Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 3, година LVII, 2015

от
06-06-2015
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Гражданският дефицит в социокултурната норма на литературното образование
[The Civil Defi cits in Sociocultural Norm in Literature Education]

Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva – 223

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
„Цар Самуил“ на Пенчо Славейков – литературни и историографски контексти
[Pencho Slavejkov’s “Tsar Samuil” – Literary and Historiographical Contexts]

Страшимир Цанов / Strashimir Tsanov – 238

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Константин Константинов и списание „Звено“
[Konstantin Konstantinov and Zveno Journal]

Александра Антонова / Alexandra Antonova – 246

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

Съботното обучение по български език, литература и странознание в град Кьолн, ФРГ
[Saturday’s Education in Bulgarian Language and Literature at Cologne, Germany]
Вероника Кампф, Любомир Т. Любомиров / Veronica Kampf, Lubomir T. Ljubomirov – 259

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

TEACHER’S EXPERIENCE: A SURVEY OF TEACHERS IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE /
ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ: АНКЕТА С УЧИТЕЛИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

Зад успешните методически импровизации се крият опит, човечност, интелигентност
(На въпросите отговаря Румяна Манева)
[Behind Successful Methodological Improvisations Lie Experience, Humanity, Intelligence
(Questions Meet Mrs. Rumyana Maneva)] – 274

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

INTERVIEW / ИНТЕРВЮ

„Важно е да разберем как човек възприема информацията, как учи езика и как го възпроизвежда“
(интервю с проф. Светла Коева, директор на Института за български език, БАН)
[It is of Great Importance to Understand the Way a Person Perceives Information, Learns a Language and then Reproduces It
(An Interview with Prof. Svetla Koeva, Head of Institute for Bulgarian Language, Bulgarian Academy of Sciences)] – 285

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

PERSONALITIES AND ЕVENTS IN ЕDUCATION AND SCIENCE /
ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА

За приносите  на проф. Кирил Димчев в българистиката (с признателност пред неговия 80-годишен юбилей)
[On Prof. Kiril Dimchev’s Contributions in Bulgarian Studies (In Honor of His 80th Anniversary)]
Илияна Горанова / Iliyana Goranova – 288

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Любомир Георгиев на 85 години
[85-anniversary of Lyubomir Georgiev] – 302

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ

Архиви, прицели  и ерудиции
[Archives, Aims and Eruditions] /
Владимир Атанасов / Vladimir Atanassov – 303

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Стилистиката, или за радостта и отговорността да избираш
[Stylistics or for Gladness and Responsibility to Choоse]
Андреана Ефтимова / Andreana Eftimova – 308

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

„Креативно мислене“ от Мадрид
[Creative Thinking from Madrid] 
Десислава Нейкова / Dessislava Neykova – 311

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

UPCOMING IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE JOURNAL /
ПРЕДСТОЯЩО В СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА”

Българистични четения – Сегед 2015 – 313

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 316


 ГРАЖДАНСКИЯТ ДЕФИЦИТ В СОЦИОКУЛТУРНАТА НОРМА НА ЛИТЕРАТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ

Огняна Георгиева
Тенева Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Филиал Враца

 

Резюме. Статията анализира социокултурните компетентности, заложени в Държавните образователни изисквания за учебно съдържание по литература в средното училище, и изтъква несъответствието им със стандартите за гражданско образование, както и с нуждите на гражданското общество от личности, които мислят критически и са способни да заемат активна и отговорна позиция. Настоява за преформулиране на социокултурните компетентности в нормативните документи с оглед усвояване на социалната роля гражданин.

Keywords: literary education, civic education, socio-cultural norm, civic  values

 

THE CIVIL DEFICITS IN SOCIOCULTURAL NORM IN LITERATURE EDUCATION

Abstract. The article analyzes the socio-cultural competencies determined by the state educational requirements for learning literature in high school. The text emphasizes their inconformity with the standards for civic education as well as with the needs of the civil society for personalities who can think critically and are able to take active and responsible position. This work also insists on reformulating the regulations for socio-cultural competence with regard to adoption of the social role of the citizen.

Dr. Ognyana Georgieva-Teneva, Assoc. Prof. 

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

Branch Vratsa Vratsa, Bulgaria

нагоре


 „ЦАР САМУИЛ“ НА ПЕНЧО СЛАВЕЙКОВ – ЛИТЕРАТУРНИ И ИСТОРИОГРАФСКИ КОНТЕКСТИ

Страшимир Цанов

Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

Университет в Прешов (Словакия)

 

Резюме. Статията е посветена на Пенчо-Славейковото произведение „Цар Самуил“. То е разгледано в контекста на книгата „Епически песни“ и модернистичната естетика на автора. Обърнато е внимание върху идеологическата идентичност на темата за страданието. Направен e паралел между поетическото представяне на средновековния владетел и оценките за него на историографията. Статията аргументира идеята, че Пенчо-Славейковият образ на великия и трагичен цар съответства на доминиращата в историята на българската култура ценностна представа за него.

