Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 9, 2020

Защо казваме ГОРА, а не ЛЕС?

в Брой 9, 2020

Палмира ЛЕГУРСКА*

 В старобългарски думата гора означава планина. Това значение е запазено в названия като Средна гора или Загоре – местност отвъд планините. Когато славяните идват на Балканския полуостров, почти цялата територия на страната ни е била покрита с гори.

Всеки език описва природата, в която живее съответният народ. Така в старобългарски пък има многобройни названия за различните видове гори.

Думата лѣсъ е най-общият термин, който живее в названията Лясковец и Леско̀въц (сега Лесковац в Сърбия). Влажните гори, най-често край реки, са били обозначавани като лѫгъ. Названието е запазено в топоними като Лъговица, Осенов лаг, Рани луг. Там, където реките са лъкатушели, са се образували заливани от вода поляни – лъки. За това напомнят имената Широка лъка, Лакатник и Лъки.

Названията на отделните видове дървета са отразени в селищни имена като Дъбник, Брестовец, Върбица, Брезник, Осиковица (осика ‘трепетлика’), Буковлък, Оряхово, Габрово, Борован и др.

По нашите земи отрано е започнало разчистването на горите, за да се разшири орната земя. Горите са били изсичани, горени, изтребвани, за което свидетелстват местни имена като Горелище, Палевина, Сечина, Голосек, Требич. Гори се запазват по високите планински места, негодни за земеделие. Названието гора се пренася и върху масивите от дървета.

През лятото в низините тревата изгаря и в търсене на сочна паша пастирите се отправят към високите места. През зимата планините са затрупани със сняг и пашата е в полето. В украинския език думата полонина означава планинско пасище, а на чешки planina е поле. Но у нас думата планина започва да се свързва с високите пасища с тучна трева и така планина измества думата гора.

Историческото развитие на двете думи отразява стопанската дейност, довела до промяна на естествения ландшафт.

 

* Доц. д-р Палмира Легурска работи в Секцията по етнолингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Написаното остава
Споделяне12TweetСподеляне
Предишна статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII

Следваща статия

Българите в Бостън си купиха сграда за културен център

Следваща статия
След 65 години – срочни трудови договори

Българите в Бостън си купиха сграда за културен център

Въздесъщият полипропилен

Въздесъщият полипропилен

Най-топлият  януари  е регистриран тази година

Най-топлият януари е регистриран тази година

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2020 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2020, година XXII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII
  • Годишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2019 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2019, година XXI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2019, година XXI
  • „От рецептата на баба до олеиновия сапун“ – формиране на познавателния интерес и развитие на творческите търсения
  • Влияние на академичния стрес върху устойчивостта и академичната ангажираност в процеса на учебно-професионалната подготовка при студенти първокурсници
  • ЦЕРН – една сбъдната мечта
  • Дуалното обучение – мираж или реалност, реалност и перспектива
  • Интерактивните методи в преподаването на предмети от философския цикъл
  • Тайнството на маските – урок върху комедията на Молиер „Тартюф“
  • Гората – очарованието на живота
  • Споделяне на десетгодишен опит и добри практики в работата с ученици със специални образователни потребности в ПГГСД „Николай Хайтов“
  • Ролята на европейските проекти в повишаване привлекателността и качеството на професионалното образование
  • Извънкласните дейности – форма за приобщаване на всички ученици в училище
  • Балконът – моята градина
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG