Романтическата парадигма в „Балада за Георг Хених“
Проф. д.п.н. Адриана Дамянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-1A
Резюме. Текстът изхожда от някои предизвикателства, пред които актуалните учебни програми по литература за втория гимназиален етап изправят ученето и преподаването на този компонент от предмета български език и литература…
Какво, колко и как чете българският ученик (у нас и по света)? (Анализ на данни от анкетно проучване)
Проф. д-р Ангел Петров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-2A
Резюме. В статията се представят резултати от анализ на анкетно проучване, свързано с проблеми на читателските практики на ученици (5. – 12. клас), обучавани в средни училища в България и в неделни български училища в чужбина…
Нагласи на ученици и студенти за използване на аудиокниги (Проучване)
Доц. д-р Деспина Василева
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-3D
Резюме. Статията е насочена към ролята на аудиокнигите в читателските практики на ученици и студенти. Проследени са възможни рискове и ползи от употребата на аудиокниги…
„Те не четат!“… А ние?
Доц. д-р Наталия Христова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-4N
Резюме. Статията фокусира вниманието си върху изтласкването на субективния учеников читателски опит, настъпило в последните няколко десетилетия в резултат на доминацията на центрираните върху текста аналитични литературнообразователни подходи в гимназиалното образование…
Нагласи и предпочитания за четене сред учениците в България и в чужбина
Доц. д-р Антония Радкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-5A
Резюме. Статията разглежда и сравнява навиците, предпочитанията и отношението към четенето сред българските деца, живеещи в чужбина, в съпоставка с тези на техните връстници в България…
Къде четат българските ученици?
Гл. ас. д-р Аглая Маврова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-6AM
Резюме. Въз основа на данни от анкетно проучване в статията се анализират места за четене на българските ученици в „епохата на постграмотността“…
За разбираемостта и разбирането на литературата
Д-р Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s -7MP
Резюме. В настоящото изложение ще анализираме сегмент от мащабно анкетно проучване, проведено в рамките на проекта „Читателски практики на българските ученици (у нас и по света)“…
Читателски навици и отношение към четенето на българските ученици в Р България и в чужбина (Анализ на данни от анкетно проучване)
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-8E
Резюме. В статията се анализират данни от анкетно проучване, фокусирано върху актуалните читателски практики на българските ученици в Р България и в чужбина…
ChatGPT и влиянието му върху умението за четене
Стойка Чакърова
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
Факултет по славянски филологии
https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-9S
Резюме. В статията се коментират възможните ефекти върху развитието на уменията за четене на учениците при използване на ChatGPT…