Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 4, година LVII, 2015

от
06-08-2015
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

Обучението по правопис в началните класове. Типология на правописните грешки. Методически указания за работа по преодоляването им
[Teaching the Rules of Orthography in Primary Schools. Typology of Orthographic Errors. Methodological Guidelines to Overcome Them]
/
Галя Христозова / Galya Hristozova – 327

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

„Крадецът на праскови“ на Емилиян Станев – теми, проблеми, сюжет и композиция (изследване на емоциите в образа на Елисавета)
[Emiliyan Stanev’s “The Peach Thief” – Subject, Problems and Structure (an Inquiry Into Emotions in Elisaveta’s Image)] /
Корнелия Василева / Korneliya Vasileva – 346
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

От крайност в крайност: проследяване на женския образ и проблема за различието в културните епохи и направления, 
представени в програмата по литература за Х клас на СОУ
[From Extreme to Extreme: the Female Image and the Problem of Cultural Epochs and Fields’ Differences,0
Presented in Literature’s Program for 10-th Grade in High School] /

Петър Михайлов / Petar Mihailov – 363

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Грамотността е визитната картичка на всеки успешен човек (интервю с Мая Гешева, учител на годината на Синдиката на българските учители)
[The Literacy is the Key for Every Successful Man (Interview with Maya Gesheva, Teacher of the Year of the Syndicate of Bulgarian Teachers)] – 378

 

STUDENTS’ FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ

Разрушената утопия на Христо Смирненски: пътят от „Червените ескадрони“ до „Приказка за стълбата“
[The Destroyed Utopia of Khristo Smirnenski. The Road from “The Red Squadrons” to “The Tale of the Stairs”]
/
Христина Теодосиева / Hristina Teodosieva – 381

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Учебни програми за изучаване на български език, литература и народознание в българското училище за роден език в Будапеща
[Curriculum for Bulgarian Language, Literature and Ethnology in the Bulgarian School in Budapest]
/
Веселина Спасова, Миглена Христова, Никол Танкова / Veselina Spasova, Miglena Hristova, Nikol Tankova – 391

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /  БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

ПЪРВИ МЕЖДУНАРОДЕН ФОРУМ „СВЕТИТЕ БРАТЯ КИРИЛ И МЕТОДИЙ В НАЦИОНАЛНИТЕ МИТОВЕ НА СЛАВЯНИТЕ“ – ВЕНЕЦИЯ, ИТАЛИЯ

Встъпителни думи към участниците в първата кирилометодиевска среща във Венеция
[Introductory Words to the Participants in the First CyrilloMethodian Meeting in Venice] /
Илияна Кръпова / Iliana Krapova – 403

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Култът на Кирил и Методий през Българското Възраждане
[The Cult of Cyril and Methodius in the Bulgarian Revival] /
Кирил Топалов / Kiril Topalov – 406

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

БЪЛГАРИСТИЧНИ ЧЕТЕНИЯ – СЕГЕД 2015

Българистиката в Сегедския университет – история и съвременност
[Bulgarian Studies in Szeged University – History and Modernity] /
Бонка Василева / Bonka Vasileva – 416

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

ГОДИШНА КОНФЕРЕНЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЧУЖБИНА

Една адаптирана разработка на урок по български езикв V клас
[An Adapted Lesson in Bulgarian Language – 5th Grade ] /
Ирина Ботева – Владикова / Irina Boteva-Vladikov – 420

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Проблеми в гимназиалното обучение в българските училища зад граница: препоръки и перспективи
[Problems in the Secondary Education in Bulgarian Schools Abroad: Recommendations and Perspectives] /
Здравка Владова-Момчева / Zdravka Vladova-Momcheva – 430

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТE – 434

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 434


 ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРАВОПИС В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ. ТИПОЛОГИЯ НА ПРАВОПИСНИТЕ ГРЕШКИ. МЕТОДИЧЕСКИ УКАЗАНИЯ ЗА РАБОТА ПО ПРЕОДОЛЯВАНЕТО ИМ.

 

Галя Христозова,
Бургаски свободен университет

 

Резюме. В статията се прави анализ на обучението по правопис в началните класове. Конкретизират се изискванията на учебната програма, основните трудности и проблеми от методическа и лингвистична гледна точка. Правописните грешки се типологизират според лингвистичната наука, към която се отнасят – правописни фонетични грешки, правописни морфологични грешки, правописни синтактични грешки. Предлагат се методически идеи за формирането на правописна компетентност и изграждане на правописна бдителност. Специално внимание се обръща на членуването с пълен и с кратък член.

