Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.

Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
30-11-2020
в Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.
A A

MЕТОДИКА И ОПИТ

Приложение на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза и контрол на COVID-19

Резюме. В сравнение с традиционните отчети и статистика на място, приложението на анализ на големи данни при предотвратяване на зараза може да намали използването на работна сила и материални ресурси, като понижава риска от лично укриване. Той може също ефикасно да идентифицира и локализира предполагаеми пациенти, като се информират техните контакти, за да се самоизолират. Този метод може да помогне на работата на медицински и обществени работници и да намали риска от инфекция. Методологията работи успешно при намаляване на общата изолация и насърчаване на възстановяването на икономическите дейности.
Ключови думи: контрол на COVID-19; корелационен анализ; моделиране и показване на пространствени данни

Владимир Владимиров
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Същност и основни характеристики на професионалното прегряване, или т.нар. синдром бърнаут. Кога и защо прегряваме в учителската професия?

Резюме. В тази статия са представени определения за професионалното прегряване – т.нар. бърнаут. Дават се отговори на въпросите: Кои хора са най-застрашени от синдрома на прегряването? Кои са рисковите групи, застрашени от бърнаут? През какви стадии преминава професионалното прегряване? Кога и защо прегряваме в учителската професия и кои са симптомите на прегряване? Какви са стратегиите за справяне със синдрома на бърнаут, които могат да се прилагат в учителската професия? Каква е превенцията на професионалното прегряване при учителите?
Ключови думи: бърнаут; професионално прегряване; рискови групи; стадии на прегряване; симптоми на прегряване; учители; превенция

Таня Яначкова
Инженерно-педагогически факултет – Сливен, Технически университет – София
Основно училище „Никола Прокопиев“ – с. Сборище, област Сливен

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ

Европейски политики и инструменти в професионалното образование и обучение, ориентирани към развитие на умения

Резюме. В статията е направен обзор на някои стратегически документи на европейско ниво, които дефинират развитието на умения като приоритет на професионалното образование и обучение. Специално внимание е отделено на представянето на Европейската система за трансфер на кредити в професионалното образование и обучение (ECVET) като инструмент за улесняване прозрачността и сравнимостта на професионалните квалификации. Ролята на ECVET е обвързана с Европейската програма за умения и перспективите за зелен и цифров преход. На базата на Европейския индекс на уменията се правят изводи за необходимостта от ориентиране през целия живот и изграждане на партньорство между всички заинтересовани страни за развитие на умения, повишаване на професионалната квалификация за осигуряване на конкурентоспособна работна сила.
Ключови думи: професионално образование и обучение; единици резултати от учене; професионални умения; ECVET

1)Силвия Цветанска, 2)Емилияна Димитрова, 3)Иванка Михайлова
1)Софийски университет „Св. Климент Охридски“
2)Национална агенция по професионално образование и обучение
3)Център за развитие на човешките ресурси

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимназия по икономика – Перник

Относно някои иновативни практики в преподаването по история и цивилизации

Резюме. Съвременното обществено развитие поставя нови задачи и предизвикателства пред образованието, за да се постигне пълноценна адаптация на младите хора в условията на ускорено развитие на електронните технологии и комуникации. В предходните години към иновации се стремят преди всичко преподаватели, за които традиционната система не отговаря на техните очаквания и нагласи. В педагогиката съществуват различни класификации на методите на обучение, но нас ни интересуват тези, насочени към активно участие на обучаемия в процеса на обучение и свързани с творчески задания и активен диалог между ученика и учителя. С използването на ИКТ се постига задълбоченост в осмислянето на историческите процеси и събития, повишаване на мотивацията чрез изграждане на собствена стратегия за учене, ново ниво на усвояване на компетентностите, диференцирано обучение. В случая се демонстрират възможностите за внедряване на иновативно обучение по история и цивилизации с използване на облачното приложение за съвместна работа Google Drive/Диск, както и част от интегрираните с него директни приложения в облака: Google Slides/Презентации, Google My Maps, Google Jamboard, които са особено удачни при възлагането на практическо приложни задачи.
Ключови думи: история и цивилизации; компетентност; информационни технологии; проектен метод; интерактивни методи; иновации; диференцирано обучение; мотивация за учене; облачни приложения

Асен Тимофеев
Професионална гимназия по икономика – Перник

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Бинарният урок разкрива връзката между история и право

