Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Tърсени диалози

в Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Национална програма насочва средства към партньорството учители – родители

Снимка Владимир Риболовски
Министър Красимир Вълчев

Татяна ДИКОВА

 

През 2020 г. ще заработи национална програма, която ще подкрепи финансово добри политики и инициативи за партньорство между родители и училище. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той се включи в инициативата на асоциация „Родители“ за представяне на резултатите от нейно проучване, чиято цел е да се картографират социалната среда в училище и взаимоотношенията между училище и родители. Инициативата стана повод и за дискусия, в която се включиха зам.-министър инж. Таня Михайлова, началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева, директори на училища, учители, родители.

Екипът, провел изследването, търси отговор на въпросите как основни участници в образователния процес възприемат общуването помежду си; как оценяват социалната среда в училище и кои са факторите, които я формират; кои са добрите практики на взаимодействието родители – учители.

Министър Вълчев сподели, че редица изследвания категорично показват, че две трети от родителите вярват на учителя и на училището. Разбира се, има и незаинтересовани родители. Но партньорството ще бъде полезно, когато вниманието се насочи към онези, които искат да работят с училището. „За съжаление, липсва онази база от ценности, на която да стъпи взаимодействието училище – родители“, коментира министър Вълчев. И допълва, че съблюдаването на правилата и дисциплината са сърцето на училищната общност. И трябва да се говори за тях непрекъснато.

А темата за дисциплината, за реда и правилата и тяхното прилагане трябва да бъде обект на разговор на всяко училище с родителската общност.

Проблемът е в това, че учител и родител най-често си комуникират, когато възникне проблем. Точно проблемите обаче най-често са повод за конфликт между тях. На практика т.нар. проблемни ученици не надхвърлят десетина процента, но с тях учителят ангажира 90 на сто от усилията си.

Другият проблем са т.нар. родители от дистанция, а това означава, че детето расте без реална семейна среда. Следва групата на незаинтересованите родители. И за щастие, най-многобройна е тази на типичните родители – те искат да работят и да бъдат партньори на училището, но то не ги използва.

„Трябва да насърчаваме добрите практики за съвместна работа на родители и училище. Инструментите, с които МОН може да въздейства, са два – нормативен и финансов. Записът в един нормативен акт често избива във формализъм. Не искаме да се попълват документи, а да има реална училищна политика, да има индивидуален разговор с всеки родител. Формално може да има n на брой родителски срещи, а всеки учител – консултации. Но родителят очаква личен разговор с учителите“, напомня министър Вълчев. И добавя, че от родителите се очаква те да подкрепят педагозите.

Към последните е насочен и най-големият ресурс от бюджет 2020, както и към най-добрите ученици, за да се мотивират и да изберат учителската професия. Министър Вълчев припомни, че става дума за ръст от 360 млн. лв. за възнагражденията на днешните учители. Средното увеличение на възнагражденията ще бъде около 18%. Или 1,380 млрд. лв. в повече спрямо 2017 г. за четиригодишния период, за да се достигне двойното увеличение на възнагражденията. 1085 лв. трябва да стане през 2020 г. минималната учителска заплата.

Новата 2020 г. ще донесе и национални програми за висшето образование. Част от десетмилионния бюджет ще бъде насочена към програма в подкрепа и модернизиране на педагогическите специалности, нови учебни програми и нова визия за подготовката на учители, умението да се прилага компетентностният подход в обучението на учениците, както и да се работи в среда на билингви.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: АКЦЕНТ на броя
Споделяне48TweetСподеляне
Предишна статия

Парите за образование и наука растат

Следваща статия

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Следваща статия
Снимка ОУ „Яне Сандански“

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Снимка ПГГСД – Варна

Делници и празници

Снимка Владимир Риболовски

Школо, по-старо от Третата българска държава

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2020 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII
  • Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2019 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2019, година XXI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2019, година XXI
  • „От рецептата на баба до олеиновия сапун“ – формиране на познавателния интерес и развитие на творческите търсения
  • Влияние на академичния стрес върху устойчивостта и академичната ангажираност в процеса на учебно-професионалната подготовка при студенти първокурсници
  • ЦЕРН – една сбъдната мечта
  • Дуалното обучение – мираж или реалност, реалност и перспектива
  • Интерактивните методи в преподаването на предмети от философския цикъл
  • Тайнството на маските – урок върху комедията на Молиер „Тартюф“
  • Гората – очарованието на живота
  • Споделяне на десетгодишен опит и добри практики в работата с ученици със специални образователни потребности в ПГГСД „Николай Хайтов“
  • Ролята на европейските проекти в повишаване привлекателността и качеството на професионалното образование
  • Извънкласните дейности – форма за приобщаване на всички ученици в училище
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG