Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2019 Брой 49, 2019

Как се преподава български на деца билингви

в Брой 49, 2019

През 2020г. стартира програма за обучение на учителите в нашите училища в чужбина за обмяна на доказани образователни практики

Татяна ДИКОВА
Наш специален пратеник
София – Истанбул

През последните години Министерството на образованието и науката активизира политиките за образование на българите зад граница. Една от най-добре структурираните и консолидиращи политики с българските общности в чужбина са неделните училища.“ Това сподели с над
50-те участници в първия балкански форум „Стратегии за изучаване на българския език в многоезична среда“ заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева. Форумът – в един необикновен формат, се проведе при домакинството на Българското училище „Св. св. Кирил и Методий“ към Българската екзархия в Истанбул. Какво е необикновеното във формата – в дискусиите по темата се включиха както учители от България, които работят с билингви, така и техни колеги от Румъния, Сърбия, Северна Македония, Гърция, Турция.
Зам.-министър Сачева съобщи и новината – през следващата година ще стартира национална програма за обучение на учителите в българските училища в чужбина за обмяна на образователни иновации и за организиране на форуми за споделяне на доказани практики за работа с деца билингви. „Финансирането за обучението на младите ни сънародници през тази учебна година ще надхвърли 15 млн. лв.“, припомни още Деница Сачева.
В работата на форума се включиха Н.Пр. Ангел Ангелов – генерален консул на България в Истанбул, народният представител Тома Томов, председателят на Синдиката на българските учители д-р ик.н. Янка Такева, представители на Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ), Христо Копано – член на настоятелството на „Българска екзархия“, директори на дирекции в МОН.
Българските училища зад граница, подпомагани методически, организационно и финансово от МОН по ПМС №90 от 2018 г. и по Националната програма „Роден език и култура зад граница“, вече са над 400 в 50 държави. В тях преподават повече от 2000 учители. Децата, учениците и кандидат-студентите в тези училища са над 50 000, като повече от половината участват в допълнителни училищни дейности.
Освен образователни неделните ни училища отдавна са и културни центрове, притегателно място за хората по света с български корени. Сред техните „ученици“ са и хора на всякаква възраст, които искат да научат езика на своите далечни деди, на съпрузи и съпруги.
„Дойде време да поговорим за по-сериозни неща, свързани с обучението на учениците в неделните ни училища. И това са подготовката, стратегиите, възможностите, които имаме, за обучението по български език и професионалната перспектива, която даваме на децата в българските училища – сподели с участниците във форума Наталия Михалевска – директор на дирекция „Образование на българите зад граница и училищна мрежа“ в МОН. – Мотивацията и на родители, и на деца да посещават училище, е от изключително значение, особено в гимназиалния етап. Този форум е точно за това – да споделим пътищата, усилията, трудностите, да провокираме разговор за проблемите, пред които сме изправени. Предлаганият за първи път формат на работа не е случаен. И в България, и в неделните ни училища колегията е изправена пред сходни предизвикателства за работа с деца билингви, за работа в различна културна среда.“
В специални презентации своя опит за работа с деца, чийто майчин език не е българският, споделиха учители, директори от неделни училища в балкански страни и експерти от регионални управления на образованието. Специална сесия бе посветена на съдържанието на предучилищното и училищното образование.
Участниците във форума са категорични: българският език създава чувство за принадлежност и самочувствие. Той учи детето да общува ефективно. Ключ е към българската култура, развива творческото мислене. Всички си пожелаха балканският форум да стане традиция, да се разшири обхватът на участниците с представители на Министерството на културата и с училища от други страни. Участниците във форума препоръчват във второто му издание да се покажат заснети реално проведени уроци и да се предоставят работни материали от конкретни педагогически практики.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Академична мрежа
Споделяне34TweetСподеляне
Предишна статия

Науката и образованието градят мостове

Следваща статия

Когато в зеницата се отразява науката

Следваща статия
Институт по роботика – БАН

Когато в зеницата се отразява науката

Обучиха 20 учители посланици

Сменяме изпитните формати

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2020 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG