Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература" 2016 г.

Български език и литература, книжка 6, година LVIII, 2016

от
28-11-2016
в Съдържание на сп. "Български език и литература" 2016 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Париж: отвъд своето и чуждото. Модернистични интерпретации на големия град
[Paris: Behind Own and Foreign. Modernistic interpretations of the City]
/ Надежда Стоянова / Nadezhda Stoyanova – 559
icon Отвори пълния текст

Музикалният подход и словотворчеството като бумеранг на интелекта
[The Musical Approach and Word Creativity as a Boomerang of intellect]
/ Владимир Стоянов / Vladimir Stoyanov – 568
icon Отвори пълния текст

 

TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Развиване на трансверсални компетентности чрез обучението по литература в VIII клас
[Development of Transversal Competences by Teaching Literature in 8th Grade ]
/ Нели Минкова / Neli Minkova – 579
icon Отвори пълния текст

Развиване на комуникативната компетентност чрез интерактивни методи (работа по проект) в обучението по български език V – VII клас
[Developing Communicative Competence through interactive Methods in Bulgarian Language Teaching (function of teamwork)]
/ Десислава Нейкова / Desislava Neykova – 596
icon Отвори пълния текст

Походът на Ахил в „Илиада“ – поход към славата и завръщане към човечността (Разработка на урок върху 24-та песен на „Илиада“)
[The Crusade of Achilles in “The iliad” – March to Glory and a return to Humanity [Developing Lesson on the 24th Song of “iliad”]
/ Маргарита Илчева / Margarita Ilcheva – 608
icon Отвори пълния текст

„Доброто образование е невъзможно без съвременните технологии”
[Good Education is impossible without Modern Technology]
/ Радка Атанасова / Radka Atanasova – 615
icon Отвори пълния текст

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Проектът „Живописна България“

Въобразяването на София: град, памет и индивид в българската литература на xx и xxi век
[imagining Sofia: City, Memory and individual in 20th and 21st Century Bulgarian Literature]
/ Благовест Златанов, Ане Либиг / Blagovest Zlatanov, Anne Liebig – 617
icon Отвори пълния текст

 

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Стойностен труд по методика на обучението по български език
[Highlevel Analysis on the Methodology of Bulgarian Language Education]
/ Ангел Петров /Angel Petrov – 629
icon Отвори пълния текст

Ценен исторически поглед върху методиката на обучението по български език
[A Valuable Historical Perspective on the Methodology of Bulgarian Language Teaching]
/ Диана Иванова / Diana Ivanova – 632
icon Отвори пълния текст

Представяне на Официалния правописен речник на българския език. Глаголи
[Presentation of Official Dictionary of Bulgarian Language. Verbs]
/ Лилия Крумова-Цветкова / Lilia Krumova-Tsvetkova – 638
icon Отвори пълния текст

България между традицията и иновациите
[Bulgaria between Tradition and innovation] – 643
icon Отвори пълния текст

 

ANNUAL CONTENTS OF BULGARIAN LANGUAGE AND LiTERATURE SCIENTIFIC JOURNAL
[ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“] – 644

READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS/В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 650

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 652


ПАРИЖ: ОТВЪД СВОЕТО И ЧУЖДОТО. МОДЕРНИСТИЧНИ ИНТЕРПРЕТАЦИИ НА ГОЛЕМИЯ ГРАД
Надежда Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. В българското литературознание проблемът „свое – чуждо“ многократно е бил извеждан като същностен при изучаването и преподаването на българския модернизъм. Настоящият текст се усъмнява в това, като стъпва на някои от най-популярните интерпретации на Париж в българската литература. Големият град се разглежда отвъд противопоставянето „свое – чуждо“; той е „друго пространство“, хетеротопия (Фуко), чиято функция би следвало да върне отново субекта към себе си. Коментират се произведения на канонични автори, като Атанас Далчев, Елисавета Багряна, Николай Лилиев и др.
Keywords: Bulgarian literature, Modernism, Paris, Atanas Dalchev, heterotopias

PARIS: BEHIND OWN AND FOREIGN. MODERNISTIC INTERPRETATIONS Of THE CITY
Abstract. in Bulgarian literary history the problem “own – foreign” is repeatedly displayed as essential for learning and teaching Bulgarian modernism. This article is questioning this opinion and for the purpose it focuses on the most popular interpretations of Paris in Bulgarian literature. The metropolis is seen beyond the opposition “own – foreign”; it is “other space”, heterotopia (Foucault) and its function is to make the subject refer back to him/herself. Some canonical works by Atanas Dalchev, Elisaveta Bagriana, nikolay Liliev and others are commented.