Резюме. Целта на тази статия е да разкрие ролята на бинарните уроци за задълбочаване на знанията и повишаване уменията и компетентностите на учениците по различни учебни предмети. Реализирането на междупредметни връзки в процеса на обучение повишава възможността за усвояване на ключови компетентности от учениците, така необходими за постигане на високи образователни резултати и в бъдеще, използването им при определена професионална роля. Бинарните уроци се прилагат по-рядко в педагогическата практика, тъй като са по-трудни за реализиране както по отношение на планирането, така и от организационна гледна точка. В статията е представена добра педагогическа практика, при която в бинарен урок е демонстрирана пряката връзка между историята и правото, която учениците трудно биха разбрали по друг начин. Акцентът е върху дейността на учениците и работата им с исторически и със съвременен юридически документ. Представени са основните стъпки при планиране и провеждане на урока, така че практиката лесно да бъде възпроизведена.
Ключови думи: бинарен урок; знания; умения; компетентности; учебни предмети

Евдокия Любомирова, Николина Димитрова
Професионална гимназия по икономика – Перник

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Развиване на функционалната компетентност на учениците чрез обучението по български език

Резюме. В статията се обосновават идеи за осмисляне на понятието фукционална компетентност като елемент на комуникативната компетентност на личността. Предложен е авторски теоретичен модел, в който са положени в йерархична последователност уменията и компетентностите, които позволяват на обучаваните да прилагат знания и опит, придобити в училище, в многообразие от ситуации за справяне с конкретни житейски проблеми. Целта е този модел да стане база за конструиране на методически дейности за развиване на функционалната компетентност на учениците на занятията по български език. Предложен e тестов вариант, при които към даден източник на информация са формулирани задачи за четене. Подрастващите усъвършенстват уменията си за намиране, обработване и използване на информация с цел решаване на комуникативни задачи.
Ключови думи: функционална компетентност; комуникативно ориентирано обучение; български език

Евелина Миланова
Професионална гимназия по икономика – Перник

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


В настоящия брой представяме: Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Интерактивни методи на обучение по български език VIII – XII клас

Резюме. В настоящото изследване се представят същността и функциите на интерактивните методи в учебния процес. Показано е как чрез тях се формират различни умения – комуникативни, социокултурни и лингвистични, в обучението по български език. Провеждането на учебните занятия в интерактивен формат стимулира активността, задълбочава уменията и дава възможност за по-добро разбиране на лингвистичните знания.
Ключови думи: теория; иновация; език; български; презентация; клас

Биляна Николова
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Иновации в дидактиката на географията

Резюме. В текста се описват теоретичните основи на иновационните процеси в географското образование. Обхваната е терминологичната същност с акцент върху взаимовръзките „традиция – иновация“. Разграничени са понятията иновация, педагогическа иновация, иноватика и педагогическа иноватика и връзката им с презентациите на географско съдържание. Представят се емпирични проучвания за употребата на електронните образователни ресурси, в частност презентациите и тяхната мултимедийна визуализация. Парадигмата на автора заключва вижданията за внедряването на иновациите в географското образование чрез дидактическите умения на един млад учител.
Ключови думи: теория; иновация; традиция; презентация; география

Йордан Адолфов
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Очерци за любовта и жените на българската поезия от XX век

Резюме. Това е един кратък (твърде кратък) очерк, представяне на българските поетеси от ХХ век. Тази област подлежи на изследване и всъщност не е разкрила своите тайни. А нима някога женските тайни ще бъдат разкрити? Женствеността в нейната нежна сила, женското начало като форма на живот и бъдеще – поетесите на ХХ век поставят много въпроси, дават страшни и чувствени изповеди, подготвят литературата за нейния разцвет. Готови ли сме за тях? Готови ли сме за техните пътища и истини? Този очерк е само мъничка част от света на българската поезия, излязла от перото на жените на ХХ век.
Ключови думи: любов; жена; поезия; ХХ век

Борислава Иванова Грозева
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Професионално образование“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII

Следваща статия

Сп. „История“, книжка 6/2020, година XXVIII

Следваща статия

Сп. „История“, книжка 6/2020, година XXVIII

Сп. „Философия“, книжка 4/2020, година XXIX

Сп. „Педагогика“, книжка 9/2020, година XCII

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"