Keywords: orthography, orthographic competence, orthographic errors, orthographic phonetic errors, orthographic morphological errors, orthographic syntactic errors, use of the short and the full forms of the definite article

 

TEACHING THE RULES OF ORTHOGRAPHY IN PRIMARY SCHOOLS. TYPOLOGY OF ORTHOGRAPHIC ERRORS. METHODOLOGICAL GUIDELINES TO OVERCOME THEM

Abstract. The article analyses how the rules of orthography are taught in primary schools.The requirements of the school curriculum, the main difficulties and problems from the methodological and linguistic points of view are specified. The orthographic errors are classified according to the branch of linguistics they belong to – orthographic phonetic errors, orthographic morphological errors, orthographic syntactic errors.  Some methodological approaches are recommended towards acquiring orthographic competence and building orthographic awareness. Particular attention is paid to the use of the short and full forms of the definite article.

 

Prof. Galya Hristozova, DSc.

Burgas Free University

62, San Stefano Str. 8001 Burgas, Bulgaria


 РАЗРУШЕНАТА УТОПИЯ НА ХРИСТО СМИРНЕНСКИ. ПЪТЯТ ОТ „ЧЕРВЕНИТЕ ЕСКАДРОНИ” ДО „ПРИКАЗКА ЗА СТЪЛБАТА”

 

Христина Теодосиева,
Софийски университет „Свети Климент Охридски”

 

Резюме. Разрушаването на утопичния мит за постигането на новия социалистически ред, като че ли е започнало още преди 1944 г., но това крушение, което трае повече от 4 десетилетия, е видимо в поезията на Христо Смирненски само за 7 години. Пътят от „Червените ескадрони” до „Приказка за стълбата” е изживян на един дъх, а за да се впише в каноните, почти половината от него трябва да бъде изтрит, забранен, забравен или неразбран. В стиховете, подписани с другия псевдоним на Христо Измирлиев – Ведбал, се откриват нови хоризонти на поетическите му способности. 13 негови стихотворения, за първи път публикувани след смъртта му, пък очертават финалните щрихи на образа му в литературата. В края на живота си, повален от туберкулозата, той не се отчайва. Просто изобразява по най-осезаемия начин разбиването на една илюзия.

Keywords:Khristo Smirnenski, socialism, utopia, destruction, satire, postsymbolism

 

THE DESTROYED UTOPIA OF KHRISTO SMIRNENSKI. THE ROAD FROM „THE RED SQUADRONS“ TO „THE TALE OF THE STAIRS“

Abstract.The destruction of the utopian myth of an achievable new socialist order, seems to have begun even before 1944, but this wreckage, which took more than 4 decades, is visible in Khristo Smirnenski’s poetry in just seven years. The road from „The Red Squadrons“ to „The Tale of the Stairs“ is lived in but a breath, and for it to be entered into the canons, almost half of it would have to be obliterated, forbidden, forgotten or misinterpreted. In the poems signed under Khristo Izmirliev’s other pseudonym – Wedball, we discover new horizons of his poetical capabilities. Thirteen of his poems, published posthumously, outlined the finishing touches of his image in literature. At the end of his lifetime, taken down by tuberculosis, he does’n fall into dispair. All he does is to portray, in the most perceivable way, the dismantling of an illusion.

 

Mrs. Hristina Teodosieva
Master student
Sofia University „St Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria


 УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И НАРОДОЗНАНИЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ ЗА РОДЕН ЕЗИК В БУДАПЕЩА

 

Веселина Спасова, Миглена Христова, Никол Танкова,
Софийски университет „Св. Климент Охридски”

 

Резюме. В статията се предлага анализ на учебните програми по български език и литература и по народознание, изработени за целите на обучението по български език като майчин в Унгария. Те са насочени както към постигането на умения на общуване на български език в реални комуникативни ситуации, така и към възпитаването на толерантни междукултурни отношения у учениците.

Keywords: styduing Bulgarian language, Bulgarian language abroad, ethnology

 

CURRICULUM FOR BULGARIAN LANGUAGE, LITERATURE AND ETHNOLOGY IN THE BULGARIAN SCHOOL IN BUDAPEST

 

Abstract. The article offers an analysis of curricula in Bulgarian language, literature and ethnology by the Hungarian Ministry of Education and Culture for the purpose of teaching Bulgarian as a mother tongue in Hungary. They are oriented towards communication skills of the Bulgarian language in real communicative situations and to develop tolerant intercultural relations among students.

 

Mrs. Veselina Spasova, Bachelor Student in Bulgarian Philology

Mrs. Miglena Hrisotva, Bachelor Student in Bulgarian Philology

Mrs. Nikol Tankova, Bachelor Student in Bulgarian Philology

Faculty of Slavic Studies University of Sofia

1504 Sofia, Bulgaria 15, Tsar Osvoboditel Blvd.

нагоре

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 5, година LVI, 2014

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ново място за спорт в града

Следваща статия

Бургас събира бизнес и образовани

Следваща статия
Бургас събира бизнес и образовани

Бургас събира бизнес и образовани

Сила сме и в астрономията

Сила сме и в астрономията

Бургаски математици с отлично представяне в Китай

Бургаски математици с отлично представяне в Китай

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"