Доц. д.н. Йосиф Нунев
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Педагогически колеж – Плевен
https://doi.org/10.53656/str2023-2-5-mod
Резюме. Целта на изследването е да се предостави на директори на образователни институции, експерти от регионалните управления на образование, както и на специалисти в общини достъпен модел за изследване на семейства с различна степен на уязвимост с оглед на по-ефективната организация и управление на ученето и участието на децата и учениците от тези семейства. Идентифицирането и запознаването със специфичните особености на жизнената среда на обособени общности, и особено на най-рисковите семейства между тях, дава възможност на всеки педагогически специалист да променя себе си и образователната среда, за да стане тя по-приобщаваща и да отговори на индивидуалните нужди на всяко дете. Моделът позволява на педагогическите специалисти, попаднали в такава културно-образователна среда, организирано и целенасочено да подчинят дейността си на опознаване спецификите на своите възпитаници и поставяне на работата си на научни основи. Изследването може да се възпроизвежда с всяка формирала се обособена проблемна общност в градска или селска среда.
Ключови думи: социокултурна среда; уязвими семейства; организация и управление