Editorial
МЕТОДИКА И ОПИТ
Педагогическото взаимодействие родители – деца – учители – основа за пълноценно развитие на детската личност в предучилищна възраст
Вержиния Савова
1. ДГ „Щастливо детство“ – Монтана
https://doi.org/10.53656/voc22-11peda
„Щастието и просперитетът на едно дете зависят
от пълноценното и планомерно взаимодействие
на родителите с образователната институция.“
Резюме. В статията се разглежда педагогическото взаимодействие родители – деца – учители като основа за пълноценното развитие на детската личност в предучилищна възраст…
Българска адаптация на скалата на Орегон за измерване на професионални интереси
Доц. Ева Папазова
Институт за изследвания в образованието
https://doi.org/10.53656/voc22-13bulg
Резюме. Статията представя адаптацията на Скалата на Орегон за
измерване на професионалните интереси (ORVIS, Pozzebon et al., 20010b) за български условия с извадка от 291 изследвани лица на възраст от 18 до 35 години. Установи се висока надеждност на въпросника както за цялата скала, така и по отделните подскали. Статистическите анализи и процедури показват,
че инструментът е надежден и валиден за български условия. Скалата е подходяща за кариерно ориентиране при ученици в горен гимназиален курс и студенти.
Ключови думи: кариерни интереси; въпросник; адаптация; ученици;
студенти
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Храненето като компонент на спортната подготовка
Доц. д-р Мая Чипева
Технически университет – София
https://doi.org/10.53656/voc22-14hran
Резюме. Храненето е основен компонент на спортната подготовка, на който трябва да се обърне специално внимание. То е основополагащо още в най-ранна възраст за всеки спортист…
СТЪПКИ КЪМ УСПЕХА
Бинарните уроци по физика и астрономия
Таня Ганева Ганева
СУ „Любен Каравелов“ – Димитровград
https://doi.org/10.53656/voc22-15bina
Резюме. Чрез интегриране на дейностите по STEM в учебните области на децата се предоставя възможност за развитие на умения, необходими за адаптация в динамично развиваща се прагматична и технологична среда…
Йовковият ,,Серафим“ и онлайн обучението
Нели Минкова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
https://doi.org/10.53656/voc22-16yovk
Реюме. Статията представя урок, проведен в електронна среда, в който обучаемите екипно работиха за създаването и обсъждането на видеодраматизация на изучавана творба…
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Модел за проектно базирано обучение в пресечната точка на общото и професионалното образование
Днес представяме: ПГ по икономика и туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич
Д-р Бистра Таракова
ПГИТ „Проф. д-р А. Златаров“ – Петрич
https://doi.org/10.53656/voc22-17mod
Резюме. Проектно базираното обучение центрира образованието около личността на ученика…
Изграждане на позитивни нагласи за предприемачество и социална активност чрез иновативната обучителна система ILS (Innoschool)
Анелия Попова, Мария Костадинова
ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич
https://doi.org/10.53656/voc22-18izg
Резюме. Концептуализацията на предприемачеството като компетентност е изключително важна за постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж в контекста на европейските политики…
Трудно ли е порастването в историята
Иво Точевски, д-р Бистра Таракова
ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич
https://doi.org/10.53656/voc22-19istr
Резюме. Постмодерната дидактическа парадигма разчита на контекстността, на взаимните връзки в хода на педагогическото взаимодействие, на разнообразието в стиловете на учене и методите на обучение, на променящата се учебна среда…
Практическото обучение в реална работна среда – предпоставка за качествено професионално образование (на основата на опит в практическото обучение по професия „ресторантьор“)
Мария Илиева, Красимир Илиев
ПГИТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Петрич
https://doi.org/10.53656/voc22-195pr
Резюме. В Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030) като една от 9-те приоритетни области за развитие е заложена реализацията на професиите на настоящето и бъдещето…