Предпочитания към конкуриращи се темпорални форми в подчинени изречения в съвременния български език. Анализ на данни от анкетно допитване
Красимира Алексова, Данка Апостолова,
Яна Сивилова, Ласка Ласкова,
Михаела Москова, Диана Андрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“,
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-1A
Резюме. В тази публикация се представят и коментират резултатите от непредставителна анкета, проведена с 3166 носители на българския език като първи с цел изследване на предпочитанията на респондентите към конкуриращи се темпорални форми на глагола в различни видове подчинени изречения, когато контекстът е изразил темпорални признаци, които би трябвало да носи глаголът в подчиненото изречение при съгласуване на времената в главното и подчиненото изречение…
виж повече
Хиперфункции на възрожденския текст. Към въпроса за началата на новобългарския книжовен език
Владислав Миланов
Софийски университет „Свети Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-2V
Резюме. Статията е посветена на спецификата на посланията във възрожденските текстове. Идеята е да се проследи сложното съотношение между съдържание и реч във възрожденските текстове…
Опозицията свое – чуждо в говора на българите католици от Белене в лексикални примери
Магдалена Абаджиева
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“,
Българска академия на науките
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-3M
Резюме. Настоящата статия разглежда две лексеми от говора на българите католици от Белене, произлизащи от обреди и танци на православното население в града, чрез които се назовават неприемливи действия…
Подир сянката на Дебелянов
Татяна Ичевска
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски”
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-4T
Резюме. Георги Райчев изпитва непрекъснатата потребност да си спомня и да разказва за своя приятел Дебелянов и го прави, на практика, до края на живота си…
Социализация и ресоциализация на „дивите“ деца (върху примери от фолклорни и литературни произведения)
Даниел Полихронов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“,
Факултет по педагогика
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-6P
Резюме. В статията е интерпретиран проблемът за социализацията и ресоциализацията на „дивите“ деца върху примера на реални житейски истории, фолклорни и литературни произведения…
Образи на времето във възрожденската поезия
Елена Гетова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-5G
Резюме. Изследването проследява проявленията на темпоралните маркери (година, ден, час, минута, миг) във възрожденската поезия…
Върху възможностите на поезията, превърнала се в музика. Опити с автори, част от програмата за задължителна и за профилирана подготовка
Ирена Димова-Генчева
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-7D
Резюме. Предложеният текст разглежда връзката между стих и музика в контекста както на популярната българска песен, така и на самото лирическо изкуство…
Възприемането и осмислянето на художествен текст в начален етап на основната степен на образованието в контекста на използването на междупредметни връзки (през погледа на преподавателя)
Десислава Кръстева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-8D
Резюме. Статията разглежда проблема за възприемането и осмислянето на художествен текст, като за целта са използвани междупредметни връзки…
Неюбилейно за юбилея на Румяна Дамянова
Андриана Спасова
Институт за литература – БАН
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-9A
Диалектът като писмен текст, или за една текстова феноменология на българските диалекти
Иван Г. Илиев, Петко Д. Петков, За нашенската литература
или за новобългарските писмено-диалектни езикови форми.
София: Буквица, 2023. ISBN 978-954-92858-8-8
Мая Горчева
Университет по библиотекознание и информационни технологии – София
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-10M