Dr. Nadezhda Stoyanova, Assist. Prof.
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd. Sofia, Bulgaria
E-mail: nadezhda.sto@gmail.com

нагоре


МУЗИКАЛНИЯТ ПОДХОД И СЛОВОТВОРЧЕСТВОТО КАТО БУМЕРАНГ НА ИНТЕЛЕКТА
Владимир Стоянов
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Резюме. В статията се въвежда понятието солфеж не само за да се означи специалната образователна и възпитателна наука в музиката, но и като метод за изучаване, преживяване и посвещение в азбуката на езика и литературата. За целта се изследва как чрез музикалния подход се създават думи, създаващи музикални пълнежи в словото. Главните цели и задачи на словесния солфеж е да открои усвояването и практическата реализация на хармоничната музика на езика, съобразена с националната и индивидуалната езикова тоналност
Keywords: solfeggio, music, alphabet of language, figurative rhythmic, language tonality, literature, harmonic

THE MUSICAL APPROACH AND WORD CREATIVITY AS A BOOMERANG OF INTELLECT

Abstract. The article introduces the notion of solfeggio not only to refer to special education and educational science in music, but also as a method of study, experience and dedication in the alphabet of language and literature. For this purpose is explored how through musical approach are created words, formed by sound assimilation of actions; constructed as unmeaning musical fillings; sound imitations of the voices of animals with specific meaningful goal – bleating; sound imitation of the work of individual objects or equipment. The main objectives of verbal solfeggio is to identify learning and practical realization of harmonic music of language in its semantic and figurative rhythmic, taking into consideration the national and individual language tonality.

Mr. Vladimir Stojanov
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
25 D, Evlogi Georgirev St.
9000 Varna, Bulgaria
E-mail: vl_stoyanov@abv.bg

нагоре


РАЗВИВАНЕ НА КОМУНИКАТИВНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ ЧРЕЗ ИНТЕРАКТИВНИ МЕТОДИ (РАБОТА ПО ПРОЕКТ) В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК V – VII КЛАС

Десислава Нейкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
32. СОУ „Климент Охридски“ – София

Резюме. Предлаганият кратък текст разглежда понятието интерактивни методи, като ги вписва в контекста на обучението по български език и литература в прогимназиален етап (V – VII клас). Предложени са модели за работа, при които се наблюдава доколко е ефективно взаимодействието между участниците в педагогическата комуникация, в която се прилагат различни педагогически практики.
Keywords: interactive methods, skills, communicative competence, teamwork, Bulgarian language learning

DEVELOPING COMMUNICATIVE COMPETENCE THROUGH INTERACTIVE METHODS IN BULGARIAN LANGUAGE TEACHING IN 5.-7. GRADE (FUNCTION Of TEAMWORK)

Abstract. The text examines the concept of interactive methods linking them in the context of education in Bulgarian language and literature at the lower secondary level (V – Vii grade). The suggested working models show how effective is the interaction between the participants in educational communication, which apply different pedagogical practices.

 

Ms. Desislava Neykova, PhD student
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
E-mail: d_p_neikova@abv.bg

нагоре


ВЪОБРАЗЯВАНЕТО НА СОФИЯ: ГРАД, ПАМЕТ И ИНДИВИД В БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУПА НА ХХ И XXI ВЕК

Авторски колектив
Научен ръководител: Благовест Златанов
Участник: Ане Либиг Хайделбергски университет, Институт по славистика

Резюме. Интердисциплинарното поле между научните подходи, фокусиращи се върху паметта, и литературознанието е относително нова изследователска област, която веднага привлече вниманието на учени от различни сфери. В областта на българската литература обаче все още липсват обхватни изследвания. Статията представлява пръв ориентировъчен опит в тази посока. Анализирайки три български литературни произведения – „Смъртен сън“ на Чавдар Мутафов, „Преди да се умре“ на Димитър Коруджиев и „Дзифт“ на Владислав Тодоров, с оглед на съотнасянето между град, памет и индивид, настоящото изследване предлага тематично ограничено, но интензивно вглеждане в пространствата на паметта в модернистичната и съвременната българска литература.
Keywords: memory and literature, literature and the individual, cityscapes in literature, memoryscapes

IMAGINING SOFIA: CITY, MEMORY AND INDIVIDUAL IN 20TH AND 21ST CENTURY BULGARIAN LITERATURE

Abstract: The interdisciplinary field of memory studies and literary science is a relatively new research subject that immediately attracted the attention of scholars from across various areas. in the case of Bulgarian literature, however, no comprehensive study has yet been attempted. This article strives to make a first, tentative contribution in this direction. By analysing three Bulgarian literary works – Čavdar Mutafov’s Smărten săn, Dimităr Korudžiev’s Predi da se umre and Vladislav Todorov’s Dzift – with regard to their interrelationship between city, memory and individual, this paper offers a thematically limited, but concise glimpse into some of the manifestations of a memoryscape in modernist and contemporary Bulgarian literature.
Dr. Blagovest Zlatanov, Assos. Prof.
Institute for Slavic Studies University of Heidelberg
6, Schulgasse 69117
Heidelberg, Germany
Anne Liebig, PhD Student
University of Edinburgh
61/1, ratcliffe Terrace EH9 1SU
Edinburgh, Scotland
Е-mail: s1650373@sms.ed.ac.uk

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LVIII, 2016 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LVIII, 2016 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 3, година LVIII, 2016 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 4, година LVIII, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

сп. „История“, книжка 6, година XXIV, 2016

Следваща статия

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 9, 2016

Следваща статия

Педагогика, година LXXXVIII, книжка 9, 2016

Философия, година XXV, книжка 4, 2016

Верните мускетари на книгата

Верните мускетари на книгата

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"