting the intended state standards for Physical Education & Sports as a school subject at a high level of quality.
Dr. Krasimir Stankov
Petko Rachov Slaveykov Secondary School
2, Angel Kunchev Str .
Dobrich, Bulgaria