Keywords: history, literary identity of history, historical truth, pain, power

 

PENCHO SLAVEJKOV’S “TSAR SAMUIL” – LITERARY AND HISTORIOGRAPHICAL CONTEXTS

 

Abstract. The object of this study is Pencho Slavejkov’s poem “Tsar Samuil”. The poem has been analyzed in the context of the book “Epic Songs” and the modernist aesthetics of the author. The ideological identity of the theme of suffering has been the special focus of the study. A parallel has been drawn between Slavejkov’s poetic representation of  the medieval ruler on the one hand, and his evaluation by historiography on the other. The article defends the idea that Pencho Slaveikov’s image of the great and tragic tsar corresponds to the central idea of him in the history of Bulgarian culture.

 

Dr. Strashimir Tsanov, Assoc. Prof.

Konstantin Preslavski University of Shumen 115, Universitetska Str. 9700 Shumen, Bulgaria

нагоре


 КОНСТАНТИН КОНСТАНТИНОВ И СПИСАНИЕ „ЗВЕНО“

 

Александра Антонова
Институт за литература – БАН

 

Резюме. Статията описва публикациите на Константин Константинов в сп. „Звено“ – списание с етапно значение за литературния ни живот със своите само 5 броя в 3 свитъка (януари; февруари – март; април – май 1914 г.). Рецензиите на Константинов за нови творби и книги на Никола Ракитин, Иван Арнаудов, Иван Андрейчин, критическите прегледи на сп. „Българска сбирка“, „Съвременна мисъл“ и „Демократически преглед“, както и литературнокритическият „помен“ за Димитър Бояджиев издават аналитична мисъл и безкомпромисна взискателност, артикулират знакови особености във вижданията му за художествено. Статията представя платформата на списанието чрез концепцията на Константинов, развита в мемоарната му книга „Път през годините“, подчертава и устойчивостта на критическата му преценка по отношение на Никола Ракитин и Димитър Бояджиев (чрез късните им портрети в мемоарния опус). За първи път са анализирани двата белетристични текста на Константинов в сп. „Звено“ – „Нощем“ и „Страници из недовършена повест. Пролог“. Те са прочетени чрез два характерни ключа за Константин-Константиновото творчество – естетика на създаването на картинна (предметна) видимост и възможностите на себеразпознаването, проследени в механизмите на създаване на спомени и припомняния, както и чрез опитите за идентификация чрез другия и другите.

 

Keywords: “Zveno” journal, reviews, stories, memoirs, scenic visibility, selfrecognition, memory, recollection

 

KONSTANTIN KONSTANTINOV AND ZVENO JOURNAL

 

Abstract. The article describes the publications of Konstantin Konstantinov in “Zveno” (“Unit”) journal – an issue of a signifi cant importance with its only 5 numbers (3 books: January; February-March; April-May 1914). Konstantinov’s reviews  concerning new works and books by Nikola Rakitin, Ivan Arnaudov, Ivan Andreichin, his critical reviews of “Bulgarska Sbirka” (“Bulgarian collection”), “Moderna Misul” (“Modern Thought”) and “Democraticheski Pregled” (“Democratic Review”) issues as also the literary critical tribute to Dimitar Boyadzhiev  reveal analytical approach and uncompromising rigor, articulate specifi c features in his views on art. The article presents the platform of  “Zveno” journal through Konstantinov’s concept developed in his memoirs book “Put prez godinite” (“Way Through the Years”), stresses and stability of his critical judgment regarding Nikola Rakitin and Dimitar Boyadzhiev (through their later portraits in the memoirs opus, mentioned before). Konstantinov’s fi ctional texts in “Zveno” – “Noshtem” (“Through the Night”) and “Stranici ot edna nezavurshena povest. Prolog” (“Pages of an unfi nished novel. Prologue”) are analyzed here for the fi rst time. They are read with two typical for Konstantin Konstantinov “keys” – the aesthetics of the “scenic visibility” and the opportunities of self-recognition, followed through the mechanisms of creating memories and recollections, as by the attempts to identify oneself through the other and the others.

 

Dr. Alexandra Antonova, Assist. Prof.

Instistute for Literature Bulgarian Academy of Sciences

52, Shipchenski prohod Blvd. bl. 17, fl . 7 – 8 Sofia, Bulgaria

нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 4, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Математика и информатика“, книжка 3, година LVIII, 2015

Следваща статия

Педагозите всяка година на квалификация

Следваща статия
Педагозите всяка година на квалификация

Педагозите всяка година на квалификация

МОН обмисля промени на матурите

МОН обмисля промени на матурите

Скачените съдове училище и университет

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"